Qualcomm köper processorbolaget Nuvia för 11,6 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm köper processorbolaget Nuvia för 11,6 miljarder kronor

Nuvias personal består av ett flertal industriveteraner som designat processorer hos Google, AMD och Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Crap. Dom fick det alltså... Jag hade också lagt ett bud.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Let the battle begin! Det var länge sen det var så spännande tider i "datorbranschen"

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan inte blivit dålig profit för investerare och de som startade upp bolaget. Dock så antar jag personerna som startade upp bolaget på något sätt förbundit sig att inte lämna inom en överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Crap. Dom fick det alltså... Jag hade också lagt ett bud.

Du lade budet för tidigt, så de hann justera. Måste lägga budet sista 5 sekunderna så ingen hinner göra motbud... Auktionskunskap 101 /s

Permalänk
Datavetare

Värt att notera är att Nuvia siktar på designer lämpliga för högpresterande uppgifter, t.ex. datacenter.

Får se hur nära de når vad lite hintat om

d.v.s. man ger sken av att kunna både erbjuda högre prestanda per kärna och klassledande prestanda/W.

Lyckas man verkligen med 2-4 W per kärna målet kan man, likt Ampere Altra och Amazon Graviton 2, klämma in närmare 100 kärnor per krets inom rimlig total effektbudget. 2-4 W gör det också fullt möjligt med väldigt högpresterande kretsar för bärbara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fick grym WTF känsla.
Läste först Qualcomm köper processorbolaget Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fick grym WTF känsla.
Läste först Qualcomm köper processorbolaget Nvidia.

Samma här.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Uppfattade jag det rätt att Qualcomm (och därmed Nuvia) börjat ta steg bort från sin ARM-licens?
Det borde rimligtvis betyda att det finns 3 arkitekturer för serversegmentet!
* Dinosaurien x86
* ARM i Nvidias koppel
* Vad det nu än är Qualcomm/Nuvia håller på med

Uppstickare är:
* RISC-V, har dock inte sett något trovärdig storsatsning ännu(många tror att detta är däggdjuret som skall ersätta dinosaurien)
* Apples M1, imponerande prestanda men för närvarande verkar det inte finnas några planer från Apple att ge sig in i serversegmenet (och jag finner det osannolikt, iServer, iRack, iMonitor....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fick grym WTF känsla.
Läste först Qualcomm köper processorbolaget Nvidia.

Qualcomm har kanske just upptäckt att bolaget de köpte inte var Nvidia.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

* Apples M1, imponerande prestanda men för närvarande verkar det inte finnas några planer från Apple att ge sig in i serversegmenet (och jag finner det osannolikt, iServer, iRack, iMonitor....)

M1 är ju ARM den också i grunden, det är ingen egen arkitektur.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Uppfattade jag det rätt att Qualcomm (och därmed Nuvia) börjat ta steg bort från sin ARM-licens?
Det borde rimligtvis betyda att det finns 3 arkitekturer för serversegmentet!
* Dinosaurien x86
* ARM i Nvidias koppel
* Vad det nu än är Qualcomm/Nuvia håller på med

Uppstickare är:
* RISC-V, har dock inte sett något trovärdig storsatsning ännu(många tror att detta är däggdjuret som skall ersätta dinosaurien)
* Apples M1, imponerande prestanda men för närvarande verkar det inte finnas några planer från Apple att ge sig in i serversegmenet (och jag finner det osannolikt, iServer, iRack, iMonitor....)

Nuvia och Qualcomm jobbar båda med ARM64 ISA.

Alla som använder sig av ARM64 måste licensiera ISA (instruktionsuppsättningen) från Arm. Däremot är det upp till var och en om man vill använda Arms mikroarkitekturer (Cortex M för de enklaste kretsarna, Cortex R för realtid och applikationer som bara inte får gå fel, samt Cortex A för mobiler/bärbara datorer) eller om man vill designa sin egen mikroarkitektur.

Qualcomm hade tidigare en egen mikroarkitektur som implementerade både 32-bitars ARM och ARM64, men då den inte kunde konkurrera med Cortex A serien har man (likt Samsung av samma anledning) helt bytt till att köra Cortex A.

Nuvia, likt Apple, har helt dumpat 32-bitars ARM och designar enbart för ARM64. Nuvia, också likt Apple, använder sig inte av Cortex A utan har designat sin egen mikroarkitektur från scratch. Likt Apple och nu också Arm med Cortex X1 verkar Nuvia designa för brutalt hög IPC och därmed väldigt hög prestanda per kärna.

Angående Apple, M1 och server: Amazon AWS kommer under 2021 börja erbjuda M1-baserade instanser. Nog mer som testplattform för iOS/MacOS applikationer än som något man kör sina molntjänsteter på. Nuvia verkar dock ha primärt designat för datacenter, men Qualcomm lär också använda tekniken i kommande kretsar för bärbara då de redan jobbar med Microsoft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nuvia och Qualcomm jobbar båda med ARM64 ISA.

Alla som använder sig av ARM64 måste licensiera ISA (instruktionsuppsättningen) från Arm. Däremot är det upp till var och en om man vill använda Arms mikroarkitekturer (Cortex M för de enklaste kretsarna, Cortex R för realtid och applikationer som bara inte får gå fel, samt Cortex A för mobiler/bärbara datorer) eller om man vill designa sin egen mikroarkitektur.

Qualcomm hade tidigare en egen mikroarkitektur som implementerade både 32-bitars ARM och ARM64, men då den inte kunde konkurrera med Cortex A serien har man (likt Samsung av samma anledning) helt bytt till att köra Cortex A.

Nuvia, likt Apple, har helt dumpat 32-bitars ARM och designar enbart för ARM64. Nuvia, också likt Apple, använder sig inte av Cortex A utan har designat sin egen mikroarkitektur från scratch. Likt Apple och nu också Arm med Cortex X1 verkar Nuvia designa för brutalt hög IPC och därmed väldigt hög prestanda per kärna.

Angående Apple, M1 och server: Amazon AWS kommer under 2021 börja erbjuda M1-baserade instanser. Nog mer som testplattform för iOS/MacOS applikationer än som något man kör sina molntjänsteter på. Nuvia verkar dock ha primärt designat för datacenter, men Qualcomm lär också använda tekniken i kommande kretsar för bärbara då de redan jobbar med Microsoft.

Frågan är när MS och Qualcomm skall ingå ett djupare partnerskap för att ta ARM till desktop/laptop påriktigt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Qualcomm har kanske just upptäckt att bolaget de köpte inte var Nvidia.

Så det var därför det var så billigt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Crap. Dom fick det alltså... Jag hade också lagt ett bud.

Bara 11,4?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.