Nytt nätagg pga brinnande kontakter

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg pga brinnande kontakter

Hej!
Jag skulle behöva nytt nätagg.
Mitt gamla corsair 1000w gold 80 plus brann i en kontakt så vågar inte chansa. Har varit ostabilt på gpu ett tag med. Så när jag stresstesta kortet började det ryka från psu sidan kontakten där brann fast i psu.

Jag har en
Ryzen 3600
Vega 56
2 sata ssd
En m. 2ssd
2 vanliga 7200rpm hdd
4 chassi. Fläktar.

Gjorde ett test på
https://outervision.com/power-supply-calculator
Och där rekommenderar dom 550w nätagg.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur mycket vill du lägga på nättagget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Alltså.. Jag la onödigt mycket på mitt 1000w. Känner jag har och vill inte riktigt lägga för mycket just nu. Men ska eventuellt köpa ett 1080ti och då bör väl nätagget tåla det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Alltså.. Jag la onödigt mycket på mitt 1000w. Känner jag har och vill inte riktigt lägga för mycket just nu. Men ska eventuellt köpa ett 1080ti och då bör väl nätagget tåla det med

Oj, 1000W verkar det inte alls som du har behov utav. Detta verkar vara i lager på måndag: Fractal Design Ion+ Platinum 760W

Modulärt nätaggregat med semi-passiv fläkt, 10 års garanti. Personligen tycker jag det är "värt" att köpa nätaggregat runt 750W~ för då är du inte särskilt begränsad oavsett kombination av grafikkort och processor.

Har ingen särskild "specifik" kunskap om nätaggregatet än så, däremot är det väldigt populärt hos Inet och enbart bra reviews, dessutom till vad som verkar vara en prisvärd summa.

Permalänk
Rekordmedlem

En gissning är att det inte är nått fel på själva nätdelen alls utan att alla problemen är pga att det varit hög kontaktresistans från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alrik:

Hej!
Jag skulle behöva nytt nätagg.
Mitt gamla corsair 1000w gold 80 plus brann i en kontakt så vågar inte chansa. Har varit ostabilt på gpu ett tag med. Så när jag stresstesta kortet började det ryka från psu sidan kontakten där brann fast i psu.

Jag har en
Ryzen 3600
Vega 56
2 sata ssd
En m. 2ssd
2 vanliga 7200rpm hdd
4 chassi. Fläktar.

Gjorde ett test på
https://outervision.com/power-supply-calculator
Och där rekommenderar dom 550w nätagg.

Hur gammalt är nätagget? du kan ju eventuellt ha kvar garanti på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att det inte är nått fel på själva nätdelen alls utan att alla problemen är pga att det varit hög kontaktresistans från början.

Hur menar du? Att kontakten inte suttit som den ska eller fel på grafikkort? Jag är osäker. Dock ska sägas att det var ostabilt sen när jag flyttade kontakten till en annan del av psun så startade det men då började det som sagt ryka till slut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alrik:

Hur menar du? Att kontakten inte suttit som den ska eller fel på grafikkort? Jag är osäker. Dock ska sägas att det var ostabilt sen när jag flyttade kontakten till en annan del av psun så startade det men då började det som sagt ryka till slut.

Det har i vart fall varit nått problem med kontakten som har gett hög kontaktresistans för annars skulle kontakten inte ha brunnit. Jag tror inte det är nån fel på elektroniken i nätdelen som gjort så kontakten har brunnit. Jag vet inte om du har fel på grafikkortet men det borde du väl ha märkt "separat"
Jag hade fixat kontaktproblemen och provat nätdelen innan jag ev hade kasserat den och inte tagit för givet att den är trasig före det enda du med säkerhet vet är att det har varit hög kontaktresistans i en kontakt. Om inte kontakten smälte så pass att ledarna har haft kontakt med andra är det nog inget annat fel än kontakten på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så. Men chansar inte med en så pass "billig" Del som psu när en dålig sådan kan döda hela min dator. 😔