Svart skärm efter windows uppdatering

Permalänk
Medlem

Svart skärm efter windows uppdatering

Hej

Fick ett väldigt spännande problem idag.

Windows krävde omstart efter en uppdatering av Windows 10 21H1.

Datorn startade om och skärmen tappade kontakten.
Efter 10 minuter utan framgång så startade jag om helt och kunde komma in i bios men ej boota windows.
Jag satte default inställningar i bios. (ändrat från default var DDr4 hastigheten)

Sen efter det har jag inte fått signal alls på skärmen (inte bios heller)

AMD Ryzen 9 3900X
Asus TuG B550 moderkort
2x 16 gb DDR4 minne
Två styck m2 Nvme SSD.
Nvidia GTX 1660 Ti
650W PSU

Inge felkoder på moderkortet. Den går förbi alla utan att stanna på något.
Har inte möjlighet just nu att testa med annat grafikkort.

Det jag testat hittills:

Testat alla uttag på grafikkortet mot 2 olika skärmar.
Bytt plats på ramminnen. Även testat med bara ena stickan i.
Nollställt cmos
Bytt batteri moderkort.
Om monterat alla strömsladdar.
Flashback Bios till tidigare version från november.

Ena fläkten som är kopplad till moderkortet har dock problem att komma igång.

Vet inte vad jag ska testa mer än att byta grafikkort. Eventuellt testa med ny PSU.

Någon som har något förslag på vad som kan vara felet?

Tacksam för alla tips

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Låter som ett märkligt problem. Hur länge var batteriet i från moderkortet?
Hur nollställde du CMOS?
Är listan i kronologisk ordning? I din beskrivning låter det som du kan ha orsakat något själv tyvärr.

Kan vara så att dom som är före CMOS och batteribyte tog med sig moderkortet också, dvs ett dubbelfel.
Var PSU avstängd (brytare) och utan kabel? Kan ha orskat en kortslutning.

I det här fallet hade det första jag gjort varit att stänga av PSU (brytare + kabel på utsidan) och sedan lite senare ta bort batteriet och väntat ca 30 minuter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Har du provat ställa in CSM support till enable i BIOS? Du borde hitta den någonstans under inställningar för boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som ett märkligt problem. Hur länge var batteriet i från moderkortet?
Hur nollställde du CMOS?
Är listan i kronologisk ordning? I din beskrivning låter det som du kan ha orsakat något själv tyvärr.

Kan vara så att dom som är före CMOS och batteribyte tog med sig moderkortet också, dvs ett dubbelfel.
Var PSU avstängd (brytare) och utan kabel? Kan ha orskat en kortslutning.

I det här fallet hade det första jag gjort varit att stänga av PSU (brytare + kabel på utsidan) och sedan lite senare ta bort batteriet och väntat ca 30 minuter.

Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.

Ja, det känns konstigt att boot till biosen helst helt försvinner efter en default reset.

Ja, jag är lite orolig att jag kortslutigt något innan cmos och batteri försök. Kanske något strul med ram minne då de hamnade i en bootloop när jag monterade datorn i december. Då löste en bios uppdatering problemet.

Först nollställde jag cmos genom att med en skruvmejsel korta pluggarna. Sen när inte de hjälpte tog jag ur batteriet. Både gångerna var strömsladd uttagen. Batteriet var ute i ca 2 minuter.

Jag ska försöka med din idé på måndag då jag är tillbaka på jobbet.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Har du provat ställa in CSM support till enable i BIOS? Du borde hitta den någonstans under inställningar för boot.

Kommer ej åt bios för skärmarna postar inte bild alls sen efter jag nollställt biosen efter första omstarten som inte ville boota Windows.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk

Ah jag förstår. Jag fick ett liknande fel efter jag uppdaterade bios, då kunde jag inte boota till windows plötsligt. Vilket visade sig bero på CSM inställningen. Hoppas du får ordning på burken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Ah jag förstår. Jag fick ett liknande fel efter jag uppdaterade bios, då kunde jag inte boota till windows plötsligt. Vilket visade sig bero på CSM inställningen. Hoppas du får ordning på burken!

Ändå ett bra tips, tack. Med lite tur kanske jag får igång bios och inte Windows och får testa de

Visa signatur

Xbox series x