Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC – tveksamma kontakter sänker godkänt kort

Permalänk
Inaktiv

Inte kul om datorn tar eld när de har så undermåliga strömkontakter, hade aldrig köpt dessa kort.

Bra ni tar upp detta Sweclockers så folk blir medvetna om faran.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

Inte kul om datorn tar eld när de har så undermåliga strömkontakter, hade aldrig köpt dessa kort.

Bra ni tar upp detta Sweclockers så folk blir medvetna om faran.

Var får du det till att det skulle vara en brandrisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var får du det till att det skulle vara en brandrisk?

Du ser inte någon koppling mellan undermålig kontakt och brandrisk?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vinolik:

Du ser inte någon koppling mellan undermålig kontakt och brandrisk?

En dålig kontakt kan leda till brand om det handlar om att själva kontakteringen blir dålig, i det här fallet verkar det snarare som dålig passform vilket gör att kontakten inte ens går i...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Var får du det till att det skulle vara en brandrisk?

@pv2b

Undermåliga kontakter/ dålig kontakt där det är hög effekt brukar inte vara en bra kombo.

Pinnarna åker ner i kontakten så det kan bli dålig kontakt mm.

https://tekdeeps.com/gigabytes-geforce-rtx-3000-card-is-pulle...

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Det har exakt noll att göra med reklamintäkter

Det handlar om att vi lägger väldigt mycket tid på att skapa dessa artiklar. I fallet med denna recension så fick den ovanligt få läsare. Då lyfter vi den igen vid ett senare tillfälle, kanske med en annan rubrik (denna artikel hade tex ingen rubrik till att börja med, det stor bara vad produkten hette).
För att de som missat den ska få en chans att se den (vilket i regel är väldigt många, då alla knappast läser swec varje dag).

Det handlar helt enkelt om att få något ur all den tid vi lägger på att producera artiklarna.
Anledningen att de inte "flög" första gången kan vara allt från dålig bild, dålig rubrik/ingress eller t.ex. att man publicerat dem på en dålig tid på dygnet eller kanske mellan två extremt heta nyheter så att de drunknar.

Som nämnt i inlägget ovan ska vi dock märka upp "bumpar" tydligare (om de är äldre än ca ett dygn) och vill man helt undvika det så kan man ju göra det genom att gå in via arkivet som länkas ovan.

Hörde på radion att ni inte ställt upp på SR intervju om frågor kring sponsrade artiklar

Permalänk
Medlem

Fick mitt kort några veckor efter release, men stötte på samma problem med kontaktdonen och lämnade in till Inet. De var redan då väl medvetna om problemet.. Blev till slut ett 3090 när man inte orkade vänta på ett ersättnings-3080..

Visa signatur

Ryzen 9 5900X ■ RTX 3090 ■ 32gb RAM ■ ROG STRIX X570-e ■ NZXT H710i ■ 2TB AORUS NVMe Gen4

Permalänk
Medlem

Har nu haft detta kort sedan releasedagen utan något som helst problem och jag har kört det i stort sett varje dag. Har plöjt genom RDR2, AC Odyssey och AC Valhalla x 2 bland annat.

Kortet har varit precis lika pålitligt som mitt förra kort GTX 1080 STRIX, d v s helt problemfritt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Har nu haft detta kort sedan releasedagen utan något som helst problem och jag har kört det i stort sett varje dag. Har plöjt genom RDR2, AC Odyssey och AC Valhalla x 2 bland annat.

Kortet har varit precis lika pålitligt som mitt förra kort GTX 1080 STRIX, d v s helt problemfritt.

Trevligt men en nöjd ägare
Jag tror problemet med att pinnarna i kontaken "trycks in'' är ett problem för de som kontakterar flera gånger/ ofta. Problemet drabbar nog inte de flesta användare men det vore bra om Gigabyte förlängde garantin för kontaktstycket. Imho så är lösningen med förlängningskablar inte den elegantaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Trevligt men en nöjd ägare
Jag tror problemet med att pinnarna i kontaken "trycks in'' är ett problem för de som kontakterar flera gånger/ ofta. Problemet drabbar nog inte de flesta användare men det vore bra om Gigabyte förlängde garantin för kontaktstycket. Imho så är lösningen med förlängningskablar inte den elegantaste.

Håller med, den är urful och är nog en paniklösning för att få ut korten på marknaden.

Dock så har dom ju 4 års garanti om man registerar sig och det måste ju innefatta kablarna.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604