GeForce RTX 3070 SUPRIM 8G -Eller- Asus GeForce RTX 3060 TI Dual ?

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 3070 SUPRIM 8G -Eller- Asus GeForce RTX 3060 TI Dual ?

Beslutsångest nu.

Jag har ett gammalt 5850 kort i min maskin och tänkte köra lite bilspel till helgen och behöver desperat uppgradera.
Men efter att ha läst denna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607712-3080-3090-i-la...

så fick jag nästan lite panik i helgen och tänkte att det är bäst att beställa från två håll, någon borde iaf kunna leverera ett kort till mig.

I mitt fall så blev det lillebror till korten i den andra nämnda tråden, jag beställde ett av varje av dessa:
GeForce RTX 3070 SUPRIM 8G
Asus GeForce RTX 3060 TI Dual

Och fick nu besked att båda paketen finns att plocka upp redan idag på Instabox.
Det skiljer bara ~600kr mellan dom och jag funderar på om det inte är bättre att helt enkelt plocka ut 3070 eftersom den har lite mer hårdvara i sig samt priset skiljer sig minimalt.

Jag har 1000W agg och lådan/chassit är herrejösses stor och övrigt hårdvara runtomkring borde fortfarande klara detta.

Men hur skulle ni gjort?
Det kort jag väljer kommer direkt överklockas och jag kommer spela iRacing och Forza med så hög upplösning som överhuvudtaget är möjligt (gärna 4k). Såg/läste om DLSS och blev mäktigt imponerad av den förväntade prestandan man kunde få bara från den funktionen.

Visa signatur
Permalänk

Jag hade ju tagit 3070 när det är så lite skillnad

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

600 extra för 3070 känns rimligt, plus SUPRIM är ett mer "premium" än Dual (bland ASUS billigaste modeller)

Permalänk
Medlem

3070 utan någon som helst tvekan. Enda rimliga anledningen till beslutsångest vore om de där 600 kr var alla pengar du hade att äta för, och att du därför skulle få leva på kallt grus resten av månaden.

En kort översikt över plus och minus med korten:

Asus 3060 TI Dual:
+ Det står Asus på kartongen
+ Du har 600 kr mer i fickan
- Det har en liten kylare, vilket normalt är tvivelaktigt för överklockning
- Även om du skull försöka överklocka hårt så är max power budget 216 watt, vilket t.om. är sämre än founder's edition.

MSI 3070 SUPRIM:
+ MSIs bästa 3070-kort, så när som på SUPRIM X - endast power budget skiljer, men allt annat är identiskt.
+ En kylfläns som klarar att kyla överklockade 3090 utan problem. Massiv overkill för ett 3070, men det är ju inte dåligt om man vill överklocka.
+ "Oöverklockat" har kortet högre power budget (280 watt) än vad som är max för många andra 3070-kort.
+ Det är MSIs premiumline, så om MSI binnar GPU-chipen så får du ett av de bästa (men inte allra bästa) exemplaren.
- Kylaren är så stor att den inte ryms i många chassin
- Det är mindre effektivt per watt och kräver större nätagg eftersom power budget är så hög.
- Har förmodligen inte superstor överklockningsmarginal på power budgeten, men det beror mest på att grundnivån är så aggressivt satt.

De enda stora nackdelarna med 3070-kortet har du redan konstaterat inte är ett problem för dig.

Av någon anledning så har både 3070 SUPRIM och 3070 SUPRIM X varit förhållandevis milt prissatta hos flera handlare - tom billigare än 3070 Gaming X Trio även hos samma handlare i vissa fall. MSI måste ha missat något i sin marknadsföring, eftersom andra märkens premiummodeller är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

3070 Suprim, utan tvekan.

@krfsm Bra sammanfattning!

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite partisk då jag själv har ett 3070 Suprim på väg till mig, men om du inte blir konkurssatt av att behöva betala 600 mer (vilket du inte verkar då du vågar beställa två kort samtidigt) så hade jag lätt behållt 3070t och returnerat (eller sålt vidare om du ids) 3060 Ti't.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av krfsm:

3070 utan någon som helst tvekan. Enda rimliga anledningen till beslutsångest vore om de där 600 kr var alla pengar du hade att äta för, och att du därför skulle få leva på kallt grus resten av månaden.

En kort översikt över plus och minus med korten:

Asus 3060 TI Dual:
+ Det står Asus på kartongen
+ Du har 600 kr mer i fickan
- Det har en liten kylare, vilket normalt är tvivelaktigt för överklockning
- Även om du skull försöka överklocka hårt så är max power budget 216 watt, vilket t.om. är sämre än founder's edition.

MSI 3070 SUPRIM:
+ MSIs bästa 3070-kort, så när som på SUPRIM X - endast power budget skiljer, men allt annat är identiskt.
+ En kylfläns som klarar att kyla överklockade 3090 utan problem. Massiv overkill för ett 3070, men det är ju inte dåligt om man vill överklocka.
+ "Oöverklockat" har kortet högre power budget (280 watt) än vad som är max för många andra 3070-kort.
+ Det är MSIs premiumline, så om MSI binnar GPU-chipen så får du ett av de bästa (men inte allra bästa) exemplaren.
- Kylaren är så stor att den inte ryms i många chassin
- Det är mindre effektivt per watt och kräver större nätagg eftersom power budget är så hög.
- Har förmodligen inte superstor överklockningsmarginal på power budgeten, men det beror mest på att grundnivån är så aggressivt satt.

De enda stora nackdelarna med 3070-kortet har du redan konstaterat inte är ett problem för dig.

Av någon anledning så har både 3070 SUPRIM och 3070 SUPRIM X varit förhållandevis milt prissatta hos flera handlare - tom billigare än 3070 Gaming X Trio även hos samma handlare i vissa fall. MSI måste ha missat något i sin marknadsföring, eftersom andra märkens premiummodeller är betydligt dyrare.

Mycket bra summerat och resonerat.

Jag valde Suprim kortet och allt stämmer förutom att jag inte verkar kunna överklocka med vanliga afterburner. Udda

Kortet var verkligen en bjässe. Någon centimeter extra och det hade inte fått plats, har nämligen HDD raiden framför kortet. Största jag sett iaf, men har inte handlat grafikkort på 6 år heller så...

Upplever inget lägg alls i spelen. Dvs inget jag själv noterar iaf.

600kr var det nog värt även om jag inte kunnat testa det andra kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den stora frågan är vilken åf som klarade att leverera så snabbt? Ett 3070 suprim skulle ju sitta fint..

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Edit:

Lite oväntat för min egen del.

När jag körde överklockningen innan / ovanför så hade jag fortfarande fläkten på Auto och eftersom tempen aldrig gick över 60 grader så trodde jag inte det var något problem med dom sakerna (fläkten gick på bara 10% som värst).

Men nu har jag faktiskt dragit upp fläkten till max och jag har lyckats klocka upp den till:
Minne: 8224MHz
GPU: 2100MHz
Kör maxload och har gjort så i en timme helt utan problem, och då har jag även backat ner en del. Detta blev juh rätt kul projekt och inte alls bilspel som jag först hade tänkt lägga fokuset på.

------ Ursprunglig post -----

Nu har jag hunnit överklocka lite, jag fick den helt stabil på:
GPU 1980MHz
RAM 7300MHz

GPUn kunde även köras på 1990 men backade lite för den genererade fel vid 2000MHz
RAM gav artefakter på 7400, backade ner till 7300.

En blygsam men ändå bra prestanda boost på ett redan piggt kort.

Visa signatur