Interface och Factory - Varför så mycket?
Jag försöker lära mig hur att programmera som ett proffs. Min åsikt är att programmerare som är väldigt erfarna, kan läsa andras kod och förstå den exakt direkt.
Själv har jag problem med att läsa andras kod, om den är skriven av ett proffs. Är den skriven av en nybörjare så har jag oftast lättare att läsa koden. Detta ger mig känslan att jag själv är nybörjare, än fast jag har programmerat 5 år i sträck och bygger olika projekt hela tiden för att hitta nya metoder för att utveckla mer pedagogisk kod.
Jag är väldigt tydlig att kod ska vara pedagogisk och jag låter hellre koden vara "fet" än att man skriver allt på en enda rad.
Kommentarer används bara när namnen på variablerna, funktionerna, klasserna ej kan beskriva vad som händer.
Jag återanvänder alltid andras kod, dvs jag använder ofta bibliotek skriven av andra, för att minimera mitt kodskrivande. Desto mindre kod jag skriver med ändå löser problemet, desto bättre blir min kod.
Men gång på gång stöter jag på folk som har Interface och Factory exakt överallt i sin kod och jag begriper inte varför dom har det exakt överallt. Jag kan förstå att om man har en abstrakt klass som innehåller exakt allt, sedan vill man "filtrera" bort metoder och flät och skapa ett helt nytt objekt. Då passar interface bra. Men enligt mitt tycke så är arv ett riktigt dåligt sätt att programmera med, om det är inte absolut nödvändigt.
Ibland ser jag många använder Factory och jag begriper inte varför man ska ha det. Kunde man inte lösa detta på något annat sätt?
Inom klassbaserad programmering är fabriksmetod (factory method på engelska) ett designmönster som använder fabriksmetoder för att hantera problemet med att skapa objekt utan att ange den exakta klassen för objektet som ska skapas.
Ja, exakt. Utan att ange.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fabriksmetod
Är jag ensamen om detta, eller känner ni också att det är svårt att läsa andras koder? Vad kan det beror på? Dåliga programmerare, eller dålig kod?