USA lägger till kinesiska Xiaomi på listan över säkerhetshot

Permalänk
Melding Plague

USA lägger till kinesiska Xiaomi på listan över säkerhetshot

USA:s svartlistning av Xiaomi innebär att det kinesiska bolagets utrustning inte tillåts inom amerikansk militär eller myndigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan dom ju svartlista alla produkter med kretsar tillverkade i Kina, hur många blir det kvar?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ska man utesluta den ena bör man utesluta den andra kan jag hålla med om. Sen hur detta påverkar tex EU blir att se. Kommer Xiaomi bli av med Playstore också?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Med detta så blir min spekulation på vilket kinesiskt baserat som bannas här näst. ZTE, Pocco eller Oneplus kanske?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Kul när man precis läste att "Xiaomi är så mycket bättre att köpa än Samsung"
Sen kanske de snart råkar ut för samma öde som Huawei

Löjligt i mina ögon av USA då de styr typ resten av världen också med deras beslut.
Men det påminner om att jag hellre köper ett märke som inte har eventuella problem med sig.

Just nu är det bara myndigheter och militär dock vilket jag kan köpa. Men om man känner USA rätt så lär de inte sluta där.

Permalänk

Xiaomi är ett riktigt stort hot emot Amerikanska jobb.
Bara se vad som hände när Huawei började sälja deras P8 lite och folk köpte dessa som galningar istället för att köpa mycket dyrare amerikanska telefoner. Utvecklingen med Huawei telefonerna gick så otroligt snabbt de började på alvar konkurrera med både Apple och Samsung (Sydkoera är usa allierade) och usa tvingades dra till drastiska åtgärder.
Nu håller Xiaomi på att lansera flaggskepps telefoner till en bråkdel av de annars kostar och detta måste genast stoppas.

Sedan visst finns det ett säkerhetshot att Kina säljer teknisk utveckling, det är därför vi ser till så att de ej tillverkar någon annan teknik eller äger några av våra bilföretag m.m. -De äger väl bara Volvo och Saab (Nevs), tur de ej äger fler märken.

Permalänk
Medlem

Here we go again

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Med detta så blir min spekulation på vilket kinesiskt baserat som bannas här näst. ZTE, Pocco eller Oneplus kanske?

Han har ju bara fem dagar kvar så det blir nog inga fler. Skulle jag tippa att ZTE ligger värst till - de är ju delvis statsägda.

§1.5 /mod
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Alla som säljer billiga och bra varor betraktas av Amerika som ett allvarligt hot mot hälsa, samhälle, nationell säkerhet och humör . . . . . 😡

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem

Nästa på listan vore väl Lenovo

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Skrivet av mpat:

Han har ju bara fem dagar kvar så det blir nog inga fler. Dock skulle jag tippa att ZTE ligger värst till - de är ju delvis statsägda.

Sluta.

President Trump gör många saker fel.. men handelskriget mot Kina är allt rätt.. Kina ska inte ha 100% över världens industrier.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xiaomi är ett riktigt stort hot emot Amerikanska jobb.
Bara se vad som hände när Huawei började sälja deras P8 lite och folk köpte dessa som galninga,r istället för att köpa mycket dyrare amerikanska telefoner. Utvecklingen med Huawei telefonerna gick så otroligt snabbt de började på alvar konkurrera med både Apple och Samsung (Sydkoera är usa allierade) och usa tvingades dra till drastiska åtgärder.
Nu håller Xiaomi på att lansera flaggskepps telefoner till en bråkdel av de annars kostar och detta måste genast stoppas.

Sedan visst finns det ett säkerhetshot att Kina säljer teknisk utveckling, det är därför vi ser till så att de ej tillverkar någon annan teknik eller äger några av våra bilföretag m.m. -De äger väl bara Volvo och Saab (Nevs), tur de ej äger fler märken.

What

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Jag har en temperatur sensor i mitt server skåp. Den är Xiaomi. Är jag illa ut då?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av älg3n:

Jag är ironisk. Samtidigt tycker jag bojkotten emot Huwaie och nu den lilla emot Xiaomi börjar bli överdrivet. Men självklart ska inte tjänstemän som jobbar med viktiga saker sitta med ej pålitlig hårdvara, så Lenovo borde läggas till för de som har extremt känsliga jobb som berör rikes säkerhet.

Deras bråk har lett till att vi konsumenter har fått ett betydligt sämre utbud av produkter, jag skulle föra helgen köpa en enkel surfplatta till en bekant. Ja Elgiganten nästan hade bara Huwaie och någon dritt hemma, där alla Huwaie gick bort direkt då man ej enkelt kan köra appar på den.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KattIMössa:

Med detta så blir min spekulation på vilket kinesiskt baserat som bannas här näst. ZTE, Pocco eller Oneplus kanske?

Poco ägs ju av Xiaomi så det är nog redan inräknat?

Jag tror dock att BKK (Oppo, Vivo, Oneplus & realme) som har ca 20% av mobilförsäljningen world-wide kan ligga risigt till.

Skrivet av Homdax:

Jag har en temperatur sensor i mitt server skåp. Den är Xiaomi. Är jag illa ut då?

Det är ändå sjukt mycket info som skickas med sensorer och aktivitetsarmband, samma med dammsugarrobotar med kamera som kartlägger boendet, vart man brukar befinna sig etc.

Det är inget konstigt att man kan tänka att datan som Xiaomi samlar in kan bli missbrukad om den hamnar i fel händer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Sluta.

President Trump gör många saker fel.. men handelskriget mot Kina är allt rätt.. Kina ska inte ha 100% över världens industrier.

Sa inget om hurvida det han gör är rätt eller fel, jag bara konstaterade att han snart lämnar, och jag tvivlar på att Biden kommer att köra vidare i samma stil. Om du nu vill veta vad jag tycker om handelskriget, så kan jag förstå att han gör något, men jag tycker att hans metoder är kontraproduktiva. Om han hade fokuserat på spioneriet, eller på företag som ägs av kinesiska staten, så hade jag kunnat förstå det, men när har far ut mot Tiktok för att tvinga fram en försäljning och sedan förväntar sig en procent av vinsten så börjar det lukta illa.

***bort***

§1.5
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kul när man precis läste att "Xiaomi är så mycket bättre att köpa än Samsung"
Sen kanske de snart råkar ut för samma öde som Huawei

Löjligt i mina ögon av USA då de styr typ resten av världen också med deras beslut.
Men det påminner om att jag hellre köper ett märke som inte har eventuella problem med sig.

Just nu är det bara myndigheter och militär dock vilket jag kan köpa. Men om man känner USA rätt så lär de inte sluta där.

Skrivet av Tip Top:

Here we go again

Eller? "Under new management" från och med nästa vecka ju.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

På tal om handelskrig... Missade jag, eller kom det aldrig någon nyhet att importskatten på datorkomponenter till USA gick i kraft vid årskiftet?

"According to the New York Times, the Chinese import tariff exemptions have expired with the arrival of a new year (2021) and we can expect the tariffs to start from 7.5%-25%, which will massively increase component costs. A Reddit user has noted that MSRP will increase about $80 for every major GPU manufacturer like ASUS, GIGABYTE, PNY, Zotac, etc. so we are expecting MSRP adjustment from other companies to follow just like ASUS did. The import tariff exemptions are also supposed to increase MSRPs of other PC components like motherboards, SSDs, PSUs, cases... everything without exemption."

https://www.techpowerup.com/276858/gpus-to-see-price-increase...

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är personligt, politiskt och ekonomiskt motiverat mer än att det faktiskt har med säkerhet att göra. Men får se om det blir skillnad med Biden på tronen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

På tal om handelskrig... Missade jag, eller kom det aldrig någon nyhet att importskatten på datorkomponenter till USA gick i kraft vid årskiftet?

"According to the New York Times, the Chinese import tariff exemptions have expired with the arrival of a new year (2021) and we can expect the tariffs to start from 7.5%-25%, which will massively increase component costs. A Reddit user has noted that MSRP will increase about $80 for every major GPU manufacturer like ASUS, GIGABYTE, PNY, Zotac, etc. so we are expecting MSRP adjustment from other companies to follow just like ASUS did. The import tariff exemptions are also supposed to increase MSRPs of other PC components like motherboards, SSDs, PSUs, cases... everything without exemption."

https://www.techpowerup.com/276858/gpus-to-see-price-increase...

Det gäller väl import Kina->USA, inte EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ändå sjukt mycket info som skickas med sensorer och aktivitetsarmband, samma med dammsugarrobotar med kamera som kartlägger boendet, vart man brukar befinna sig etc.

Det är inget konstigt att man kan tänka att datan som Xiaomi samlar in kan bli missbrukad om den hamnar i fel händer.

Nu var jag iofs lite ironisk, men du har helt rätt i att man bör, som många redan gör, dra ett eget vlan med diverse spärrar på identifierbart nätverk. Har ju en hub som kör på separat wlan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om EU och kanske till och med AU så småningom följer efter kan det bli intressant hur Kina reagerar. I närtid är det väl det vanliga käbblet och pajkastningen, men sedan måste Kina fundera på hur man ska arbeta på lång sikt. Mindre statlig kontroll över företagen, lägga om produktionen till något helt annat? Mer demokrati, mindre demokrati? Oavsett vad man tycker om USA och Kina så har Kina just nu ett stort problem med anseendet. Från att ha varit det röda hotet till att vara en teknologisk stormakt med stor respekt medan man ser mellan fingrarna vad gäller spionage och mänskliga rättigheter, till återigen den röda hotet som ses med misstänksamma ögon även hos privatkonsumenter. Det är nog minst sagt besvärande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att detta är personligt, politiskt och ekonomiskt motiverat mer än att det faktiskt har med säkerhet att göra. Men får se om det blir skillnad med Biden på tronen

Blir nog ingen skillnad övh. med Biden, då samtliga partier är överens i frågorna kring Kina.

Däremot håller jag med om att detta verkar vara mer ekonomiskt och ekonomipolitiskt motiverat snarare än säkerhet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vore ju fint om detta faktiskt ledde till att företagen flyttar tillbaka produktionen till sina hemländer istället för att låta det ligga kvar i Kina. Oavsett kommer en produkt att kosta mer pga skatter som tillkommer, då är det väl lika bra att produktionen sker i USA, Europa, m.m så får vi tillbaka tusentals arbetstillfällen och kan lägga pengarna på löner istället för bara skatt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

På tal om handelskrig... Missade jag, eller kom det aldrig någon nyhet att importskatten på datorkomponenter till USA gick i kraft vid årskiftet?

"According to the New York Times, the Chinese import tariff exemptions have expired with the arrival of a new year (2021) and we can expect the tariffs to start from 7.5%-25%, which will massively increase component costs. A Reddit user has noted that MSRP will increase about $80 for every major GPU manufacturer like ASUS, GIGABYTE, PNY, Zotac, etc. so we are expecting MSRP adjustment from other companies to follow just like ASUS did. The import tariff exemptions are also supposed to increase MSRPs of other PC components like motherboards, SSDs, PSUs, cases... everything without exemption."

https://www.techpowerup.com/276858/gpus-to-see-price-increase...

Har inte sett något här om det, nej. Däremot läst mycket via reddit osv.

Dock gäller det ju endast usa, för stunden. Och tänker du efter lite så inser du att det är nästan som samma skatt vi redan betalar iom importskatt, moms.
USA är lite lätt bortskämd att kunna köpa t.ex 3080 för 6600:-
Medans vi betalar över 10.000.

Däremot så suger ju deras vårdsystem så jag avundas dem inte.

Snabbt exempel från en convo nyligen.

Citat:

Can someone really explain what is stopping national affordable health coverage ? Is it cost?

Svar:

Citat:

No.

The US already spends as much tax money per capita as many European "socialized" healthcare countries do, and the total of public and private spending per capita is more than anywhere in the world. Public healthcare would be cheaper because it would remove the insurance industry from the equation.

The reason it won't happen is because capital controls the government. They're not going to touch a multi-trillion dollar per year industry.

Detta handlade om att göra insulin billigare.
Hela tråden här för den som är intresserad.

https://old.reddit.com/r/news/comments/knyqp5/new_virginia_la...

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Blir nog ingen skillnad övh. med Biden, då samtliga partier är överens i frågorna kring Kina.

Däremot håller jag med om att detta verkar vara mer ekonomiskt och ekonomipolitiskt motiverat snarare än säkerhet.

Känns liksom som ’war on drugs’ och mycket kopplat till trump. Men ärligt är ju Kina och dess diktatur ett problem på världsmarknaden (kolla uighur-lägrena och sånt). Tror inte heller att Biden kommer påverka, och på sätt och vis är det bra att någon säger emot. Problemet jag har är att rapporteringen och anledningarna inte verkar ärligt och det känns som att riktiga anledningarna inte visas upp

Permalänk
Medlem

Hoppas inte att de förlorar play store för det är ett av de mest prisvärda märkena.

Kina är moraliskt förkastligt men handelskriget har inget att göra med hur de behandlar sina invånare. Att inte handla med kina skadar både oss och dem. Att handla med dem hjälper både oss och dem. Vi får billiga telefoner. De får pengar. All handel handlar om valfrihet. Det är ingen som tvingar konsumenter köpa kinesiskt utan de som köper gör det för de får mer för pengarna. Mindre komkurrens betyder högre priser för konsumenterna.

Man behöver inte gilla varandra för att handla med varandra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hoppas inte att de förlorar play store för det är ett av de mest prisvärda märkena.

Kina är moraliskt förkastligt men handelskriget har inget att göra med hur de behandlar sina invånare. Att inte handla med kina skadar både oss och dem. Att handla med dem hjälper både oss och dem. Vi får billiga telefoner. De får pengar. All handel handlar om valfrihet. Det är ingen som tvingar konsumenter köpa kinesiskt utan de som köper gör det för de får mer för pengarna. Mindre komkurrens betyder högre priser för konsumenterna.

Man behöver inte gilla varandra för att handla med varandra.

Säg det om ett par år när det kanske har börjat ta över fler och fler länder. Känns det igen? Det har redan hänt för 80 år sedan.
Det är sant när många säger att dagens krig är handelskrig, samt cyberkrig med hacking och spioner här och där.

Men vad händer när kina blir överlägset störst? Både i kapital vilket de även har sparat ihop till många år nu. Och även känner att, nu vill vi ta oss hit, med våld eller så skickar vi en kärnrobot. Valet kommer såklart falla på våld.

Vilket de även lär vinna iom sin enorma upprustning av militären de senaste åren.
Det finns en anledning att länder börjar dra ryggen åt sig mot kina, utöver alla dess tråkigheter de redan utför.
Just nu behandlas det lite som "Det händer inte oss, det rör oss inte i ryggen" Vilket även det låter väldigt bekant, ca 80 år sedan håller du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag har en temperatur sensor i mitt server skåp. Den är Xiaomi. Är jag illa ut då?

Nalle Puh vet säkert om tempen i ditt serverskåp nu, det är ett allvarligt hot mot hela västvärlden!

Håller inte Kinas regim speciellt högt, eller snarare jag håller dem väldigt lågt, men vi vinner inte den här konflikten i längden.
Kina investerar ju mängder i Afrika de behöver oss snart inte, när deras arbetskraft blir för dyr har de massor av arbetskraft i Afrika för en spottstyver.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag har en temperatur sensor i mitt server skåp. Den är Xiaomi. Är jag illa ut då?

Japp, det kommer med stor sannorlikhet bidra till att din server kommer att kunna styra kärnvapen i ett snart kommande försök att förstöra USA.

Visa signatur

here we go!