Permalänk

Ny dator

Hej alla.
Har tänkt köpa mig en ny dator då min gamla snart har 5 år på nacken.
Jag spelar på en LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz.
Vill kunna lira Cyberpunk med RT på i höga inställningar så har tänkt mig följande.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14826803/dator2021

Den kommer att kompletteras med ett MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC.
Så till mina frågor;
RAM minnena har jag tolkat att dom är dual rank, som tydligen ska vara att föredra, har ni någon annan uppfattning?
Är CPU tillräcklig för ändamålet?
Den medföljande kylaren till CPU har jag läst att det inte är att föredra, har ni nån annan uppfattning?
Några andra synpunkter?

Att jag kör 850W agg är om jag mot förmodan skulle få tag på ett 6800XT innan 3080.

Permalänk
Medlem

Några tankar:

  • Du kan inte återvända något från det gamla bygget? Exempelvis chassi, nätaggregat och SSD

  • CPU:n är fullt tillräcklig för spel idag och ett bra tag framöver, men 8 kärnor känns mer framtidssäkert med tanke på de nya konsolerna

  • Jag skulle säga att den där kylaren är något overkill, NH-U12S är mer än tillräcklig även för en 5800x

  • Du nämner att raytracing är av intresse. I så fall skulle jag helhjärtat satsa på RTX 3080 istället för 6800XT, skillnaden i RT-prestanda är mycket stor till NVIDIA:s fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

RAM minnena har jag tolkat att dom är dual rank, som tydligen ska vara att föredra, har ni någon annan uppfattning?

Tidigare var Ballistix 2x16gb dual rank men enligt vad jag sett så är de nu för tiden single rank men det verkar vara lite varierande information kring det. Jag provade att kontakta Crucial och du kan se vad de svarade:

Deras svar får mig att tro att ryktena online om att de tidigare var dual rank men nu är single rank är sanna. Men det kan ju finnas kvar av den gamla dual rank varianten i lager. Du vill definitivt ha dual rank för Ryzen (video). Om du kan snacka med Inet för att få mer specifik information (versionsnumret på stickan) så kan du säkert luska ut om det är single eller dual rank. I övrigt så ser ditt bygge bra ut men det är inte särskilt prisoptimerat.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Några tankar:

  • Du kan inte återvända något från det gamla bygget? Exempelvis chassi, nätaggregat och SSD

  • CPU:n är fullt tillräcklig för spel idag och ett bra tag framöver, men 8 kärnor känns mer framtidssäkert med tanke på de nya konsolerna

  • Jag skulle säga att den där kylaren är något overkill, NH-U12S är mer än tillräcklig även för en 5800x

  • Du nämner att raytracing är av intresse. I så fall skulle jag helhjärtat satsa på RTX 3080 istället för 6800XT, skillnaden i RT-prestanda är mycket stor till NVIDIA:s fördel

Tackar för synpunkter.
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska plocka isär den gamla eller låta ungarna få den.
Ska kika lite på 5900X, kanske kan vara bättre att satsa på den.
Kylaren valde jag utan större eftertanke faktiskt, hört att den ska vara bra. Kikar på ditt tips!
Det bli med största sannolikhet 3080.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Tidigare var Ballistix 2x16gb dual rank men enligt vad jag sett så är de nu för tiden single rank men det verkar vara lite varierande information kring det. Jag provade att kontakta Crucial och du kan se vad de svarade: https://i.imgur.com/sfwxQ3l.png Deras svar får mig att tro att ryktena online om att de tidigare var dual rank men nu är single rank är sanna. Men det kan ju finnas kvar av den gamla dual rank varianten i lager. Du vill definitivt ha dual rank för Ryzen (video). Om du kan snacka med Inet för att få mer specifik information (versionsnumret på stickan) så kan du säkert luska ut om det är single eller dual rank. I övrigt så ser ditt bygge bra ut men det är inte särskilt prisoptimerat.

Grymt, jag mailar inet och ser vad dom har att säga om saken. Tackar för input.