Skärm får ingen bild när DP är i vid uppstart

Permalänk
Medlem

Skärm får ingen bild när DP är i vid uppstart

Håller på med ett bygge med ett R9 Fury X som jag inte blir riktigt klok på. När jag först bootade fick jag ingen bild (DP) och jag kopplade då in min andra skärm med HDMI och fick bild direkt. Installerade Windows och kopplade in den andra skärmen i DP som då gav bild även den. Jag kopplade sen ur sekundärskärmen (HDMI) och statade om datorn och fick ingen bild på primärskärmen (DP).

Startade sen om datorn med båda skärmarna i, får då bara bild via HDMI men om jag kopplar in och ur skärmen via DP så funkar den igen. Jag får samma reslutat oavsett vilken av DP-utgångarna jag använder. Vid två tillfällen har jag även kommit direkt in i bios på grund av problem med boot, men problemet kvarstod även när jag gjorde en återställning till default i bios.

Jag känner mig lite lost i var problemet ligger, om det är grafikkortet eller nåt annat som strular.

Övriga komponenter:

Gigabyte X79-UD3, 3930K, 16gb ram (två olika sorter)

Här är en video med problemet: https://youtu.be/VF1mF5Wxht8

Edit: verkar vara nåt som strular med 240hz skärmen, då den andra funkar med både DP och hdmi. Skärmarna är en Samsung Odyssey G5 och en G7 (den som strular).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kommer det bild om du testar att sätta in DP i moderkortet? Funkar det då så verkar det vara knas med grafikkortet?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kolla om pin 20 är kopplad i kabeln du använder, har själv haft en del problem med bildskärm och datorn som kan bero på pin 20.

Skrivet av Kallissimo:

Kommer det bild om du testar att sätta in DP i moderkortet? Funkar det då så verkar det vara knas med grafikkortet?

3930K har ingen integrerad grafik.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Kommer det bild om du testar att sätta in DP i moderkortet? Funkar det då så verkar det vara knas med grafikkortet?

Googlade lite, verkar som att det är många som har exakt samma problem som dig med likadan monitor. Verkar inte finnas någon konkret funktionell fix, utan bara små skitsaker som får det att fungera (ibland). Dom flesta förklarar ju samma saker som du testade (typ på en annan monitor så funkar det normalt). Som sagt så verkar det inte finnas någon 100% fix, men googla på typ ”Oddysey G7 Displayport not working” så skriver folk olika saker dem testat.

Har du fortfarande garanti är det väll bara att lämna tillbaka. Problemet brukar också enligt de som är i samma situation som dig komma tillbaka inom kort, efter dem ”tro” ha fixat det..

Visa signatur

Kreff