Bajs- och kissanalyserande toalett för bättre välmående på CES 2021

Permalänk
Medlem

Låter som något för thunderfoot att debunka

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ganska tragiskt om man måste vänta tills man skiter för att fatta att man inte lever hälsosamt.

Men verkar ju finnas en marknad för det så...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter som något för thunderfoot att debunka

Oavsett om man tror på det eller inte så finns det ingen normal människa som orkar lyssna på en medelålders man "gnälla" över saker som vanliga människor redan vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ganska tragiskt om man måste vänta tills man skiter för att fatta att man inte lever hälsosamt.

Men verkar ju finnas en marknad för det så...

Oavsett om man tror på det eller inte så finns det ingen normal människa som orkar lyssna på en medelålders man "gnälla" över saker som vanliga människor redan vet om.

Kollar man på hur många miljoner ibland saker som är helt uppåt väggarna får så verkar de flesta inte veta om det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag menar det som det beskrivs i artikeln: "Genom sensorer analyseras användarens avföring och urin, för att kunna ge råd om hur du förbättrar din allmänna hälsa."

Jag tycker det vore fantastiskt om detta skulle funka och det kommer säkert göra det om 20-30 år. Men i dagsläget kommer dom inte kunna göra detta på ett sätt som är pålitligt och bygger på den faktiska analysen. Tekniken för att först mäta och sedan dra dessa slutsatser är inte tillgänglig till en vettig peng utanför forskningslabb precis som det också skrivs i artikeln. Sen att man har en app som tipsar lite allmänt om hur man kan förbättra sin hälsa (på oklara grunder) är väl kanske inget som gör nån direkt skada, men då man ju lika gärna köpa en "magic 8-ball hälso-edition", skaka den och få lite sköna tips i stil med "ät mer fibrer".

Jepp, det stämmer verkligen. Det fanns ett amerikanskt bolag (Step Ahead Innovations Inc) som lyckades ta fram en vattensensorsensor i storlek av en apelsin. Den klarade att läsa av kalcium, magnesium, kalium, mängd syre löst i vatten, pH och ammoniak. Dessutom med lite matte kunde dom räkna fram alkalinitet och CO2. Sensorn kostade 10.000 kr att köpa och det var byte av reagenser 1 gång per månad för 400 kr/mån. Dom lade sju år och 10 miljoner dollar på utveckling av produkten. Det svajade för mycket och dom gick i konkurs. Värdena blev liksom aldrig tillräckligt stabila. Jag är helt säker på att om dom hade fått hålla på lite till hade dom fått till det. Men det var med vatten som av sig själv rann igenom sensorn.

Tänk att bygga detta för avföring / urin med det extra steget att mekaniskt plocka ut avföringsprover, mixa det lilla provet med destillerat vatten, sen in i sensorn, rengöra sensorn etc etc och toabesök efter toabesök leverera pålitlig data. Sen dessutom den vattensensorn levererade då sin data till en dator som man talat om vilka värden man vill ha i vattnet och datorn doserade med peristaltiska pumpar de ämnen som saknades. Det är ganska enkel matte. Låt säga att toan mäter lite för mycket fosfat, beror det på att man har käkat för lite mycket Valio smältost eller på njursjukdom? Det räknar man inte ut hur som helst och då är vi där med "false positives".

Jag menar att detta skulle kunna hjälpa ungefär på liknande nivå som menscykel-appar med en termometer eller andra liknande, inte alls på nivån du menar. Det betyder inte att man behöver tro på andar eller mäta aura för det. Det finns ett steg mellan inget och allt, och detta skulle kunna vara lite bättre än inget, men troligen har du rätt att kvaliteten inte kommer hållas över tid. Jag tror inte heller att just denna produkten faktiskt kommer hjälpa eller är perfekt, men det finns en potential att göra små mätningar med oväntad stor effekt tror jag. Sen om detta bolag faktiskt lyckats med detta känns högst tvivelaktigt. Sen är det väl mest marknadsföring och mumbo-jumbo som lovar för mycket som alltid. I slutänden är det nog inte sensorerna som gör den stora skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kollar man på hur många miljoner ibland saker som är helt uppåt väggarna får så verkar de flesta inte veta om det.

Vet inte om du nu snackar om en toalett som talar om hur du lever eller Thunderf00t, måste man använda sig av någon av dem för att få "fakta" så känner jag att man har ganska stora problem som varken den ena eller den andra kommer lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vet inte om du nu snackar om en toalett som talar om hur du lever eller Thunderf00t, måste man använda sig av någon av dem för att få "fakta" så känner jag att man har ganska stora problem som varken den ena eller den andra kommer lösa.

Bara kolla på crowd fund sidorna som dessa produkter oftast använder sig av...fast deras siffror är lögner också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Kan man ha FaceID så kan man man väll tweaka det lite till AssID också

Istället för att lägga fingret mot en skanner som på t ex iPhone kan man lägga ollonet där. Eller ja fingret har väl varit en ganska enkelt lösning men känns lite ofräscht kanske, dock inte lika mycket som ollonet men fler personer har fingrar än ollon. Annars ögon/ansiktsigenkänning eller att man blippar telefonen mot nåt sån där taggliknande platta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Istället för att lägga fingret mot en skanner som på t ex iPhone kan man lägga ollonet där. Eller ja fingret har väl varit en ganska enkelt lösning men känns lite ofräscht kanske, dock inte lika mycket som ollonet men fler personer har fingrar än ollon. Annars ögon/ansiktsigenkänning eller att man blippar telefonen mot nåt sån där taggliknande platta

Touch ID fungerar mer fler saker än fingrar om du undrar, så inga problem med din idé som jag kan se. Tänk på sensorn som en kamera som fotar och känner igen mönster i hud, det mesta fungerar, eller som det @Jacob länkade tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

Trist med alla negativa kommentarer. Ni kan säkert en del om sensorer och dylikt men det finns rätt många uppfinningar som sagts vara omöjliga innan de kom till.

Tycker detta vore alldeles toppen. Maghälsa är underskattat i samhället. Kan man få ut t.ex. bakteriehalter i tarmarna (probiotiska strängar), svampväxt (candida) samt hur mycket vitaminer man gör sig av med vore det komplett banbrytande. Gemene man äter värdelös mat konstant, kan ge en knuff i rätt riktning. Rätt kost och träningsråd ger dessutom ökad utveckling i barn vilket (nu drar jag det j*gt långt här) kan på sikt skapa en smartare befolkning.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Trist med alla negativa kommentarer. Ni kan säkert en del om sensorer och dylikt men det finns rätt många uppfinningar som sagts vara omöjliga innan de kom till.

Ja, det är såklart en vinkel av det. Det jag tycker är trist är är när företag lovar saker som dom inte kan hålla, särskilt inom området hälsa eftersom det kan få ganska stor påverkan på just hälsan. Detta kommer absolut fungera längre fram och till slut bli riktigt bra. Men i dagsläget är det inte moget och då bör man inte lova guld och gröna skogar. Kolla bara hur det gick med Theranos analysmaskin som skulle göra liknade saker men genom blod.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det jag tycker är trist är är när företag lovar saker som dom inte kan hålla

truth

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Nä, nu får ni ge er med alla pissiga toaskämt.. Jag måste säga att det blivit ett jädra ordbajseri i denna tråd.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Varför kan jag inte gå på toa nu Pappa?

För att dassens firmware uppdateras till Dass V2.0 - Det kan dröja ett tag.

Är nog bra med fiberrik kost så kabeldragningen blir bra kan snabba upp uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Ger det 2 år, sedan har Google skapat cookies som lyssnar av din toalett-trafik och vet vilken anpassad reklam för vitaminer du ska få i flödet...