Permalänk

Trasigt moderkort?

Hej

Jag lånar en kompis dator sen ett halvår och har spelat utan problem tills i söndags. Då fick jag plötsligt ingen signal till skärmarna. Öppnade datorn efter en del omstarter och fippel med inställningar, och ser att en röd lampa lyser -"cpu led".
Testade lite felsökning enligt olika källor på internet, till exempel att koppla ur allt utom skärmen, att ta ut ram-minnen och sätta tillbaka i olika kombinationer, att koppla från ssd, och tog till sist ut moderkortets batteri i en halvtimme. Nu lyser inte cpu led mer, men i stället har boot led börjar lysa rött. Fortfarande ingen signal till skärmarna.

Till saken hör (kanske?) att kompisen köpte ny dator för att han fick blåskärmar. När jag tog över den så köpte jag en ny ssd och har inte haft problem sen dess.

Tror ni det är ett trasigt moderkort?
Skulle i så fall vilka be om tips på nytt som passar för nedan komponenter, samt som är vänligt inställt till uppgraderingar.

Köpt 2015 på Inet.

Crucial 16GB (2x8GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport Noctua NH-U12S
ASUS Z97-A
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Fractal Design Define R5, Vit
Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär

Köpt senare
Grafikkort Gtx970 tror jag
Ssd är Samsung 860 Evo eller dylikt.

Stort tack för din tid

Permalänk
Medlem

Ta bort allt som inte behövs och grafikkortet. Nollställ bios igen och sätt tillbaka grafikkortet. Glöm inte ta bort strömkabeln så det går snabbare / vänta kortare tid.

Kolla att du inte glömt ta bort något som inte behövs som ALLA diskar/DVD, kablar till diskar/DVD, mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, chassi fläktar, fläktkontroller mm. Sånt och porten de kopplats till är kända för att kunna orsaka ingen bild, död dator, startfel mm.

Permalänk
Medlem

Prova koppla ur GTX 970-korttet och koppla skärmen direkt till moderkortets skärmutgång.
i5 4690K ska enligt Intel ha en integrerad Intel® HD Graphics 4600 grafikkrets.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/80811/in...

Att BOOT-lyser rött tyder på att UEFI/BIOS inte kan hitta någon disk att boota ifrån.
Kontrollera att kablaget till hårddisk är inkopplad som det skall.
Prova byt kabel om möjligt.
Du kan även prova en annan port på moderkortet om det är en SATA-hårddisk.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ta bort allt som inte behövs och grafikkortet. Nollställ bios igen och sätt tillbaka grafikkortet. Glöm inte ta bort strömkabeln så det går snabbare / vänta kortare tid.

Kolla att du inte glömt ta bort något som inte behövs som ALLA diskar/DVD, kablar till diskar/DVD, mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, chassi fläktar, fläktkontroller mm. Sånt och porten de kopplats till är kända för att kunna orsaka ingen bild, död dator, startfel mm.

Skrivet av Viita:

Prova koppla ur GTX 970-korttet och koppla skärmen direkt till moderkortets skärmutgång.
i5 4690K ska enligt Intel ha en integrerad Intel® HD Graphics 4600 grafikkrets.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/80811/in...

Att BOOT-lyser rött tyder på att UEFI/BIOS inte kan hitta någon disk att boota ifrån.
Kontrollera att kablaget till hårddisk är inkopplad som det skall.
Prova byt kabel om möjligt.
Du kan även prova en annan port på moderkortet om det är en SATA-hårddisk.

Tack för era svar.
Jag har nu provat att koppla ur alla små sladdar till moderkortet samt kopplat ur grafikkortet och resetat genom att ta ut batteriet.
Har även kopplat om ssd-disken (vilken är den enda jag har) med tre olika sladdar och två slots i moderkortet men inget hjälper.
Inte heller skärm kopplad direkt i moderkortet,med grafikkort urtaget hjälper.

Permalänk

Hej igen vänner.

Känns som att nåt är trasigt. Om jag får för mig att köpa nytt och då uppgradera, vad tror ni om att köpa följande grejor? Fick råd från Inet.
Vill inte göra en dumsnål uppgradering, så om det finns något extra köpvärt på sista tiden tar jag gärna och tittar på det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14854581/namnlos

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Turbopump:

Ja, det hoppas jag alla gör!
Tack

Permalänk

Om någon är nyfiken så funkar det nu med nytt moderkort,CPU och minnen.
Första försöket priset var ryggskott och huvudvärk.
Tack för hjälpen.