hastighet på uppstart av W10

Permalänk
Medlem

hastighet på uppstart av W10

Tjo

Så jag byggde mig en ny Htpc här om dagen och jag har en speldator. Men det är stor skillnad när det kommer till att starta upp dom. Båda har fastboot enabled. Båda har windows på en pci-e nvme ssd. Och båda har precis nyinstallerade OS och senaste versionerna.

Htpc är en Ryzen 3 3200g, 16gb ram (2666) och en Kingston A2000 pci-e ssd. Enbart windows installerat och ett fåtal program.

Speldatorn är en Ryzen 7 3700x, 16gb ram (3200) och en Corsair MP510 pci-e ssd. Dock så har den en partition på 150gb för windows och fler program installerade.

Min Htpc tar 7 sekunder fram till inlogg medans speldatorn tar 22 sekunder. Nu är inte 22 sekunder en direkt lång tid att behöva vänta såklart. Men jag tänkte om någon hade någon fundering på varför min Htpc är så mycket snabbare? Man kan ju tycka att speldatorn ska vara snabbare eftersom all hårdvara är "bättre".

Som sagt inget direkt problem jag har, bara lite nyfiken på vad folk tror och möjligt vad deras uppstart tar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Din speldator ska troligen läsa in lite mer i uppstarten. Kolla i aktivitetshanteraren under autostart-fliken vad som skiljer dem åt.

Permalänk
Medlem

Är det total tid, eller från att du ser att windows laddas, tills du är inloggad och kan börja använda grejer? - Lokala konton eller Microsoft konton vid inlogg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Din speldator ska troligen läsa in lite mer i uppstarten. Kolla i aktivitetshanteraren under autostart-fliken vad som skiljer dem åt.

Fast det som syns där är bara en bråkdel av vad som kan autostartas.
Jag har te.x skapat autostart tasks för några program i Schemaläggaren och dessa syns inte under autostart i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast det som syns där är bara en bråkdel av vad som kan autostartas.
Jag har te.x skapat autostart tasks för några program i Schemaläggaren och dessa syns inte under autostart i aktivitetshanteraren.

Det finns även services som startas upp som inte syns där.

Ett tips om man nu startar om så ofta så att 7 eller 22 sekunder spelar någon direkt roll, är att sätta vissa av de mer tungrodda servicarna på fördröjd uppstart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Läs manualen eller kolla om ditt BIOS har något som asrocks ultrafastboot,
min deskmini A300 bootade direkt in i windows utan att visa någon bios-skärm i vga eller vänta på F12 etc.
Jag tror det gick snabbare än 7s - nackdelen var att man var tvungen att köra ett program i windows för att boota om in i bios.
(sedan har jag förstås installerat grub med en egen delay som sabbade och nog var inkompatibel med fastboot).

Permalänk
Medlem

Tycker inte det låter konstigt. Kan bero på hårdvaran helt enkelt... såvida du inte lyckats boota från Legacy och har SSD i SATA läge samt formaterat boot-partition med MBR? Det kanske slöar ner uppstarten något. Men det är rena spekulationer då du inte redogjort för vilket moderkort du använder och hur du konfigurerat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Htpc'n är en Asrock Deskmini x300 och speldatorn är i signatur. Men den har iaf ett Asus x-470-f moderkort. ssd'n får full hastighet när jag testade den typ 3500mb/s eller vad det nu va. Min MP510 är en 960gb och har då en partition som jag gjorde i samband när jag installerade w10. Så om den gör mbr eller gpt vet jag inte. Sånt här är jag inte så insatt i tyvärr.

Och som jag skrev i första inlägget. Det är till inloggningssidan. 22 sekunder är inte ett problem, utan mer nyfiken.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]