Att byta från RTX 3070 till RTX 3080 - hur fungerar sånt i dag?

Permalänk

Att byta från RTX 3070 till RTX 3080 - hur fungerar sånt i dag?

Jag vet ju inte vilket kort jag kommer hamna med först men risken är att det blir ett RTX 3070 och inte ett RTX 3080 från början när jag bygger ihop datorn vid månadsskiftet som kommer.

Förr i tiden har jag för mig att det rekommenderades att ominstallera Windows och liknande när man bytte grafikkort. Är det rekommendationen även i dag? Tänker lite på hur jag bör göra när jag lagrar och installerar med det eventuella RTX 3070. Eller är det bara att plocka bort, avinstallera drivrutinerna och sen i med det andra och uppdatera drivrutiner?

Eller hur fungerar sånt 2021? Var ett jäkla bra tag sen jag hade en stationär senast nämligen

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte göra någonting. I värsta fall så får du ominstallera drivrutinerna om kortet inte presterar normalt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jag vet ju inte vilket kort jag kommer hamna med först men risken är att det blir ett RTX 3070 och inte ett RTX 3080 från början när jag bygger ihop datorn vid månadsskiftet som kommer.

Förr i tiden har jag för mig att det rekommenderades att ominstallera Windows och liknande när man bytte grafikkort. Är det rekommendationen även i dag? Tänker lite på hur jag bör göra när jag lagrar och installerar med det eventuella RTX 3070. Eller är det bara att plocka bort, avinstallera drivrutinerna och sen i med det andra och uppdatera drivrutiner?

Eller hur fungerar sånt 2021? Var ett jäkla bra tag sen jag hade en stationär senast nämligen

Min Windows-disk har suttit i fyra olika laptops, den sista med en eGPU-kabinett som jag först hade ett GeForce 670 i, sedan ett RX580 och sist ett 3070.

Sen byggde jag en ny stationär pc och petade in samma disk i den. Allt bara funkar. Jag har inte ens avinstallerat Radeon-kruftet.

Long story short, du kommer inte att ha några problem.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jag vet ju inte vilket kort jag kommer hamna med först men risken är att det blir ett RTX 3070 och inte ett RTX 3080 från början när jag bygger ihop datorn vid månadsskiftet som kommer.

Förr i tiden har jag för mig att det rekommenderades att ominstallera Windows och liknande när man bytte grafikkort. Är det rekommendationen även i dag? Tänker lite på hur jag bör göra när jag lagrar och installerar med det eventuella RTX 3070. Eller är det bara att plocka bort, avinstallera drivrutinerna och sen i med det andra och uppdatera drivrutiner?

Eller hur fungerar sånt 2021? Var ett jäkla bra tag sen jag hade en stationär senast nämligen

Det är nästintill tuta och kör oavsett vad du byter i dagsläget. Förr i tiden blev det i värsta fall pannkaka av allting. Men som det är nu kan du i princip ta din hdd/ssd med Win 10 på och stoppa in i valfri dator och det fungerar.

Att byta grafikkort kräver ingen ominstallation av mer än grafikdrivrutinerna, även om det funkar kan det uppstå lite problem.
När jag bytte från 3070 -> 3090 så "funkade" det, men nVidias geforce experience buggade ur, något som löste sig med en enkel ominstallation av drivrutin + programvaran.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3070 och sedan två veckor fick jag tag i ett 3080 och det var bara att swappa, inga konstigheter. Dock rekommenderas det alltid att man DDU och startar i felsäkert läge och tar bort, sedan installerar på nytt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Köpte ett 3070 och sedan två veckor fick jag tag i ett 3080 och det var bara att swappa, inga konstigheter. Dock rekommenderas det alltid att man DDU och startar i felsäkert läge och tar bort, sedan installerar på nytt.

Bra tips om DDU!! Ett bra sätt att avinstallera och se till att det inte finns några rester från tidigare drivrutiner för grafikkortet.

(DDU = Display Driver Uninstaller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Bra tips om DDU!! Ett bra sätt att avinstallera och se till att det inte finns några rester från tidigare drivrutiner för grafikkortet.

(DDU = Display Driver Uninstaller)

Finns även "Clean install" i Nvidias installatör.
Gå in på "Custom installation" eller vad det heter och där går det att klicka i att den ska rensa gammalt skit innan den installerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Förr i tiden har jag för mig att det rekommenderades att ominstallera Windows och liknande när man bytte grafikkort. Är det rekommendationen även i dag?

Nej, det är väldigt enkelt nu om du använder GeForce Experience.
Välj "Reinstall driver" - "Custom Installation" - "Perform a clean installation".