Permalänk
Medlem

Handhållen GPS vs. wearable

Jag använder GPS mycket både i jobb och på fritid. Framförallt för navigering i terräng och för att spara koordinater av platser. Gärna med höjddata.

Du är det dags att pensionera min gamla GPS, en Garmin Dakota 20, som har blivit lite väl hängig och seg, den är ändå ett decennium gammal nu. Och jag fått lite budget att köpa en ny.

Idag finns ju dock alternativet att skaffa en wearable på handleden i stället, och para med padda eller mobil.

Vad finns det för för och nackdelar mellan att antingen använda t.ex en Garmin Instinct med mobil och Garmin Explore-appen eller en separat handhållen klump? Vad jag spontant kan komma på är batteritid på telefonen eller paddan, men det kan ju lösas med power banks.

Jag är inte intresserad av musik eller avancerade träningsfunktioner, men noggrannhet är ett krav. Just Garmin Instinct är lockande vad gäller pris (ca 2 000 hos återförsäljare idag), batteritid och hyfsad noggrannhet (enligt recensioner).

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med en separat gps (garmin etrex), även om det inte blir av så ofta att jag är ute och samlar längre. Jag behöver mest ha en gps som är snabb och exakt för lokalangivelse av fynd och som backup ifall man skulle behöva hitta. Fördelen är att den är vattentät, tål stryk, har lång batteritid och kan ha kartor som inte är beroende av uppkoppling. Men telefon har du väl redan ändå så du kan testa att köra med den och se hur bra det fungerar?

Nackdelen med en armbandsgps:er måste vara batteritiden och kartfunktionen, men jag ser att batteritiden börjar bli bra även på dessa.

Permalänk
Medlem

Jag kör med min Fenix, största fördelen är att man alltid har den med. Lätt att spara en waypoint om man är ute och gör något. Batteriet håller en vecka vid normal användning.

Nackdelen, är skärmstorleken. Värdelös att kolla kartor med.