Permalänk
Medlem

Lysdioder till lego modeller

Har dålig koll på detta med lysdioder så jag skulle uppskatta lite hjälp

Har lite lego modeller som jag har monterat lite 12v led strips i. Nu tänkte jag även montera 5mm lysdioder i lampor och dylikt.
Har sett att det finns lysdioder med inbyggd resistor till 12v, kan man parallellkoppla dem för enklaste dragning i modellerna?
Hur tunn kabel kan man ha från lysdioden till huvud kabeln? eller måste alla kablar vara lika tjocka?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

om det är enskilda vanliga generic lysdioder så brukar de generellt vilja ha max 20mA om man vill ha lite livslängd på dem. underdriver du dem till t.ex. 10-15mA får du lite svagare ljus men teoretiskt betydligt livslängd och de flesta lysdioder brukar vilja ha 1.8-3.2V beroende på färg och typ av lysdiod.

men säg att vi pratar generic 3-5mm lysdiod så brukar de ligga runt 3V

och skulle tro att du i princip kan slakta en nätverkskabel för tunna ledare då dessa enskilda dioder drar så lite effekt.

tips är ju att skippa dessa färdiga "12V lysdioder" och inhandla lösa lysdioder och en box blandade resistorer istället så kan du variera resistansen till vad du tycker är lagom starkt för varje lampa.

Amazon har rätt bra billiga kit med dioder och resistorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade varit skönt att slippa resistorer men får kanske bli vanliga 3v. Ska man köra 3-4 st i serie då med en resistor?

Har sett någon använda en kabel som ser ut som en sy tråd, ser jätte tunn ut men vet inte vad sådana heter.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att söka på dockhus och tillbehör. De kör ju mycket små lampor som är i princip den storleken du kan behöva.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

En ws2812b är 5x5 mm, är det för stort finns det andra ytmonterade led-ar.

Dessa har kapacitans och resistor på varje diod, strips brukar bara ha det en gång per strip.
https://fyndiq.se/produkt/10pcs-4-pin-led-chip-ws2812b-beads-...
Lite stora så jag skulle ändå löda direkt på chippet.

Permalänk
Medlem

5x5 blir för stort, hålen i Lego bitarna är 5mm i diameter

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Finns neråt 2mm: https://www.electrokit.com/produkt-kategori/opto/led-3-farg/
Helst vill man nog få in dioden i en rund etta med ledningarna ut genom en pigg med hål.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätverkskabel är onödigt grov för funktionen om du jagar litenhet så kan du få tag på tunnare lär den också fungera, det borde tom gå med emaljerad koppartråd om du vill ha tunnast möjliga ledare typ >
https://www.amazon.se/F-MINGNIAN-TOL-emaljerad-koppartr%C3%A5...

Och om du skaffar en passande (helst reglerbar) strömkälla så slipper du montera extra motstånd om det är ett problem för att hålla ner storleken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla dessa kit och DIY:
https://www.lightmybricks.eu/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har tittat på lightmybricks, ser riktigt fint ut men lite för dyrt.

emaljerad koppartråd, det var nog sådan kabel som jag har sett innan, visste inte vad det hette bara.

Ja det hade varit skönt att slippa motstånd.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av storPutte:

Har tittat på lightmybricks, ser riktigt fint ut men lite för dyrt.

emaljerad koppartråd, det var nog sådan kabel som jag har sett innan, visste inte vad det hette bara.

Ja det hade varit skönt att slippa motstånd.

För att slippa/minska antalet motstånd kan det också gå att seriekoppla ett lämpligt antal dioder beroende på vad du ska driva dem med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.