Permalänk
Medlem

Fibermedieomvandlare / konverterare

Hej, jag har nyligen skaffat 500/500 mbps fiber genom bahnhof och undrade varför min anslutning bara kom upp i 100/100 vid varje mätning. Jag kollade på fiberdosan på väggen och på den står det 10/100 Base-Tx & 100Base-Fx Converter.

Efter att ha läst på lite och förstått ungefär 10% av det jag läst så fattar jag att min omvandlare bara tillåter upp till 100mbps, och jag behöver köpa en ny.

Det är här jag behöver hjälp av någon som kan detta, kan man köpa vilken konverterare som helst som tillåter 1000/1000mbps eller måste det vara någon specifik som är kompatibel med mina sladdar?

Förstår ingenting av vad alla dessa SC, TX, FX, RX betyder. I min omvandlare just nu har jag två sladdar ikopplade. En går från väggen in i TX porten och den andra är en ethernet kabel till min router.

Skulle den här funka till exempel?:
https://www.dustinhome.se/product/5011132516/mc200cm

Någon snäll själ som kan hjälpa mig ur denna knipa?

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Madhux:

Hej, jag har nyligen skaffat 500/500 mbps fiber genom bahnhof och undrade varför min anslutning bara kom upp i 100/100 vid varje mätning. Jag kollade på fiberdosan på väggen och på den står det 10/100 Base-Tx & 100Base-Fx Converter.

Efter att ha läst på lite och förstått ungefär 10% av det jag läst så fattar jag att min omvandlare bara tillåter upp till 100mbps, och jag behöver köpa en ny.

Det är här jag behöver hjälp av någon som kan detta, kan man köpa vilken konverterare som helst som tillåter 1000/1000mbps eller måste det vara någon specifik som är kompatibel med mina sladdar?

Förstår ingenting av vad alla dessa SC, TX, FX, RX betyder. I min omvandlare just nu har jag två sladdar ikopplade. En går från väggen in i TX porten och den andra är en ethernet kabel till min router.

Skulle den här funka till exempel?:
https://www.dustinhome.se/product/5011132516/mc200cm

Någon snäll själ som kan hjälpa mig ur denna knipa?

Nej, du ska inte köpa något själv och koppla in. Det är nätägarens ansvar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Ring och felanmäl till din ISP. Säg att du inte får mer än 100Mbit och säg att det står så på fiberomvandlaren. Så får de lägga en order till stadsnätet som förhoppningsvis byter ut den utan kostnad. Alternativt till kostnad eller att du får nedgraderat abonnemang till 100Mbit. Utrustningen hos stadsnätet måste också vara uppgraderad för att klara mer än 100Mbit

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för svaren. Så jag skriver i första hand till bahnhof och eventuellt bostadsrättsföreningen.

Trist att man kan beställa vilken hastighet som helst fast dosan är begränsad till 100. Allrahelst eftersom det typ är en downgrade från vårt förra internet som inte var fiber och hade 600/50. Anledningen till att jag bytte var så jag och brorsan skulle kunna lira spel online samtidigt utan lagg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De kanske inte har full koll på vilken låda som sitter där, ni kanske bara kunde beställa 100Mbps där innan BRF böt ISP eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madhux:

Okej, tack så mycket för svaren. Så jag skriver i första hand till bahnhof och eventuellt bostadsrättsföreningen.

Trist att man kan beställa vilken hastighet som helst fast dosan är begränsad till 100. Allrahelst eftersom det typ är en downgrade från vårt förra internet som inte var fiber och hade 600/50. Anledningen till att jag bytte var så jag och brorsan skulle kunna lira spel online samtidigt utan lagg

Ja en del stadsnät har inte superbra system. Då har de inte koll i beställningssystemet vad kunden har, eller har det bara råkat bli fel eller att förra hyresgästen inte släppte in teknikerna när de ville byte tex.

Permalänk
Medlem

Har ringt ISP:n nu och han hör av sig till stadsnätet så nu ska jag nog få ordning på det här. Tack för hjälpen hörni!