Jobbintervju - Frågor och svar

Permalänk
Medlem

Några tips på frågor man kan ställa vid slutet av intervjun för att låta intresserad?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Några tips på frågor man kan ställa vid slutet av intervjun för att låta intresserad?

Tack på förhand

Mitt tips är att vara intresserad av jobbet redan när du söker, då löser det sig själv. Det är för övrigt det viktigaste karriärstipset enligt mig, jobba med saker som du tycker är intressanta. Då kommer karriären av sig själv när du både blir riktigt bra på det och andra ser ditt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Några tips på frågor man kan ställa vid slutet av intervjun för att låta intresserad?

Bättra att Vara intresserad än att Låta intresserad!

Uttryck hur intressant det låter, p.g.a. Anledningar och hur din profil skulle bidra positivt p.g.a. Anledningar. D.v.s. en superkort summering av dina tankar och följ upp med frågan om vad/när/hur nästa steg i processen är.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vad ska man skriva i tack-mailet efter en intervju?
Tack för intervjun och att man är intresserad av tjänsten bara, eller något mer?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Vad ska man skriva i tack-mailet efter en intervju?
Tack för intervjun och att man är intresserad av tjänsten bara, eller något mer?

Tack på förhand

Jag har skrivit ett sådant mail och skrev ungefär:
"Hej. Tack för intervjun och jag är intresserad av tjänsten och hoppas vi hörs snart igen.

MVH Mitt Namn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vad ska man skriva i tack-mailet efter en intervju?
Tack för intervjun och att man är intresserad av tjänsten bara, eller något mer?

Tack på förhand

Skulle aldrig skriva ett till att börja med om man inte har en seriös fråga i efterhand. Finns ingen vinst i att göra det och många kommer snarare blir irriterade över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vad ska man skriva i tack-mailet efter en intervju?
Tack för intervjun och att man är intresserad av tjänsten bara, eller något mer?

Typ samma som mitt svar om avslutning av intervjun, justera något bara så det inte är exakt samma formulering:

Uttryck hur intressant det låter, p.g.a. Anledningar och hur din profil skulle bidra positivt p.g.a. Anledningar. D.v.s. en superkort summering av dina tankar och följ upp med frågan om vad/när/hur nästa steg i processen är.

Det reklamfolket har lärt oss är att upprepning fastnar i folks huvud... se på alla nätcasionen, tvättmedel o.s.v. hur de nöter in ett budskap i mottagarens huvud!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hjälpsam

En (ärlig) strategi,

Intervjua intervjuaren, är detta ett företag du vill jobba för, är detta en tjänst du motiverar dig, stämmer företagets värderingar överens med dina?

Istället för att tigga om att få ett jobb stående med mössan i handen är det DU som ger arbetsköparen chans att få lyckas anställa just dig. Om du vet att du är rätt för tjänsten så är det mycket tydligare för arbetsköparen att se det med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Först och främst måste Du veta vad för slags intervju det är:

1) En intervju där de hypotetiskt talat skulle kunna anställa vem som helst utan några större avgörande arbetskriterier? Dvs., företagets chef kanske intervjuar dig eller någon med friare tyglar att anställa någon de upplever är lämplig för positionen?

2) En rekryteringsintervju där rekryteraren har en lista över kriterier som ska bockas av innan den personliga faktorn kommer in som de måste följa strikt även de om upplever att du är socialt lämplig för positionen?

Är det nummer två så spelar det ingen roll om Du är världens finaste filantrop. Du uppfyller inte alla kriterier som rekryteraren behöver kunna bocka av. Deras uppgift är få tag på rätt efterfrågade folk åt företag, inte vara snälla med att dela ut jobb vänster och höger.

Sedan när Du vet svaret på den frågan så kan du börja rota i med det psykologiska spelet om "Varför ska jag välj er arbetsplats och inte en av era konkurrenter?" Rekryteraren måste veta att Du vet att de vet att Du vet att du uppfyller alla deras kriterier som självfallet inte nämns vilka de är eftersom då kunde vem som helst ljuga sig till anställningar som skulle kosta företaget enorma summor pengar.

Jag har halkat in helt slumpvis för några veckor sedan på nån YT-kanal om hur man klarar intervjuer - och då har jag enskild firma sedan flera år tillbaka så hur hamnade jag där? Hursomhelst gavs ett svarstips på när du får frågan,"Vad är din största svaghet?" Och då handlar svaret om att nämna en styrka som leder till en tillfällig svaghet som du sedan tar dig ur.

T.ex.:"Jag har så stora krav på mig själv att jag ibland även ställer likvärdiga krav på mina medarbetare varav de kanske känner att jag kritiserar dem. Men då upptäcker jag det i stundens hetta och bearbetar situationen så att vi kan gå vidare med våra gemensamma mål i företaget."

Till sist finns det risken i vissa rekryteringsprocesser att Du får genomgå pseudovetenskapliga personlighetstester för att rekryteringsprocessen skall kunna frisäga sig ansvar att de anställde fel person utan istället skall kunna beskylla personlighetstestet - vilket är helt korrekt, det är pseudovetenskap.

För övrigt: lycka till och kämpa med att bryta de dumma ritualerna på den svenska arbetsmarknaden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Recall:

Lär dig svara på frågan "Och berätta, vem är du?"

Är man inte beredd på den så kan det bli ett helvete. Ett tips.

Och det svåra är väl att komma fram till svaret överhuvudtaget, alltså att känna sig själv så pass bra att man helt enkelt konkret kan lägga fram vem man är utan att för den sakens skull verka alltför självsäker eller alltför självkritisk.

Permalänk
Medlem

Har varit med på en del intervjuer under senaste året, de människor jag stört mig mest på är de som tror sig vara ovärderliga och för kaxiga, deras CVs hamnade i papperskorgen ganska snabbt.

Ganska viktigt som några andra redan nämnt är att man har frågor om jobbet och rollen så att de förstår att man verkligen är intresserad av jobbet och inte är där bara pga att a-kassan håller på att ta slut eller liknande.

Personligen har jag aldrig ringt efter och frågat om status, ringer de inte så antar jag att de inte är intresserade och man ska ändå aldrig banka allt på en position, söker du flera positioner och är ärlig med det så sätter du press på att de ska svara snabbare utan att behöva verka desperat.

Också lättare att vara ärlig med den frågan om man faktiskt söker andra jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Mitt tips är att vara intresserad av jobbet redan när du söker, då löser det sig själv. Det är för övrigt det viktigaste karriärstipset enligt mig, jobba med saker som du tycker är intressanta. Då kommer karriären av sig själv när du både blir riktigt bra på det och andra ser ditt intresse.

Sen en viktig sak, framför allt om man jobbar med sånt man tycker är mindre intressant, är att i stort sett alla jobb kan bli utvecklande och tillfredsställande. Det handlar väldigt mycket om vilken inställning man själv har, och inställningar kan man förändra. Man kan alltid bli riktigt bra på ett jobb och med rätt inställning kan man få mer förtroende, oavsett om det gäller lokalvård, teknisk support eller programmering. Ger man mer, får man mer, som regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vad ska man skriva i tack-mailet efter en intervju?
Tack för intervjun och att man är intresserad av tjänsten bara, eller något mer?

Tack på förhand

Tycker inte att du ska skicka ett tackmail om det inte är så att du har med kompletterande information.
Ex, Hej, tack för ett trevligt samtal! Här kommer de referenserna du bad om.
Men att bara skicka ett tackmail... Nej...

Gå in dit med självfötroende och ett leende på läpparna. Tänk igenom varför sökte du jobbet och hos just den arbetsgivaren?
Lät arbetet spännande? Är det detta du har drömt om att göra?
Allt annat löser sig, problemet med att komma FÖR förbered är att du låter som en robot, säger det som alla andra säger...
Ingen vill sitta och prata med någon som inte sticker ut och svarar exakt det som alla andra.
Menar hela landet är stresståliga, sociala, lättlärda arbetsnarkomaner på CVt...

Hellre säga "nej jag är inte jättestresstålig, men det är något som jag arbetar aktivt på och där jag har märkt stora framsteg." än "Jag är stresstålig" sen sitter du med panik med första arbetsuppgiften.

Permalänk
Inaktiv

Några spontana tankar när du ska söka jobb:

- Om det är ett publikt bolag, klargör att du redan köpt aktier och att du ser dig som en delägare. Du är där för att vinna, inte för att "vara lite ödmjuk så kanske jag får jobbet".

- Små företag (icke börsnotarde): Fråga vad ledningen har för synsett på företaget. Omsättning om 5 år? Vad är ambitionen? Extra viktigt på startups osv. Nu pratar jag inte om stora bolag, då är vi tillbaka på punkt 1. Visa att du inte bara är där för att få din lön och knega lite, du vill ju veta vad de har för ambitioner (eller avsaknad av ambitioner; varför ska du jobba på ett företag som saknar ambitioner?)

- Delas bonusar ut? Kan anställda bli delägare? Varför inte? Vilka är med på arbetsintervjun? På stora bolag är det normalt bara HR men små företag bör ju nyckelerpersoner intressera sig för Dig som ska jobba där. Om inte, fråga dig vad det är för skitföretag du sökt jobb till.

Ovanstående förutsätter såklart att du inte är en person som går till intervjun med svansen mellan benen och känner dig som en underdog. Sälj in ditt case. Ditt humankapital är en produkt på en arbetsmarknad som konkurrerar med andra produkter.

Permalänk
Medlem

Det som har funkat för mig även om man inte är väl förberedd är att vara entusiastisk och glad, det har varit det viktigaste. Sitter man där och är väl föreberedd men ser bara sur ut eller neutral så får man alldrig jobbet.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag svarar med löneanspråk istället för den lön jag har idag. Finns inget som säger att lönen jag har idag på något sätt är relevant för den roll/tjänst jag sökt.

Gällande allt övrigt så har jag egentligen bara ett tips, pumpa intervjuer. Man lär sig med tiden, på gott och ont. I slutet av min förra jobbsökarrunda så var jag så rutinerad att jag enkelt navigerade in "korrekta" svar på det rekryteraren frågade... Nackdelen med att vara för slipad är dock att man kanske lurar sig själv (och motparten).

Men jag skulle säga att det som är betydligt mer relevant är att lära sig att _själv_ ställa rätt frågor för att ta reda på om det är en tjänst/roll/arbetsplats som man själv vill ha. Det är så jag ser intervjuerna, inte "dom ska utvärdera mig" utan snarare "jag ska ta reda på om detta är en arbetsplats för mig".

Permalänk
Medlem

Relevant för oss på SWC:
Undanhåll inte att du är en gamer.
Framförallt inte om ditt spelande inkluderar en massa ansvar, t.ex. i MMO världen.

Min senaste jobbintervju spårade ur helt, till det bättre, när blivande chefen fick reda på att jag spelade WoW (han visste knappt vad gaming var).
Och jag formulerade mig som så att "Försök hålla ordning på 40 egos spridda över hela världen som enbart dyker upp för att dom vill vara där men även kan lämna allt med ett par knapptryckningar om dom inte trivs".
Kopplingarna till mitt blivande jobb var ju väldigt tydliga ju mer han frågade.
Det handlade ju i båda fallen om att hantera folk, och hur man får dom att prestera bättre m.h.a diverse trix.
Och även hur man bygger ett team samt hanterar små och stora konflikter.
Intervjun drog såklart över tiden och personerna från HR som var med satt och rullade med ögonen hela tiden och kollade på klockan

Var dock noga med att det är en hobby du håller på med, inte nånting som kan påverkar det tänkta jobbet negativt.

Permalänk
Medlem

Efter att jag blev klar med skolan så har jag varit på 5 intervjuer och jag blev erbjuden jobb hos alla företag jag var hos (fyra direkt efter skolan och den femte när jag bytte jobb).
Medelstora till stora it-företag i medelstor svensk stad. Vissa av dessa intervjuer gjorde jag endast okej ifrån mig vad gäller tekniskt prov och det fanns _garanterat_ kandidater som var bättre rent tekniskt än mig.

Vad gjorde att jag faktiskt fick jobben? Jag tror till väldigt stor del den sociala aspekten, folk vill ha socialt kompetenta människor i sina team. Självklart kan jag koda men jag känner ändå mig själv så pass väl att jag vet att jag är helt klart medelmåttig vad gäller den biten.

Så tipset är alltså att försöka så gott man kan vara utåt, glad, skämta lite, kunna berätta om sina tekniska kunskaper på en lagom nivå, ställa frågor om företaget och gärna ha svar på tal när frågan om "vad ska en bra arbetsplats ha/bestå av?" dyker upp.

Det jag vill få fram är att många utvecklare som kommer från skolan nojar för dom tekniska proven men vad jag märkt så är många företag ute efter personer som passar bra i team och som är villiga att lära sig.

Om någon där ute har en intervju på gång så stort lycka till! Skiter det sig så finns det fler där ute, ju fler man går på ju bättre blir man

EDIT: För att klargöra så har jag inte varit på intervju hos hippa företag som Google, Spotify eller liknande men t ex Fujitsu-siemens, SAAB, Combitech, ATEA, HP. Ingen av dessa kollade mina betyg men referenser var väldigt viktigt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Hoppas att det i framtiden blir mera normalt att man lär sig i skolan vilka slags frågor som kan uppkomma vid en arbetsintervju, hur man skriver en bra CV och vad man skall göra om man blir arbetslös och/eller om man har varit arbetslös en längre tid.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Ser ingen direkt anledning att dölja vad du har för lön idag då det rätt snabbt går att kolla upp ändå, och ja vad du har för förväntningar? Det är ju faktiskt en väldigt personlig fråga som du måste komma på svaret på. Förväntar du dig stimulerande uppgifter, marknadsmässig lön, fria arbetstider, möjlighet att jobba hemma, jämnställd arbetsplats fri från diskriminering? Svårt att svara på

Men mitt generella tänk är väl att vara ärlig, men inte för den delen självkritisk. Visa att du kan lära av dina misstag och vet om dina brister. Om du påstår något, följ upp med exempel.

Hur skulle de kunna kolla upp lönen?

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden.
Mitt enda råd. Var ärlig.
Thats it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vad gjorde att jag faktiskt fick jobben? Jag tror till väldigt stor del den sociala aspekten, folk vill ha socialt kompetenta människor i sina team. Självklart kan jag koda men jag känner ändå mig själv så pass väl att jag vet att jag är helt klart medelmåttig vad gäller den biten.

Så tipset är alltså att försöka så gott man kan vara utåt, glad, skämta lite, kunna berätta om sina tekniska kunskaper på en lagom nivå, ställa frågor om företaget och gärna ha svar på tal när frågan om "vad ska en bra arbetsplats ha/bestå av?" dyker upp.

Jag kan tyvärr intyga att det är så. Synd då jag kan tänka mig att många duktiga programmerare har det svårt med den sociala biten.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Från en som brukar intervjua ,men inte är personalvetare eller något sånt så kan jag ge två tips om vad som funkar på mig; var ärlig och framför allt; var dig själv! Så ofta man intervjuar folk som man får känslan av inte är det eller som försöker ställa sig in, undvik det, mycket går på vilken magkänsla jag har när jag ska rekommendera min chef sedan,

Sen kan jag bjuda på ett tips om man söker jobb och det är statligt; bjud på lite info om dit privatliv om du kan väva in det naturligt, om du är sambo / gift och om hur tankarna går kring familj och barn, de är frågor som de inte får ställa men som ger inblick i dig som person

Permalänk
Medlem

Halloj folket.

Jag har varit på ett första begåvningstest för ett jobb som jag väldigt gärna vill ha.
under prov tillfället fick vi veta att man antingen får ett mail med prov resultatet o då har man inte gått vidare eller så får man ett samtal och kallelse till nästa steg i processen o får veta prov resultatet då.

Efter provet var avslutat så frågade jag hur lång tid det kunde tänkas ta innan man fick återkoppling varpå jag fick svaret att hon inte kunde svara på de utan berodde på dom som beställt provet.

På onsdag är det 2 veckor sedan prov tillfället var. Så min fråga är
Tycker ni man bör ringa till rekryterande chef om man fortfarande inte hört något på säg fredag? eller ska man bara låta det vara?
Har ingen mail adress utan endast ett telefon nummer o inget som går att hitta heller tyvärr.

//Neobob

Permalänk
Medlem

Ring och dubbelkolla. Låter som att de gått vidare.

Permalänk
Medlem

Om det finns ett jobb annons ute från ett företag och ett liknande genom ett konsult/bemanning företag, vilket bör man söka genom, direkt kontakt eller genom konsult företaget för att kanske få andra tjänster?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Får känslan av att du är ung samt oerfaren av arbetslivet(rätta mig om jag har fel) men då är det ju bara att söka allt.
Bemanning är ju bra på det sättet att de har mycket krokar ute bland företag så det är ju inga fel att vara med i deras system.

När du har ett gäng års erfarenhet så kan man ju börja ställa lite krav som t.ex att man inte accepterar provanställning, inte gå via ett bemanningsföretag etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Mitt tips är att vara intresserad av jobbet redan när du söker, då löser det sig själv. Det är för övrigt det viktigaste karriärstipset enligt mig, jobba med saker som du tycker är intressanta. Då kommer karriären av sig själv när du både blir riktigt bra på det och andra ser ditt intresse.

Fråga om personalomsättning i % / år. Det är en engagerad fråga och ger en fingervisnin om hur länge stannar. Dvs medarbetarnöjdheten.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Tycker inte att du ska skicka ett tackmail om det inte är så att du har med kompletterande information.
Ex, Hej, tack för ett trevligt samtal! Här kommer de referenserna du bad om.
Men att bara skicka ett tackmail... Nej...

Gå in dit med självfötroende och ett leende på läpparna. Tänk igenom varför sökte du jobbet och hos just den arbetsgivaren?
Lät arbetet spännande? Är det detta du har drömt om att göra?
Allt annat löser sig, problemet med att komma FÖR förbered är att du låter som en robot, säger det som alla andra säger...
Ingen vill sitta och prata med någon som inte sticker ut och svarar exakt det som alla andra.
Menar hela landet är stresståliga, sociala, lättlärda arbetsnarkomaner på CVt...

Hellre säga "nej jag är inte jättestresstålig, men det är något som jag arbetar aktivt på och där jag har märkt stora framsteg." än "Jag är stresstålig" sen sitter du med panik med första arbetsuppgiften.

Det där håller jag med om. När jag hade pluggat färdigt tog det ett tag att hitta rätt jobb, så jag läste en massa om intervjutekniker, hur man ska utforma sitt CV, vilka frågor man ska ställa och så, men vad jag kom fram till efter några tiotals intervjuer var att det viktiga var att man var avslappnad. Det är förstås lättare sagt än gjort, men går man på många intervjuer så kommer det av sig själv efter ett tag enligt min erfarenhet.

Samtidigt är det ju dåligt att de gnäller på att alla ger samma svar när de ställer exakt samma frågor som alla rekryterare har ställt i tjugo år liksom.

Det sagt så är det en del frågor som kan vara bra att fundera på innan. De vill ofta att man ska berätta om något projekt som gick bra, där man gjorde något bra som man var stolt över, vilket inte är så lätt att komma på bara sådär. Samma om de frågor om något projekt eller någon uppgift som man misslyckades med. Så tänk ut ett par sådana saker på förhand.

En fråga som jag brukar ställa som de av någon anledning ofta blir tagna på sängen av är hur det ser ut med kompetensutveckling. Finns det någon plan, tid avsatt, pengar budgeterat?

Permalänk
Medlem

För er som skickar tack-mail efter intervjun, gör ni det till konsultföretag också?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011