Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Med 2021 års flaggskeppstelefoner lyfter Samsung in pennorna från Note-familjen och introducerar de efterfrågade platta skärmarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Äntligen börjar trenden gå tillbaka till platta skärmar igen!!
Dessa böjda kanter blir man ju galen på, det tillför ingenting och gör det bara jobbigt med skärmskydd och att hålla i telefonen.

Varför den dyraste modellen fortfarande har välvd skärm förstår jag dock inte...

Permalänk
Samsung Sverige

Det är intressant att basversionen av S21 på många sätt närmar sig önskemålen i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613390-hur-skulle-du-...

Exempelvis den platta skärmen och glastic-baksida.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av huttala:

Äntligen börjar trenden gå tillbaka till platta skärmar igen!!
Dessa böjda kanter blir man ju galen på, det tillför ingenting och gör det bara jobbigt med skärmskydd och att hålla i telefonen.

Varför den dyraste modellen fortfarande har välvd skärm förstår jag dock inte...

En av förklaringarna jag har fått är att den välvda skärmen gör en stor mobiltelefon lite enklare att hålla i. Men det är så klart en smaksak!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vill ju givetvis ha Buds Pro med vanliga 21an. Inte bönorna. Vafals.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk

Citat moddat från The Union Movie: -Its The new Samsung Galaxy S21. Throw your Galaxy S20 away. It's a piece of shit. https://www.youtube.com/watch?v=_2yjjHzifL8
Jag ska genast!

Skämt åsido så är denna telefon lite bättre än S20. Galaxy Smart tag och hörlurarna funderar jag faktisk på att köpa. Även om jag redan har Buds live och en smart tag.

Permalänk
Medlem

Man får inte laddare i kartongen precis som iPhone 12.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Cooling23:

Man får inte laddare i kartongen precis som iPhone 12.

Det stämmer. Anledningen är att många redan har tillräckligt bra laddare hemma. I gengäld har priset sänkts något. Kabel medföljer fortfarande!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Videoinspelning för man väl i FPS och inte herz.

Ingen hörlurssladd var ju synd men 3.5mm ingång är det åtminstone då?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Samsung:

Det stämmer. Anledningen är att många redan har tillräckligt bra laddare hemma. I gengäld har priset sänkts något. Kabel medföljer fortfarande!

Helt ärligt känns det rätt meningslöst när billigaste modellen kostar helt vansinniga 9500kr och sen eskalerar det. Några hundralappar på de priserna gör varken från eller till.

Jag är däremot positiv till att Samsung äntligen kör platta skärmar igen och de rätt saftiga batterierna. Synd på Exynos som vanligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Flamso:

Helt ärligt känns det rätt meningslöst när billigaste modellen kostar helt vansinniga 9500kr och sen eskalerar det. Några hundralappar på de priserna gör varken från eller till.

Jag är däremot positiv till att Samsung äntligen kör platta skärmar igen och de rätt saftiga batterierna. Synd på Exynos som vanligt!

Varför är det synd med Exynos? Har du sett benchmarks på nya Exynos 2100?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Haha, kul ändå att de hånar Apple för att plocka bort sina laddare och nu gör de själva samma sak. Classic!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Som vanligt alldeles för dyrt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Varför är det synd med Exynos? Har du sett benchmarks på nya Exynos 2100?

Den är väl fortfarande lite sämre än Snapdragon 888?
Rätta mig om jag har fel, men skulle vi inte få snapdragon även i Europa?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nudel:

Den är väl fortfarande lite sämre än Snapdragon 888?
Rätta mig om jag har fel, men skulle vi inte få snapdragon även i Europa?

Vad är det som gör den sämre än Snapdragon 888? Exynos 2100 ska väl bland annat ha lite högre klockfrekvens, om jag inte misstar mig.

Det blir intressant att se när det börjar komma riktiga benchmarks på prestanda och batteritid. Men Samsung har jobbat hårt med Exynos 2100, det är rätt tydligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hmm... Högre pixeltäthet på S21 än på S21+...
Känns lite udda kan jag tycka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Nudel:

Den är väl fortfarande lite sämre än Snapdragon 888?
Rätta mig om jag har fel, men skulle vi inte få snapdragon även i Europa?

Du kanske tänker på Galaxy S20 FE? Den lanserades i en 5G-version med Snapdragon och en 4G-version med Exynos i Europa. För S21-telefonerna är det däremot Exynos 2100 som gäller i EU.

Både Snapdragon 888 och Exynos 2100 använder en snabb Cortex-X1 med tre snabba Cortex-A78 och tillverkas på 5nm. Hur bra prestanda och energieffektivitet blir beror på hur bra Samsung och Qualcomm implementerat dessa kärnor, NPU-enheter, 5G-modem, mm. Det vet vi inget om i dagsläget, det återstår att se när recensenter börjar sätta tänderna i S21-telefonerna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Sjuka priser som vanligt, har svårt att tro att det skulle kosta så mycket pengar att tillverka en mobil.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

Spontana tankar från någon som ändå behöver byta mobil och var intresserad:
1. Baksidan är verkligen... väldigt ful.
2. Dyyyyyyyyyyyyyrt.
3. Vad är det för otyg att inte skicka med laddare?

Permalänk

Väldigt besviken på att det är 1080p på S21 & S21+, det är en nedgradering från tidigare år.. Adaptive refresh rate är inte alls värt nedgraderingen, de skulle istället pushat för 1440p 120Hz tycker jag. Känns inte som att S21 är wow alls faktiskt.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Sjuka priser som vanligt, har svårt att tro att det skulle kosta så mycket pengar att tillverka en mobil.

Det är en flaggskepps modell för de som vill ha det bästa, när dessa flappskeppsmodellerna blir bättre för samma pris så kommer även de billigare modellerna bli bättre.

Efter att ha kollar igenom nästa hela presentationen nu så känns det mer som en ny årsmodell som förväntat, där denna såklart är bättre än fjolårets modell.

Mycket av presentationen handla om att man kommer använda mobilen för mer och det är väntat, men det är skönt att det äntligen börjar slå igenom.

Permalänk
Medlem

Designen har blivit snyggare sen förra generationen med den nya omslutande kameramodulen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att uppgradera från min Nokia 3310 nu då...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Andreaz1:

Spontana tankar från någon som ändå behöver byta mobil och var intresserad:
1. Baksidan är verkligen... väldigt ful.
2. Dyyyyyyyyyyyyyrt.
3. Vad är det för otyg att inte skicka med laddare?

Jag föredrar nog nya baksidan faktiskt. Dessutom har man lyckats krympa kamerabumpen jämfört med exempelvis Note 20 Ultra. En bit över 9000 kronor för S21 är självklart mycket pengar, men det känns som en produkt som tar väldigt få genvägar – även fast det är basversionen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en flaggskepps modell för de som vill ha det bästa, när dessa flappskeppsmodellerna blir bättre för samma pris så kommer även de billigare modellerna bli bättre.

Efter att ha kollar igenom nästa hela presentationen nu så känns det mer som en ny årsmodell som förväntat, där denna såklart är bättre än fjolårets modell.

Mycket av presentationen handla om att man kommer använda mobilen för mer och det är väntat, men det är skönt att det äntligen börjar slå igenom.

Har du intalat dig själv att en mobil för över 10-16 tusen är okej, S6/S7 hade bättre priser och man fick mycket mer för pengarna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Fatmajk:

Kanske börjar bli dags att uppgradera från min Nokia 3310 nu då...

Äsch, du sitter ju redan med peak-mobiltelefon! Även fast jag föredrog 5110i för att sticka ut lite bland alla 3310:or.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Har du intalat dig själv att en mobil för över 10-16 tusen är okej, S6/S7 hade bättre priser och man fick mycket mer för pengarna.

Tycker man får mer för pengarna idag iform av tech etc.

En S21 Ultra /iPhone 12 pro Max kan ersätta min kamera det kunde inte en S7 så jo.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av superegg:

Har du intalat dig själv att en mobil för över 10-16 tusen är okej, S6/S7 hade bättre priser och man fick mycket mer för pengarna.

10-16 miljoner menar du väl? Ja helt okej, det finns visa dyra mobiler med guldkskal och diamanter på för rika personer.
Men jag tycker lika om mobiler, datorer, bilar you name it. Det är skitbra att tillverkare gör riktigt schyssta grejer för de som vill ha det, så länge som det finns billiga för oss andra så är det bara bra.

Jag själv funderar snart på att köpa en vikbar telefon och den lär kosta över 10 000kr.

*edit*
Några dyra mobiler för den som har råd, dyraste nästan 50 miljoner dollar:
https://www.luxhabitat.ae/the-journal/top-10-most-expensive-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är intressant att basversionen av S21 på många sätt närmar sig önskemålen i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613390-hur-skulle-du-...

Exempelvis den platta skärmen och glastic-baksida.

+1 S21 är intressantast tycker jag, storleksmässigt, vikten, platt, bakskalsmaterialet, priset (om även för dyrt initialt men traditionellt så störtdyker Samsung priset på ca 1 år + rea så är väl 5990 på BF nästa gång). Gillar starkt konceptet med det väldigt dynamiska uppdateringsfrekvensen. Blir nog en S21 uppgradering från nuvarande S10e om 1-2 år då priset på dessa har sjunkit till 5000 kr strecket.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

har svårt att tro att det skulle kosta så mycket pengar att tillverka en mobil.

Jag har lite insider info: Det gör det inte.