Vad är en bra ljusstyrka på laptop?

Permalänk
Medlem

Vad är en bra ljusstyrka på laptop?

Var på väg att köpa en laptop men råkade springa på värdet för ljusstyrka på skärmen, cd/m^2. Låg i det här fallet på 220 cd/m^2. Vad är egentligen ett bra värde? Eller är det andra saker som spelar in?

Permalänk
Medlem

Allting över 300 nits

Permalänk
Medlem

Vad som är ett "bra" värde beror helt på hur du avser använda datorn. Sitta ute i solskenet en klarblå sommardag ställer helt andra krav på ljusstyrka än att sitta och surfa under täcket i ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem

Min arbetslaptop ligger på 250 nits, den är bedrövlig. Den har dessutom privacy screen, vilket gör det ännu mer till en pina om man inte har den i exakt rätt vinkel. Försök hitta en på runt 400 nits om du kommer använda den på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Min arbetslaptop ligger på 250 nits, den är bedrövlig. Den har dessutom privacy screen, vilket gör det ännu mer till en pina om man inte har den i exakt rätt vinkel. Försök hitta en på runt 400 nits om du kommer använda den på resande fot.

Är nog ytterst tveksamt om jag kommer använda den utomhus, siktar på en 15,6 tums som min gamla är, då jag tyckte 14 tum kändes för litet, så blir nog möjligen för otympligt, brukar mer använda smartphonen för det ändamålet. Men minst 3-400 nits låter lämpligt väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Vad är egentligen ett bra värde? Eller är det andra saker som spelar in?

För HDR bör du ha minst 400 nits. Tycker att 350-400 nits är bra riktmärke, vilket både min MacBook Air M1 samt Dell XPS 13 klarar av.

Andra saker som spelar in är färgrymd, där man gärna vill ligga nära 100% sRGB. Även kontrasten är viktig, där jag vill hålla mig till ett 1000:1 förhållande för att skärmen inte ska upplevas som grådaskig. Givetvis med svärta som är svart

Sedan hade jag aldrig valt något annat än IPS (eller motsvarande) i en laptopskärm.

Kan tillägga att min MacBook har stöd för P3, vilket är en trevlig bonus:
https://webkit.org/blog-files/color-gamut/

Men såvida du inte arbetar med grafik, så räcker det fint med en "vanlig" skärm i laptopen.

Permalänk
Hedersmedlem

Lagom stark så att man ser skärmen utan att man blir bländad, beroende på hur ljust det är i rummet, precis som alla andra bildskärmar