HD WD 3tb trasig eller inte

Permalänk
Medlem

HD WD 3tb trasig eller inte

Har en Synology NAS med 4 HD. NASen sa till att en av dem inte längre fungerade och var död. Det var en WD 30 EFRX. Har bytt ut den men blev lite nyfiken om det gick att reparera den i min PC. Så installerade och testade den. Fick den att starta upp och gjorde och rensade den. Windows säger att den är felfri och har 3 tb ledigt. Inte för att jag tänker använda den men är lite undrande över om Synology har bättre koll på en disk än Windows.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

Om du testar med någon mjukvara som kollar S.M.A.R.T-information, tex. CrystalDiskInfo, hur ser disken ut då?

Permalänk
Medlem

Har du kollat SMART-värdena på disken? borde ju varit det som NASen sa ifrån på?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlies:

Har en Synology NAS med 4 HD. NASen sa till att en av dem inte längre fungerade och var död. Det var en WD 30 EFRX. Har bytt ut den men blev lite nyfiken om det gick att reparera den i min PC. Så installerade och testade den. Fick den att starta upp och gjorde och rensade den. Windows säger att den är felfri och har 3 tb ledigt. Inte för att jag tänker använda den men är lite undrande över om Synology har bättre koll på en disk än Windows.

Om du har garanti på den fortfarande så skicka tillbaka den. Ganska säker på att det inte är fysiskt fel på den utan det är mjukvaran. Flera, mig inklusive, som fått skicka tillbaka sina WE RED hårddiskar för sk re-certifying.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

test med Crystal

Har kollat den med crystaldiskinfo och den säger inga problem. Den har starta 10 000 ggr och snurrat i 9200 timmar och är ifrån 2016. Så det är ingen garanti kvar. Har ju andra diskar som snurrat i 17 000 och 32 000 timmar så var nyfiken på kvaliten på WD NAS diskar. Har stoppat i en Seagate istället för den så min NAS med SHR är ok. Var bara nyfiken på om det bara var att slänga eller ha den som en extra backupdisk ifall jag behöver ngn gång. Man vill ju inte ha data på en disk som inte är tillförlitlig.

Tack för inputen med info.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

Förmodligen ingen fel på disken - RAID kan ibland tendera att slänga ut diskar fast det inte finns speciell orsak till det. Det är också anledningen att molnlagring inte bygger på RAID längre utan bygger på att datat är skyddad av Reed-Solomo-kodning med viss antal paritetsdiskar (upp till 50%) i ett set av 8 -16 diskar och så får det gå och diskar stannar med tiden till mängden paritet gått under en viss nivå (typ 1-2 diskar kvar i paritet för disksetet) och då skrotar man hela disk-setet.

När det gäller förvaring av viktig data så är det alltid på minst 2 olika oberoende fysiska media (en NAS oavsett hur många diskar i RAID är fortfarande bara _en_ fysisk media) och kanske en 3' i molntjänst i alla lägen.

Kort sagt du skall redan räkna med att media går sönder precis när som helst och är förberedd på det och är inte speciellt bekymrad när det händer.

Samma sak med användarklanterier och ransomware-angrep - snapshot som BTRFS och ZFS kan göra (och i viss mån även LVM i Linux men inte alls lika smidigt) är en välsignelse i det fallet där man kan äta kakan och ha den kvar - dvs. äldre snapshot påverkas inte av att man messar runt och fördärvar i orginalet en dag)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Bra att få förklaringar att dra lärdom av. Jag har pc disk med originalen på det jag "rädd om" och kopior på Nasen som kör shr. Så ett enkelt diskskydd där. Skall väl ha max otur om allt kraschar samtidigt.
Så antagligen är wd disken ok så kan jag ha ytterligare 1 backup för viktiga foton.
Tack igen för svaret

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]