[SOLVED]Datorbygge felsökning kommer inte ens till Bios

Permalänk
Medlem

[SOLVED]Datorbygge felsökning kommer inte ens till Bios

Dator:
CPU: Ryzen 3600
Moderkort: B550 Gigabyte Gaming X v2
Ram: Kingston 16GB (2x8) DDR4 3600 CL17FURY
PSU: Kolink Enclave 700W
SSD: WD Blue SN550 SSD 1TB M.2 NVMe
Grafik: Gigabyte Eagle 3060-TI

----

beskrivning:
trycker på power knappen, cpu fläkt startar, chassi fläktar startar, samt GPU led börjar lysa
1-2s senare börjar Minnens LED lysa
därefter ungefär 10s så flashar Grafikkortet snabbt 5ggr medan det låter "klick,klick,klick,klick,klick"

därefter så rebootar datorn och sekvensen upprepas.

jag kollade på https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816 men klick ljuden är över på 2s totalt det låter inte som det gjorde sist jag hade "beep fel" och hittar inget annat om det heller.

Det jag provat är:

1. koppla ur alla andra SSD / DVD spelare etc ur moderkortet
2. reseata Grafikkort
3. reseata Grafikkort i annan PCI slot
4. reseata Minnen
5. reset bios
6. reset CMOS
7. reseat CPU (och kolla att inga pins är böjda)
8. bytat skärm till en 1080/60 skärm för att se att det inte är den nya skärmen som strular
9. provat skärmen i en annan dator, funkar
10. provat grafikkortet i en anann dator med den skärmen,funkar
11. QFlashat bios till senaste versionen
12. tagitbort NVMe SSD för att utesluta den
13. kört varje minnes sticka single i vare slot (2x4) försök
13. provat annat Grafikkort samma problem
14. bytat batteriet till ett nytt

Jag tar tacksamt emot ideer vad det kan vara?

https://drive.google.com/file/d/1NIf6OambvyN118RyZ_1RXrfhq6H7...

bild på Moderkort utan CPU
https://drive.google.com/file/d/15gQoRVo74VIeZ84RyVVlhRbRSxsQ...

bild på CPU
https://drive.google.com/file/d/1YNcg8GtuaXdCBMsLwjgWpsp8ScSL...
suddig bild underifrån (sorry noterade inte den blev så dålig innan jag satte tillbaka CPU:n
https://drive.google.com/file/d/19x38bu4fQzzMh1TLQLZUrKosJPOy...

problemet kvarstår efter reseting av CPU igen.

UPPDATERING:
PSU:n / kablarna var tjuven.
jag kopplade om kablarna mellan Moderkortet och PSU och vips så funkade det (Orginal kablar)
Leasons learned: kolla även PSU även om du har färg/bootning fram till moderkortet. samt hackar ljudet vid uppstart kan det vara PSU:n .....

plan innan återläming av Moderkortet.
jag började med koppla om PSU mot moderkortet för att ge det en sista chans.
därefter koppla om min andra dators psu mot det moderkortet för att utesluta psu:n , jag slapp steg2 då steg1 räckte.

TACK ännu en gång till alla som hjälpt till och gjort min grabb glad.

Problemet löst
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kan testa varje minnesmodul enskilt i varje slot och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Skulle precis som Vzano säger testa minnena enskilt i varje slot. Och för att förtydliga för framtida forumläsare så är det DDR4 minnen och inte DDR5 det gäller

Skrivet av cg_thi:

Ram: Kingston 16GB (2x8) DDR5 3600 CL17FURY

Permalänk
Medlem

har rättat DDR5 -- DDR4

har nu också provat med att flytta runt minnes stickorna en och en i alla slot:s utan någon förbättring.

jag ska leta och se under dagen om jag inte kan hitta ett gammalt grafikkort så jag kan prova med ett annat grafikkort också.

har tangentbord inkopplat med LED

första booten ingen färg på tangentbordet (ej upplyst, reagerar ej på capslock / numlock etc)
andra booten Led färgerna på tangentbordet lyser men reagerar ej på capslock /numlock etc)

Permalänk
Medlem

Jag har nu helt slut på ideer. vad bör jag prova returnera/ersätta först?
Moderkort, CPU eller Minnena?

Permalänk

Ska du returnera är det lika bra att skicka med moderkort med processor och minnen monterade.
Har du provat resetta bios? Räcker med att koppla ur strömmen till moderkortet och ta ur batteriet någon minut.

Permalänk
Medlem

Testa att boota med bara ett minne och proccessorn. Om du inte har ett grafikkort installerat så ska moderkortet pipa om du har en liten högtalare inkopplad. Den ska inte heller starta om utan bara vara igång. Om den inte startar om så är det nog grafikkortet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Har du en högtalare som du kan koppla i moderkortet? En sådanhär: https://www.bwsbutik.dk/shop/27-tilbehoer-/11466-bios-speaker...

Den kunde hjälpa dig felsöka problemet. Kan du prova ta loss CPU och installera om den (ta gärna samtidigt bild på pinsen på undersidan => dessa är väldigt känsliga och kan lätt gå av)?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Moderkort: NetOnNet
CPU & Minnen Inet
nästa gång köper jag allt från en och samma ....

återkommer när jag provat utan Grafikkort

Permalänk
Medlem

provat lossa CPU och reseata den igen
fotograferade CPU & MOBO

bilder finns i posten ovan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du testat nättagget i en annan dator? Har inte hört det ljudet förut men CD-läsaren verkar det ena rimliga att den kommer ifrån.

Testa att koppla ut allt utom processorn, ram, nättagg och grafikkortet från moderkortet. Testa också med moderkortet utanför chassit .

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av cg_thi:

7. reseat CPU (och kolla att inga pins är böjda)

Vadå hur resetar man en CPU?

Min teori är btw att moderkortet är paj. Konstigt att grafikkortet klickar men om kortet funkar med en annan dator tror jag att man kan utesluta det. CPUer och RAM minnen går sällan sönder men skulle kunna vara källan till problemet. Glöm inte att du kan starta datorn utan ram minne också, då borde du få något slags felmeddelande i stil med "No memory, can't boot" men definitivt inte fastna i en boot-loop.

Var det något som utlöste problemet? Strömavbrott? Kortslutning via damm i datorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Ljudet kommer INTE från CD:n ljudet kvarstår när DVD spelaren inte har ström,

Ljud kommer alltid, är fläktarna med ljus inte inkopplade så låter det fortfarande men blinkar så klart inte.

Ljud kommer även om där bara är CPU + 1 ramminne i datorn (utan något mer)

jag tror det är någon form av Moderkorts "beep" signal men den är konstig.

Reseata CPU menade jag återmontera den i datorn. ta ur kolla pins sätta ner cpu och montera kylare...

Med tanke på CPU inte har böjda pins,
Grafikkort funkar i andra datorer och andra Grafikkort inte funkar i den dator
samt flytta runt minnen inte hjälper och den dör innan bios syns på skärmen

så får jag nog returnera "Moderkortet"

jag tror grafikkortet som klickade först (3060-ti Eagle) kanske hookar in på någon Gigabyte funktion kring led hanteringen som gör den också reagerar inte vet jag.

tillägg om grafikkortet
Permalänk
Medlem

Som ett sista försök skulle jag ta ut moderkortet(utan CPU, RAM, GPU) och lägga den på kartongen den kom i. Koppla in nätaggregatet i moderkortets 24pin och CPU-8pin. Starta nätaggregatet. Flasha BIOS(Antar att stegen utförs korrekt som det står på Gigabytes hemsida/manualen). Sedan installera CPU, 1st RAM och GPU(+PCI sladd), dvs ingen CPU-kylare, fläktar eller hårddiskar/optisk enhet. Koppla in skärm+tangentbord. Kommer in i BIOS? Inte? Tråkigt, i mina ögon är det fel på moderkortet. Har du möjlighet att testa andra ram-stickor gör givetvis det.

EDIT: Såg videon precis och kanske är det PSUn som strular. Visst använder du endast medföljande kablar som kom med nätaggregatet? Har du möjlighet att testa ett annat nätagg?

EDIT: Efter att ha sett videon så kan det nog vara PSUn som strular.
Permalänk
Medlem

Låter som det är PSUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Låter som det är PSUn?

Jag skulle också lägga en gissning på PSU, har varit med om att PSU klickar när det dött/inte går som det ska.

Permalänk
Medlem

[SOLVED] Ni är fantastiska!
efter att ha börjat strula med att skicka tillbaka moderkortet så kollade jag här en extra gång. Det var det värt!

Jag lossade alla sladdar ur PSU:n
kopplade in bara ATX kablen till datorn (endast 1 minnes sticka och CPU hade jag inte monterat ur)
samt monterade ett äldre 1050 Nvida kort som inte behövde ström

den startade, klickade som förr men startade direkt om och denna gången klickade den inte...
så jag stängde av den, kopplade in skärmen och bootade igen ... BIOS

jag ska montera allt igen och prova igen med full belastning. men jag mistänker att en av AXT kablarna kanske inte suttit it helt och hållet på någon av sidorna .. "konstigt"

Inte under någon av gångerna tänkte jag det var PSU eller strömsladdarna .... *TACK*