AMD: "Fortsatt brist på grafikkort och processorer första hälften av 2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det råder brist på lastbilar också, ja ni läste rätt, ingen tillverkare verkar kunna leverera antalen som efterfrågas nu.

Jag jobbar på ett av de två svenska företagen som tillverkar just lastbilar och det är en helt galen efterfrågan nu.

Du erkänner alltså att det är ditt fel att våra grafikkort inte kommer fram!? Du hade ju hela julen på dig!!

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Mest tråkigt för de som sålde innan de köpt nytt och sen inte hann få någon tilldelning på realesdagen.

Japp! Där är jag. Sålde allt. Har köpt allt utom just gpu. Fick tag i en Ryzen 7 5800x dock, men sitter och spelar red dead redemption på min xbox 360 så länge.

Visa signatur

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Du erkänner alltså att det är ditt fel att våra grafikkort inte kommer fram!? Du hade ju hela julen på dig!!

Tog ledigt i julas, hade ju fått tag på ett 6800-kort till Cyberpunk

Nja jag förstår inte varför det är så hög efterfrågan, ingen förstår riktigt hur det blev så här.
Idag fick jag en hint, konkurrenterna kan inte producera lastbilar pga Covid, så vi tar marknadsandelar helt enkelt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, snart lanserar NVIDIA 4000-serien, och woops kretsbrist igen.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanikal:

Japp! Där är jag. Sålde allt. Har köpt allt utom just gpu. Fick tag i en Ryzen 7 5800x dock, men sitter och spelar red dead redemption på min xbox 360 så länge.

Nu finns det ett gäng grafikkort på Inet! Passa på.

Lycka till. 🤓

https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?filters=%7B%2...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakeemzo:

Det är lugnt, snart lanserar NVIDIA 4000-serien, och woops kretsbrist igen.

Exakt.

När de väl kommit ikapp med 3XXX-serien så är det dags för nästa lansering och ekorrhjulet börjar om igen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det råder brist på lastbilar också, ja ni läste rätt, ingen tillverkare verkar kunna leverera antalen som efterfrågas nu.

Jag jobbar på ett av de två svenska företagen som tillverkar just lastbilar och det är en helt galen efterfrågan nu.

Så du vill alltså att man ska tänka sig för innan man säljer alla sina gamla lastbilar i åkeriet för att sedan beställa nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Nu finns det ett gäng grafikkort på Inet! Passa på.

Lycka till. 🤓

https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?filters=%7B%2...

Va.... Ett Evga 3090 för 24k?!1!! Hujeda mej xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Visserligen var det kanske svårt förutse detta men med tanke på den brist som var för bara två år sedan så borde det inte varit helt långsökt misstänka det kunde bli svårt få tag på nytt direkt. Att då sälja det man har innan är lite som att göra självmål. Inte särskilt välplanerat kan jag tycka.

En liknelse: Hur många säljer sin gamla bil innan de köper en ny med vetskapen att det kan vara leveranstid på den, särskilt om man är beroende av den?

Jag förstår varför man gör det, chansen att få ett bättre pris är större, men då borde man ändå vara medveten om risken att man står där utan under en tid.

Det slog dig inte att det kan ha att göra med den ekonomiska situationen?
Det är inte alla förunnat ha ett arbete och stadig inkomst som många av oss har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det slog dig inte att det kan ha att göra med den ekonomiska situationen?
Det är inte alla förunnat ha ett arbete och stadig inkomst som många av oss har.

Det finns alltid aspekter man kan dra fram. Vore jag i den situationen skulle jag inte ens överväga uppgradera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Detta känns ju bra...
Min gamla dator slängde in handduken i början på sommaren 2020, cpun var en Intel q6900 med en Radeon hd 7970 gpu (bytte en gång). Kändes då som en bra ide att vänta in Ryzen 5000 och Radeon RX 6000 serierna men just nu känns det inte lika spännande längre...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men samtidigt så verkar det trilla in AMD kort lite titt som tätt hos komplett och inet. Inet har för tillfället ~40 st 6800 XT av olika modeller samt 20+ 6900 XT.

Även referens kort dök upp hos komplett tror jag det var härom veckan.

Såklart räcker det inte men framsteg, trots skyhöga priser.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Mest tråkigt för de som sålde innan de köpt nytt och sen inte hann få någon tilldelning på realesdagen.

Tycker faktiskt får skylla sig själv då.
Finns ett bra talessätt "Sälj inte kycklingarna innan äggen är kläckta"

Personligen sitter jag lugnt i båten och inväntar nästa gen.
Ryzen 3 känns jäkligt bra men dumt att gå på AM4 som är EOL
Intel, tråkigare plattform pgr avsaknad av fullt PCIe 4 stöd
AMD 5xxx, har G-synk skärm så det faller bort

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Känns som priserna har stuckit iväg en hel del på sista tiden. Kan man hoppas på att priserna justeras nedåt när tillgången är högre?

Visa signatur

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Va.... Ett Evga 3090 för 24k?!1!! Hujeda mej xD

Haha, ja, det är gelt galet. 🤪

Dock är det första gången jag ser 3060 Ti fortfarande finnas kvar i lager efter så här lång tid. Till och med hela 43 stycken. Nu är det ju inte den bästa (men garanterat bra) varianten och lite överprisad, men vad ska man göra när det ser ut som det gör?

Sen en massa random Radeon-kort.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Tycker faktiskt får skylla sig själv då.
Finns ett bra talessätt "Sälj inte kycklingarna innan äggen är kläckta"

Personligen sitter jag lugnt i båten och inväntar nästa gen.
Ryzen 3 känns jäkligt bra men dumt att gå på AM4 som är EOL
Intel, tråkigare plattform pgr avsaknad av fullt PCIe 4 stöd
AMD 5xxx, har G-synk skärm så det faller bort

Jag trodde själv jag skulle uppgradera i år men jag hoppar nog också AM4 och kör på AM5 och Ryzen 6000-serien istället. Då får man också PCI Express 5 och DDR5 på köpet.

Egentligen är jag mer åt HEDT hållet då de på konsumentsidan snålar för mycket på PCI-E banor men det verkar som AMD bestämt sig att inte släppa nya generationer Threadripper mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Tycker faktiskt får skylla sig själv då.
Finns ett bra talessätt "Sälj inte kycklingarna innan äggen är kläckta"

Personligen sitter jag lugnt i båten och inväntar nästa gen.
Ryzen 3 känns jäkligt bra men dumt att gå på AM4 som är EOL
Intel, tråkigare plattform pgr avsaknad av fullt PCIe 4 stöd
AMD 5xxx, har G-synk skärm så det faller bort

Jag var lite inne på att uppgradera men ingen panik än egentligen. Med tanke på att det inte finns något att köpa så kanske det är lika bra att vänta på 40-serien som bör dyka upp ungefär samtidigt som 30-serien kommer finnas på hyllan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

En annan intressant variabel som lär påverka efterfrågan på elektronik är när amerikanerna nu strör ut helikopterpengar med sina stimulus checks (upp till 2000 USD per person).

Oavsett ålder eller om du någonsin jobbat eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Om det är komponentbrist (på vad?) tycker man ju som primärt PC-användare att de borde dra in produktionen på de onödiga mobiltelefonerna. Men det är väl där de stora pamparna har sina produkter, skräddarsydda för att mjölka sönder allmänheten och politikerna samt lura alla att tro att dessa 15000 kr mobiler faktiskt behövs.

Är det brist på foliehattar nu också?

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att producenter väljer produkter som ger högre intäkter. I dessa fall är det företagsmarknaden, serversidan och andra professionella produkter. Konsumentprodukter har lägre marginaler och därför lägre prioritet. Det vore naivt tro något annat.

Vi behöver dock inte tycka om att det är så, även om det inte gör någon skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Inte bara grafikkort, även Ford har fått avbryta tillverkningen av Ford Fikus (ursäkta Focus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det brist på foliehattar nu också?

Skojade lite bara Datorkomponenter är väl inte livsnödvändiga heller och är otroligt mer nishcade. Finns inga konstigheter egentligen varför mobiler totalt dominerar. Fortfarande irriterande dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Nu finns det ett gäng grafikkort på Inet! Passa på.

Lycka till. 🤓

https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?filters=%7B%2...

Tack för tipset, jag har letat i en månad nu efter ett 3070 men inte hittat något. Råkade visst bli ett rx6800 istället då de fanns i lager. Datorn blev just ca 2000 kr dyrare än väntat, men det får det fan vara värt!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som det e dags o skaffa ny hobby. Tror några har gjort just det.

Skrivet av Stefflo:

Mest tråkigt för de som sålde innan de köpt nytt och sen inte hann få någon tilldelning på realesdagen.

Hehe dem trodde dem va smarta o skulle tjäna en slant. Sen satt dem där (sitter än?) på väntlistan o väntar o väntar men tji får dem! 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde själv jag skulle uppgradera i år men jag hoppar nog också AM4 och kör på AM5 och Ryzen 6000-serien istället. Då får man också PCI Express 5 och DDR5 på köpet.

Egentligen är jag mer åt HEDT hållet då de på konsumentsidan snålar för mycket på PCI-E banor men det verkar som AMD bestämt sig att inte släppa nya generationer Threadripper mer.

Jag tror jag väntar på AM6 eller 7. Med lite tur kanske DDR6 finns då också! Då blir allt mycket bättre och snabbare än skitet som finns idag. Korkat att köpa idag när allting blir mycket, mycket bättre om några generationer...

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Jag tror jag väntar på AM6 eller 7. Med lite tur kanske DDR6 finns då också! Då blir allt mycket bättre och snabbare än skitet som finns idag. Korkat att köpa idag när allting blir mycket, mycket bättre om några generationer...

Vad vill du få fram med ditt dumma svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad vill du få fram med ditt dumma svar?

Han ville nog vara ironisk. Det är den gamla paradoxen när är det tillräckligt bra så man kan köpa nytt? Det är det aldrig om man sneglar framåt.

Allt man köper, spelar ingen roll när, är "gammalt" om ett år.
Mitt rx6800 är krossat av rx 7800, min kommande 5900x är mycket långsammare än zen4, mina ddr4 minnen är sniglar jämfört med ddr5 osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ja, ska man resonera så kan man aldrig skaffa nytt då det alltid "snart" kommer bättre grejor. Å andra sidan sparar man mycket pengar då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Han ville nog vara ironisk. Det är den gamla paradoxen när är det tillräckligt bra så man kan köpa nytt? Det är det aldrig om man sneglar framåt.

Allt man köper, spelar ingen roll när, är "gammalt" om ett år.
Mitt rx6800 är krossat av rx 7800, min kommande 5900x är mycket långsammare än zen4, mina ddr4 minnen är sniglar jämfört med ddr5 osv.

Jo jo men vi befinner ju oss i ett skifte då AM4 kommer sluta att användas nästa generation lägg därtill DDR5 så fattar man väl själv att jag inte har lust att uppdatera precis nu. Har man bråttom så är det en helt annan sak. Jag har använt mitt X99 system i många år nu, jag kan gått vänta ett år till.