Justerbart Jysk-Skrivbord eller IKEAs motsvarighet?

Permalänk
Medlem

Justerbart Jysk-Skrivbord eller IKEAs motsvarighet?

Hejsan, hoppas allt är gott med er!

Jag har en fråga riktad till er som eventuellt har gått eller går i liknande tankar som mig. Jag tänkte uppgradera mitt skrivbord från mitt något flimsiga skrivbord som står på 4 smala ben till något som känns lite mer stabilt som går att justera till den höjd man tänker sitta på så att man kan ha underarmarna parallelt med skrivbordet.

Kom i kontakt med följande artiklar: https://jysk.se/kontor/skrivbord-datorbord/justerbart-skrivbo...
Samt IKEAs motsvarighet: https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-vit-s19022808/

Någon som eventuellt har Jysks variant eller provat denna? Tyvärr hittar jag inte särkilt mycket info angående just denna, då jysk inte är i närheten av lika stora som IKEA.

Men av någon anledning lutar jag mer åt Jysks variant, då den ser ut att vara mer stilren och inte lika billig.
För övrigt; räcker 40kgs maximal belastning för en stationär dator, en skärm och övrig kringutrustning om man gillar att luta armarna på bordet?
Har ingen uppfattning hur mycket vikt det egentligen är, men enligt mina beräkningar väger väl en dator+skärm runt 20-30kg.

Nåväl, vilken tror ni på? Har ni några andra förslag?

Reserverar mig för eventuella stavfel/syftningsfel, kom gärna med frågor/input även om ni inte är experter inom ämnet.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag köpt någon möbel på Jysk, som varit av bra kvalitét... Känns lite som möblernas Biltema för min del.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan inte påstå att jag köpt någon möbel på Jysk, som varit av bra kvalitét... Känns lite som möblernas Biltema för min del.

Förstår vad du säger. Jag delar den uppfattningen. Men å andra sidan är min syn på IKEA inte särkilt annorlunda, speciellt inte med tanke på deras "mindre optimala" designval/lösningar de senaste åren. Skall kvalitet verkligen dra av 10.000+kr från kontot när det kommer till kontorsutrustning mm.?

Hur som haver, ni som har datorn ståendes på bordet (för att inte dra in lika mycket damm i burken) samt kan sitta bekvämt med armarna på bordet, vad valde ni för lösning?

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Förstår vad du säger. Jag delar den uppfattningen. Men å andra sidan är min syn på IKEA inte särkilt annorlunda, speciellt inte med tanke på deras "mindre optimala" designval/lösningar de senaste åren. Skall kvalitet verkligen dra av 10.000+kr från kontot när det kommer till kontorsutrustning mm.?

Hur som haver, ni som har datorn ståendes på bordet (för att inte dra in lika mycket damm i burken) samt kan sitta bekvämt med armarna på bordet, vad valde ni för lösning?

Därför jag personligen valde 2st begagnade höj/sänkbara bord.. Knappt märkbart använda och av bra kvalitét, för någonstans runt 1000kr/st. Många kontor som byter ut sin utrustning och inredning med jämna mellanrum och då säljs de av.

Finns flera "butiker" som säljer sådant.
https://bbsmobler.se/begagnade-kontorsmobler/begagnade-elbord...

Vad gäller placering har jag en hållare under bordsskivan. Ger mer skrivbordsyta och den står inte på golvet och drar in damm.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har ett IKEA Bekant hörnskrivbord. Jag tycker om det extremt men det har börjat spricka i lacken / fukt kommit in i trä't där jag haft glas och tallrickar. Ingen skada och otroligt stadigt för pengarna. Dock ska man veta att det fortfarande är IKEA-kvalitet.
Edit: jag har haft mitt i 3ish år.

Skrivet av DaBone:

Därför jag personligen valde 2st begagnade höj/sänkbara bord.. Knappt märkbart använda och av bra kvalitét, för någonstans runt 1000kr/st. Många kontor som byter ut sin utrustning och inredning med jämna mellanrum och då säljs de av.

Finns flera "butiker" som säljer sådant.
https://bbsmobler.se/begagnade-kontorsmobler/begagnade-elbord...

Vad gäller placering har jag en hållare under bordsskivan. Ger mer skrivbordsyta och den står inte på golvet och drar in damm.

Mitt malwarebytes varnade för trojan på den där länken FYI.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Förstår vad du säger. Jag delar den uppfattningen. Men å andra sidan är min syn på IKEA inte särkilt annorlunda, speciellt inte med tanke på deras "mindre optimala" designval/lösningar de senaste åren. Skall kvalitet verkligen dra av 10.000+kr från kontot när det kommer till kontorsutrustning mm.?

Hur som haver, ni som har datorn ståendes på bordet (för att inte dra in lika mycket damm i burken) samt kan sitta bekvämt med armarna på bordet, vad valde ni för lösning?

satt själv och funderade på om man ska ha datorn på skrivbordet men orkade inte leta i djungeln efter ett skrivbord som föll mig i smaken och skulle passa för 2st 27tum + bärbara så jag köpte sådan här istället https://www.amazon.se/gp/product/B001IVHF2G/ref=ppx_yo_dt_b_a... och det fungerar förvånansvärt bra

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Jag är också sugen på exakt samma sak och vill ha motorstyrning för höj och sänkbart. Men då skenar priset iväg.
Mitt tips är enbart tänka om man också vill ha detta när man planerar ett köp som man kanske ska ha i över 20år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mitt malwarebytes varnade för trojan på den där länken FYI.

Troligtvis en "false positive", för det är en legit sida.

https://forums.malwarebytes.com/forum/122-false-positives/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD