Nvidia uppdaterar Geforce RTX 3000-serien med Resizable BAR

Permalänk
Medlem
Citat:

According to Alex Deucher (AMDGPU maintainer):

Citat:
> Smart Access Technology works just fine on Linux. It is resizeable BAR support which Linux has supported for years (AMD actually added support for this), but which is relatively new on windows. You just need a platform with enough MMIO space. On older systems this is enabled via sbios options with names like ">4GB MMIO".

> I don't know what windows does exactly, but on Linux at least, it will work on any platform with enough MMIO space. I suspect windows would behave the same way (although I think windows has stricter requirements about BAR resizing compared to Linux so you may need a sbios update for your platform to make windows happy).

Tack! Det ger alltså bättre prestanda när CPU behöver jobba direkt i VRAM. Inte när man skyfflar stora mängder data (som jag hade fattat det VRAM<->RAM eller VRAM<->Disk).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Fick den i min nya bios till mitt Asus Strix TRX40 nu när jag uppdaterade så satte det på on så får vi ser vad det gör ihop med ett 3080

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nice!

Mer Rezisable BAR till folket. Då kanske AMD får röven ur ändan och ser till att även alla CPU:er får stöd för detta gällande SAM också.

Så tackar vi AMD för att de såg till att denna funktionen kom upp på agendan och sen räcker det där och vi går vidare.

Fast nu var det ju inte AMD själva som gjorde detta, utan HP och AMD tillsammans.
Dock så står ju HP:s namn först i sponsorlistan, så de kanske hade en större del än AMD i detta?

https://composter.com.ua/documents/ECN_Resizable-BAR_24Apr200...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz