[LÖST] DDU: Skärm ger ingen signal längre

Permalänk
Medlem

[LÖST] DDU: Skärm ger ingen signal längre

Hejsan.
Beställde ett 3070 och skulle byta ut mitt gamla 1070, kollade runt på nätet och såg att många rekommenderade programmet DDU för att ta bort gamla nVidia drivrutiner vid byte av grafikkort. Efter att gjort det i safe mode så får jag inte längre någon signal till skärmen, varken med hdmi eller dp, på varken det nya 3070, gamla 1070 eller direkt i moderkortet(tog ut grafikkortet först innan).

Allting funkade gallant innan och moderkortet, processor samt processorkylare är helt nya(1 vecka gamla). Så här ser min dator ut just nu;

Asrock B550 Phantom Gaming
Ryzen 7 3800XT
Cryorig H7 Universal
Evga Geforce RTX 3070 8GB Xc3 Ultra
Corsair 2x8 DDR4 3000 mhz CL15 vengeance
EVGA supernova G2 750W
Samsung 750-series EVO 500 GB

Skärmen är en Acer Predator XF270H

Alla fläktar funkar, led lampor lyser som de ska.
Har försökt dra ut alla kablar och satt in dem igen men funkade inte heller, börjar tappa vettet.
Vad ska jag göra? Finns det något sätt att formatera om hela skiten utan att komma in på datorn? Kommer inte ens in i Bios, det är konstant no signal.

EDIT: Det verkar som att GPUn, trots att jag tyckt att den var itryckt ordentligt, inte var det. När jag väl tryckt i den så fick jag signal igen. Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Låter mystiskt - Lite sent, men du behöver absolut inte köra DDU. Borde dock inte ha något med signalen innan windows laddas så klart. Om inget grafikkort av 3 möjliga ger signal till skärmenm, kanske blivit fel "input" vald på skärmen? DP sitter i daisy chain porten istället för IN porten, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Låter mystiskt - Lite sent, men du behöver absolut inte köra DDU. Borde dock inte ha något med signalen innan windows laddas så klart. Om inget grafikkort av 3 möjliga ger signal till skärmenm, kanske blivit fel "input" vald på skärmen? DP sitter i daisy chain porten istället för IN porten, etc?

Jag tänkte också först att det är skärmens fel men det går alldeles utmärkt att koppla min nintendo switch till den så tror inte det är problemet.

Permalänk
Medlem

Reseta Cmos så skulle jag tro att det löser sig. Det gör du lättast genom att koppla ur strömkontakten till datorn och sen tar du ut det lilla batteriet på moderkortet och väntar nån minut, du kan även trycka på startknappen några gånger under tiden, sätt sen tillbaka batteriet och koppla in datorn igen så kommer det förhoppningsvis funka.

Om inte det funkar så finns det vanligtvis en header på moderkortet som heter clr_cmos eller bara cmos, om du håller en skruvmejsel mellan de två pinsen (så att de kortas) även detta med urkopplad dator så gör det förhoppningsvis susen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem! Och jag löste det genom att koppla ut PSU kablarna en stund

Permalänk
Medlem

Det är ett känt EVGA problem, jag vet inte varför det kommer. Jättekonstigt. Jag fick det en gång, skärmarna va döda, alla portar va döda på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Låter som vi har samma problem fast jag installerade inget program eller så. Så testa det, stäng av hela datorn och nätagget, koppa ut gpu kablarna helt och vänta en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox:

Jag har haft samma problem! Och jag löste det genom att koppla ut PSU kablarna en stund

Skrivet av ox:

Det är ett känt EVGA problem, jag vet inte varför det kommer. Jättekonstigt. Jag fick det en gång, skärmarna va döda, alla portar va döda på grafikkortet.

Skrivet av ox:

Låter som vi har samma problem fast jag installerade inget program eller så. Så testa det, stäng av hela datorn och nätagget, koppa ut gpu kablarna helt och vänta en stund

Det går att redigera det inlägg du skrivit i efterhand, så slipper du skriva en hel drös

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det går att redigera det inlägg du skrivit i efterhand, så slipper du skriva en hel drös

Haha sorry jag vet! Satt och skrev från telefonen 😀

Permalänk
Medlem

Jag gick in med datorn till Inet och förklarade hur det låg till. Personen som hjälpte mig tog burken och testade den med två olika skärmar, både DP och hdmi; det funkade tydligen?
Mycket märkligt då när jag själv testade hemma så testade jag både min skärm och min TV, hdmi och dp, utan lycka.
Ska testa min kompis skärm imorgon och se ifall det funkar, isåfall är det definitivt min skärm som är problemet, återkommer med svar för de som kan hamna i samma sits som mig.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma idag. Visade sig att jag inte tryckt ner GPUn ordentligt i porten. Lite weird att man inte fick nån varning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag hade samma idag. Visade sig att jag inte tryckt ner GPUn ordentligt i porten. Lite weird att man inte fick nån varning.

Hade du no signal från början eller efter BIOS? Jag hade ingen signal från det att jag startat datorn.

Permalänk
Medlem

Svart skärm, allt såg normalt ut på moderkortet.
Det borde ju ha vart nån slags glappis i PCIE-porten iallafall, men jag ändrade ingenting annat iallafall.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Svart skärm, allt såg normalt ut på moderkortet.
Det borde ju ha vart nån slags glappis i PCIE-porten iallafall, men jag ändrade ingenting annat iallafall.

Jag förstår, men det funkade utan problem sen när du tryckte i GPUn ordentligt? Får man fråga vilken GPU och vilket moderkort? HDMI/DP/DVI-D?

Permalänk
Medlem

Yup. ASUS TUF 3070 i ett Asrock B450 Fatal1ty nåntingnånting.
Displayport.

Men skärmen har vart lite muppig också så det kan vara inbillning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andomarn:

Hejsan.
Beställde ett 3070 och skulle byta ut mitt gamla 1070, kollade runt på nätet och såg att många rekommenderade programmet DDU för att ta bort gamla nVidia drivrutiner vid byte av grafikkort. Efter att gjort det i safe mode så får jag inte längre någon signal till skärmen, varken med hdmi eller dp, på varken det nya 3070, gamla 1070 eller direkt i moderkortet(tog ut grafikkortet först innan).

Allting funkade gallant innan och moderkortet, processor samt processorkylare är helt nya(1 vecka gamla). Så här ser min dator ut just nu;

Asrock B550 Phantom Gaming
Ryzen 7 3800XT
Cryorig H7 Universal
Evga Geforce RTX 3070 8GB Xc3 Ultra
Corsair 2x8 DDR4 3000 mhz CL15 vengeance
EVGA supernova G2 750W
Samsung 750-series EVO 500 GB

Skärmen är en Acer Predator XF270H

Alla fläktar funkar, led lampor lyser som de ska.
Har försökt dra ut alla kablar och satt in dem igen men funkade inte heller, börjar tappa vettet.
Vad ska jag göra? Finns det något sätt att formatera om hela skiten utan att komma in på datorn? Kommer inte ens in i Bios, det är konstant no signal.

Får du något meddelande från "POST-LEDs"?
Det skall finnas 4 LEDs mellan SATA-portarna och Frontpanelsanslutningen.

Från manualen:
2.7 Post Status Checker
Post Status Checker (PSC) diagnoses the computer when users power on the
machine. It emits a red light to indicate whether the CPU, memory, VGA or storage
is dysfunctional. The lights go off if the four mentioned above are functioning
normally.

Om POST passerar som det skall, då kan du prova att koppla bort hårddiskarna för att bekräfta att det inte är problem med din Windows-bootloader.
(Beroende på hur UEFI/BIOS är konfigurerat, så kan UEFI/BIOS "gås förbi" och hoppa direkt till Windows bootloader.)

Rekommenderar även att kontrollera att allt verkligen sitter på plats.
Både strömkablar som är anslutna till diverse enheter samt att änden till PSU:n är inkopplad som de skall.

Om jag inte tolkar AMDs sida fel, så saknar din CPU integrerad grafikkrets, dvs, du skall inte få någon bild om du ansluter en skärm till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Får du något meddelande från "POST-LEDs"?
Det skall finnas 4 LEDs mellan SATA-portarna och Frontpanelsanslutningen.

Från manualen:
2.7 Post Status Checker
Post Status Checker (PSC) diagnoses the computer when users power on the
machine. It emits a red light to indicate whether the CPU, memory, VGA or storage
is dysfunctional. The lights go off if the four mentioned above are functioning
normally.

Om POST passerar som det skall, då kan du prova att koppla bort hårddiskarna för att bekräfta att det inte är problem med din Windows-bootloader.
(Beroende på hur UEFI/BIOS är konfigurerat, så kan UEFI/BIOS "gås förbi" och hoppa direkt till Windows bootloader.)

Rekommenderar även att kontrollera att allt verkligen sitter på plats.
Både strömkablar som är anslutna till diverse enheter samt att änden till PSU:n är inkopplad som de skall.

Om jag inte tolkar AMDs sida fel, så saknar din CPU integrerad grafikkrets, dvs, du skall inte få någon bild om du ansluter en skärm till moderkortet.

Det har du rätt i, har ingen integrerad grafik och kan endast använda mig av grafikkortet.
Angående POST-leds, jag tror jag vet vilka du menar, och jag hade blinkande röda lampor första gången jag försökte installera alla delar, men inte längre. Nu lyser endast led-belysningen tillhörande moderkortet och allting(ser ut iallafall) snurrar som det gjorde innan jag använde DDU och bytte grafikkort.
Ska som sagt testa igen imorgon när jag kommer hem då datorn magiskt verkade funka på de skärmarna Inet använde sig av.