Gammal skivspelare med ojordad kontakt

Permalänk

Gammal skivspelare med ojordad kontakt

Hej på er.

Jag fick en skivspelare i julklapp, en pioneer 12d från 60/70-talet. Strulet med den är att den ansluts med en rund ojordad kontakt. Hur löser man det här? För visst är det så att inte all vintageutrustning är värdelös idag för att vi har jordade hem?

Att snickra ihop en adapter känns inte så bra, men är ett byte av själva kontakten till tex en eurokontakt en lika dum idé?

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt ta en gammal lampsladd med smal kontakt och löda fast i spelaren eller skarva på mitten med en sockerbit.
Eller helst med en https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/i...

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Finns massor av grenkontakter som tar ojordat

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat så det inte fanns någon rimlig möjlighet att höljet kan bli ledande om det blir något fel i spelaren, och sedan bytt till en europlug. Är det trähölje utan massa metalldetaljer på den lär det vara rätt lugnt, annars får man väl öppna den och kolla hur det ser ut lite noggrannare.

Är kabeln för tjock för en dylik kan du skaffa en CEE 7/17 istället, är den ojordade typen som sitter på dubbelisolerade grejer som drar mer effekt än vad europlug tillåter, ser i princip ut som en schuko utan jordstift. Elborrmaskiner, hårtorkar, etc, brukar ha dem om du vill kolla på nåt hemma.

Tillägg: om man vill ägna sig åt lite överkurs och hålla sig helt inom ramarna för elsäkerhetsbestämmelserna, skulle man ju kunna kolla vad det sitter för nätdel i skivspelaren, slänga ut den, och använda en typgodkänd väggvårta som ger motsvarande matning istället. Detta förutsätter förstås att spelaren inte jobbar med nån väldigt exotisk spänning internt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns väl 3 snyggare varianter:
A: klippa av stickproppen och satt dit ett EURO-dito, ja de finns att köpa lösa för att skruva på.
B: Bytt hela kabeln till en med en gjuten EURO-kontakt eller annan dubbelisolerad kabel med kontakt.
C: Liknande A, men tagit en jordad stickpropp som man tar bort jordningen ifrån (finns färdiga att köpa).

Permalänk
Medlem

Om det är den kontakt jag tror på den så går det nog att skära/slipa ned den så att den går i ett jordat uttag, då plasten är lite mjukare (och är helgjuten; man kan inte göra det på en ihålig!). Olika metoder, som det finns ett flertal av, för att lyckas koppla in den utan att åtgärda själva apparaten är dock egentligen inte ok, så är det sagt. Sannolikt finns det enkelisolerad kablar o/e dyl på insidan som teoretiskt kan göra den flytande delen med tallrik etc spänningsförande om isoleringen går sönder.a

(Allt är inte ojordat, kanske bör påpekas. Jag har en SX-980 stående i behov av en rejäl genomgång och den har jordad kontakt. På annat håll står en SX-434 och den har jag för mig är jordad också, men det är rätt länge sedan jag såg den i verkligheten.)

Permalänk
Medlem

Kolla på apparaten om den har märkning som talar om att den är dubbelisolerad. Märkningen för det är två kvadrater, den ena inuti den andra. Om den märkningen finns är det lugnt att byta kontakt och koppla in.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Tack för alla svar!

Tyvärr är den inte dubbelisolerad. Chassit är av trä så det är eventuellt tallriken och armen(?) som är i riskzonen. Jag ska kika runt lite på de kontakter jag har hemma

Permalänk
Medlem

När jag stötte på problemet så slipade jag bara ner sidorna så kontakten gick i, det funkade bra... Förutom att jag tog bort liiiiite för lite så den sitter som berget men det känns väl ganska tryggt?

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av goinginside:

Tack för alla svar!

Tyvärr är den inte dubbelisolerad. Chassit är av trä så det är eventuellt tallriken och armen(?) som är i riskzonen. Jag ska kika runt lite på de kontakter jag har hemma

Hela den flytande ovandelen är väl i metall, om jag inte missminner mig?

Permalänk
Rekordmedlem

Du får inte byta kontakt på skivspelaren till en europlug om den inte är dubbelisolerad, gör du det bryter du mot elsäkerhetsbestämelserna, kolla därför om skivspelaren är märkt med symbolen som visar att den är dubbelisolerad >

Är den inte dubbelisolerad bör du enligt Elsäkerhetsverket lämna in apparaten på återvinning om den inte kan byggas om till skyddsjordad.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/?query=dubbe...
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2019/lo...

Är den dubbelisolerad så byter du lämpligen ut hela sladden och inte bara kontakten, sladdar med gjutna kontakter finns i de flesta elbutiker.
Ett annat alternativ som kan uppfylla moderna säkerhetskrav kan vara att använda en extern transformator (nätdel) så att du slipper ha in nätspänning i apparaten för motorn drivs troligen med en ganska låg spänning, Thorens har tex 16V i sina motorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kolla på apparaten om den har märkning som talar om att den är dubbelisolerad. Märkningen för det är två kvadrater, den ena inuti den andra. Om den märkningen finns är det lugnt att byta kontakt och koppla in.

Skrivet av goinginside:

Tack för alla svar!

Tyvärr är den inte dubbelisolerad. Chassit är av trä så det är eventuellt tallriken och armen(?) som är i riskzonen. Jag ska kika runt lite på de kontakter jag har hemma

Är oklar över hur gammalt dagens skyddsklassningssystem är, men håller det inte för omöjligt att det inte fanns under den tid då skivspelaren tillverkades. Min gamla Bumling-taklampa från 70-talet är inte dubbelkvadrat/skyddsklass II-märkt i alla fall, trots att den i praktiken är dubbelisolerad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är alltså nätsladden det är frågan om? (normalt är det ju runda kontakter för ljudet också..)
Byt kontakt bara. Det är inga konstigheter med ojordade apparater, det var normen förr.. Man skulle ju kunna göra ett isolationsprov, men nästan inga privatpersoner har isolationsprovare (att pipa den med en multimeter är inget bra test då det bara tar grava isolationsfel). Däremot kan du känna dig ganska säker om du har jordfelsbrytare i huset. Om du inte har det och känner dig orolig, så skaffa en lös jordfelbrytare som du ansluter mellan väggen och apparaterna.
Noteras kan att en jordfelbrytare inte behöver anslutas till jord för att skydda mot jordfel...
Edit: Den formellt korrekta lösningen på problemet är att använda en Isolationstransformator 230/230, finns till exempel hos Elfa.

Tillägg/förtydligande.
Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av goinginside:

Hej på er.

Jag fick en skivspelare i julklapp, en pioneer 12d från 60/70-talet. Strulet med den är att den ansluts med en rund ojordad kontakt. Hur löser man det här? För visst är det så att inte all vintageutrustning är värdelös idag för att vi har jordade hem?

Att snickra ihop en adapter känns inte så bra, men är ett byte av själva kontakten till tex en eurokontakt en lika dum idé?

Menar du en DIN kontakt?

I så fall kan du kolla här: https://www.google.se/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsv.wikipedia...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är oklar över hur gammalt dagens skyddsklassningssystem är, men håller det inte för omöjligt att det inte fanns under den tid då skivspelaren tillverkades. Min gamla Bumling-taklampa från 70-talet är inte dubbelkvadrat/skyddsklass II-märkt i alla fall, trots att den i praktiken är dubbelisolerad.

Den fanns på 60-talet. Symbolen finns på symaskinen jag har, och den är från tidigt 60-tal (en Bernina 730-nånting).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av seville57:

Menar du en DIN kontakt?

I så fall kan du kolla här: https://www.google.se/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsv.wikipedia...

Nej den är som propp ett på den här bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Menar du en DIN kontakt?

I så fall kan du kolla här: https://www.google.se/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsv.wikipedia...

Nej, han menar en helt rund kontakt för nätanslutning som är utformad så att den inte går att ansluta i ett jordat uttag (tar stopp mot spår och jordbleck). Mycket vanligt på gamla lampor och en del gamla apparater. Då var det ju i princip bara jordade uttag i kök, garage o dyl. Det var ju först på 90-talet som det blev krav på att dra jordat överallt och ytterligare senare som det blev krav på JFB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goinginside:

Ok, blev lita fel här, hade en skivspelare som jag fått av min morfar i mitten av 70-talet med just DIN kontakt in till förstärkaren.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den fanns på 60-talet. Symbolen finns på symaskinen jag har, och den är från tidigt 60-tal (en Bernina 730-nånting).

Åhå, där ser man. Vore skoj att få rätt på hur långt tillbaks det går. Tidigt 60-tal hade jag absolut inte tippat på.

Man kan dock kanske tänka sig att man började dubbelisolera som lösning på problemet för längesedan, och att det var därför det tog sådan tid innan jordade uttag blev standard, vilket ju i sin tur ger ett visst intryck av att det där med elsäkerhet inte är något man brytt sig om särskilt länge.

Kände mig i övrigt tvungen att kolla min orange Husqvarna-symaskin som står i en brungrön låda och formligen skriker 70-tal, den hade också dubbelkvadrat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Åhå, där ser man. Vore skoj att få rätt på hur långt tillbaks det går. Tidigt 60-tal hade jag absolut inte tippat på.

Man kan dock kanske tänka sig att man började dubbelisolera som lösning på problemet för längesedan, och att det var därför det tog sådan tid innan jordade uttag blev standard, vilket ju i sin tur ger ett visst intryck av att det där med elsäkerhet inte är något man brytt sig om särskilt länge.

Kände mig i övrigt tvungen att kolla min orange Husqvarna-symaskin som står i en brungrön låda och formligen skriker 70-tal, den hade också dubbelkvadrat.

Det är väl tur att säkerheten har skärpts.
Ca 1885-1904 Trälistsystemet: Enledare ilagda i frästa spår i trälist med lock. Ledarna från början av blanktråd, senare isolerade ledare. Förbjöds i Sverige 1904 p.g.a brandrisken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.