Nya Roborock S7 - med möjligheter för självtömning

Permalänk
Moderator
Moderator

Nya Roborock S7 - med möjligheter för självtömning

Roborock tillkännagav sin nya S7 under CES.

Av bilden att döma så tycker jag nästan det ser ut som att den även brygger kaffe men den största nyheten för min del är alltså att de kommer att släppa en docka med tömning. Den släpps dock senare och separat.

Den har nya borstar i gummi och ökad sugkraft jämfört med föregångarna. Utöver det är största nyheten att den har en förbättrad mopp som dels vibrerar för att gnugga bort smuts istället för att bara svepa över men även har en ny sensor som ska kunna märka av mattor automatiskt och då höja upp moppdelen. Det innebär att det ska gå fint att dammsuga överallt och moppa i samma veva och utan att sätta "no-mop zones".

S5 S6 S5 Max S7 Vattentank 140ml 140ml 290ml 300ml Dammbehållare 480ml 480ml 460ml 470ml Sugkraft 2000 PA 2000 PA 2000 PA 2500 PA Batteriet är fortfarande på 5200 mAh.

Finns för förbokning på Inet redan med ett tillfälligt pris 7490:- som känns väldigt högt med tanke på att S7 inte har AI och så som S6 MaxV samt att tömningsdockan alltså inte ingår.
Men sett till MSRP har jag sett källor hävda att den ligger 50$ över S5 Max ($649 vs $599) vilket låter betydligt rimligare i grunden då S5 Max åtminstone kostar under 4000 nu.
https://www.inet.se/produkt/2000728/roborock-s7-vit
https://www.inet.se/produkt/2000727/roborock-s7-svart

Release enligt Inet 21:a maj, har sett andra siter hävda 24:e mars men det kanske är olika i EU/US.

Håller personligen tummarna för att priset blir ok och lär i så fall ersätta min S5 Max när dockan är släppt, gäller bara att hitta plats för var den kan stå.
Hoppats även på att dockan blir påslös, ser ut som att hela behållaren går att plocka av, men är väl lite svårt att utröna baserat på bilden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Shit vad najs! Min S5 Max har verkligen gjort min vardag lättare, och självtömning är det enda jag känt att jag verkligen saknar. Mycket intressant

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

gött, tror dock jag föredrar T8 Aivi, men det är ju alltid bra med konkurrens

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gorian:

Shit vad najs! Min S5 Max har verkligen gjort min vardag lättare, och självtömning är det enda jag känt att jag verkligen saknar. Mycket intressant

Har också en S5 Max och tänkte precis likadant.

Något jag fick upp ögonen för nyligen var dock dammsugare med rak sida, bredare borste och speciella rutiner för hörn och dylikt, det kanske är nästa grej på önskelistan om det fungerar bra.

Ex. iRobot Roomba s9. Kostar mer än dubbelt så mycket som min S5 Max så just den är inte så intressant för mig, men intressant idé.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har också en S5 Max och tänkte precis likadant.

Något jag fick upp ögonen för nyligen var dock dammsugare med rak sida, bredare borste och speciella rutiner för hörn och dylikt, det kanske är nästa grej på önskelistan om det fungerar bra.

Ex. iRobot Roomba s9. Kostar mer än dubbelt så mycket som min S5 Max så just den är inte så intressant för mig, men intressant idé.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTljiCclTXmZs5l2RAioZMpmxQprzhSbQlxoMRq7-zTst5bESp8g4z3rO4zFPw&usqp=CAchttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDUuxmO32LQEwCmHLh_VXOfPypQCcgteZFtQ&usqp=CAU

nja skulle inte säga att rak funkar bättre för hörn eller städning i allmänt, tycker snarare dom fastnar på trösklar, beror naturligtvis på modell, jag körde neato d7, irobot använder kamera så är det mörkt brukar dom funka mindre bra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aragon:

nja skulle inte säga att rak funkar bättre för hörn eller städning i allmänt, tycker snarare dom fastnar på trösklar, beror naturligtvis på modell, jag körde neato d7, irobot använder kamera så är det mörkt brukar dom funka mindre bra.

Ja det är säkerligen väldigt beroende på specifika modellen, men rent geometriskt så har de åtminstone potential att komma åt bättre. Är som sagt bara intressant för min del om det fungerar bra, annars var självtömningen det jag hade väntat på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja det är säkerligen väldigt beroende på specifika modellen, men rent geometriskt så har de åtminstone potential att komma åt bättre. Är som sagt bara intressant för min del om det fungerar bra, annars var självtömningen det jag hade väntat på.

T8 finns ju och har självtömning och motor för mopp som klarar medel,(jag brukar köra grönsåpa) den har även våttorkning utan motor, den är dessutom tystare, snabbare, bättre sug, jag har kört ca 500m2 på en laddning. den har dessutom den nya lasern som når 10m och den låter inte som den går sönder när den kör över trösklar som vissa modeller gör. det går sova när den kör. den tar hörn riktigt bra. Den är dyrare men det är en väldigt skildrad i kvalitet och drift mot s5,s6,s6vmax, d7, irobot 9 serien (minns inte modellen) testat väldigt många och kör fortfarande 2 roborock men ack vad dom låter och är slöa i jämförelse. personligen kommer jag inte köpa roborock igen, det är nackdelen med att testat bättre saker, det är väldigt svårt att gå ner i kvalité igen.
detta betyder inte att roborock är dåliga, särskilt inte i tex en lägenhet men dom börjar låta ganska mycket rätt fort om man kör dom mycket, dom är väldigt mycket bättre än dom andra två märkarna enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag fattar inte hur S7an ska tömma sig, den har ju inget tömmnigshål likt iRobot S9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av New Player:

Jag fattar inte hur S7an ska tömma sig, den har ju inget tömmnigshål likt iRobot S9.

förmodligen är tanken man ska köra den utan borste och suga ut dammet samma väg som det åker in.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Någon som testat S7?
Bara att den kan känna av mattor och automatiskt höja/sänka moppdelen gör att jag blir sugen på att uppgradera min knappt året gamla S5 Max, men osäker på om det är värt det. 😊

Permalänk
Medlem

Jag är ny på forumet så om något tycker att jag kapar tråden så får ni säga till. När det gäller Roborock s7 app, är det någon som har koll på hur lång tid ett konto måste finnas innan man kan dela enhet med det kontot? Jag försöker dela dammsugaren med min fru men appen tycker att hennes konto inte finns

Permalänk
Medlem

Något som bekymrade mig var att tömfunktionen verkade ha en del problem:
https://www.youtube.com/watch?v=iG7VwHPvrVA

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Entusiast

Nån mer som stött på att roboten ideligen klagar på "Error 2 - Bumper stuck"? Fick det bekymret oavsett hur mycket jag ruckade på bumpern...

Blev till att returnera och hoppas få en enhet utan bekymret... suck