980 TI har börjat hårdfrysa

Permalänk
Medlem

980 TI har börjat hårdfrysa

Har börjat fått ett irriterande problem med mitt grafikkort, den har tidigare fryst helt men senaste veckorna har den varit helt oanvändbar, vissa gånger fryser den helt efter någon minut i idle, andra gånger så fungerar den bra i krävande spel i någon timme.

Den fryser alltså så att bilden står still men ljudet fortsätter, sen blir skärmen svart och datorn stänger av sig, windows visar inga error mer än att datorn slagits av oönskat, den går inte över 60 grader, har kikat med ir termometer och kan inte se någon specifik del som skulle vara varmare än vanligt.

Testat med ett gammalt AMD kort, fungerar klockrent.

Nu till själva frågan, som ni känner till så är det klurigt att köpa nya grafikkort just nu, är inte helt redo att göra mig av med mitt 980 än, känner någon igen problemet och har en bra hårdvarulösning mer än att göra rent kortet, är inte emot att värma, löda osv.

Tror ni på gamla osäkra kort-i-ugn strategin, eller bör jag köra mer fokuserad värme på någon specifik del av kortet?

Känner någon spontant igen problemet och tror att det har att göra med strömförsörjning/processorn i sig/vram chippen eller liknande?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Det där AMD kortet, har det samma eller högre effekt(W) som nVidia kortet?

Om svaret är nej, prova med en annan nätdel först.

Om svaret är ja, klä av nVidia kortet och släng in den i en ugn där Du inte lägger in livsmedel.
Alternativt något som ger 450 grader(varmluftspistol?) och kör lite över/under lite olika komponenter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Testa höj volten till gpu ett snäpp?

Permalänk
Medlem

Får du någon crash-dump (minidump) efter att datorn startat om? Står det något i eventloggen? Finns program så som Bluescreen view för att analysera dumpfilen.

Testat blåsa om drivrutiner till äldre/nyare? Jag hade liknande med mitt 1080Ti förra månaden (Allt hängde sig och skärmen blev helt rosa/grön både i spel eller i windows), visade sig att det var ett känt problem med just den drivrutinen (Nvidia v460.xx).

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Backa till drivrutiner 457.09 eller tidigare. Jag, och många andra, har haft samma problem på 460.xx-versioner. Försvann med äldre drivrutiner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Testa höj volten till gpu ett snäpp?

Har testat detta, samt klocka ned kortet en hel del från standard, ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Backa till drivrutiner 457.09 eller tidigare. Jag, och många andra, har haft samma problem på 460.xx-versioner. Försvann med äldre drivrutiner.

Intressant, ska ge det en chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Får du någon crash-dump (minidump) efter att datorn startat om? Står det något i eventloggen? Finns program så som Bluescreen view för att analysera dumpfilen.

Testat blåsa om drivrutiner till äldre/nyare? Jag hade liknande med mitt 1080Ti förra månaden (Allt hängde sig och skärmen blev helt rosa/grön både i spel eller i windows), visade sig att det var ett känt problem med just den drivrutinen (Nvidia v460.xx).

Borde varit tydligare med den delen, inget i crashdump eller eventloggen dessvärre, ska testa att backa drivisarna och se om det ger resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det där AMD kortet, har det samma eller högre effekt(W) som nVidia kortet?

Om svaret är nej, prova med en annan nätdel först.

Om svaret är ja, klä av nVidia kortet och släng in den i en ugn där Du inte lägger in livsmedel.
Alternativt något som ger 450 grader(varmluftspistol?) och kör lite över/under lite olika komponenter.

AMD kortet är lägre effekt, har kört samma nätdel i 5 år med det kortet, böt ut det för ungefär ett år sedan med samma modell då jag har ett väldigt litet parvum, oavsätt kan absolut testa med ett annat och se hur den reagerar, last resort blir att värma kortet sen

Permalänk
Medlem

@nickemeh

Kolla också om du har filen nvlddmkm.sys i C:\Windows\System32\ för den saknades för mig och jag blev tvungen att installera den efter att jag backat drivrutinerna.

Jag använde DDU i Safe Mode för att få bort de gamla (nyare) drivrutinerna och körde sen installationen av 457.09 från en nerladdad installerare efter att ha startat datorn utan internetanslutning (för annars hämtar Windows drivrutiner automatiskt).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

@nickemeh

Kolla också om du har filen nvlddmkm.sys i C:\Windows\System32\ för den saknades för mig och jag blev tvungen att installera den efter att jag backat drivrutinerna.

Jag använde DDU i Safe Mode för att få bort de gamla (nyare) drivrutinerna och körde sen installationen av 457.09 från en nerladdad installerare efter att ha startat datorn utan internetanslutning (för annars hämtar Windows drivrutiner automatiskt).

Dum fråga kanske men räcker det med att jag kopierar nvlddmkm.sys och bara lägger in den på samma plats igen efter att jag backat drivrutinerna eller är det någonting som behöver installeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickemeh:

Dum fråga kanske men räcker det med att jag kopierar nvlddmkm.sys och bara lägger in den på samma plats igen efter att jag backat drivrutinerna eller är det någonting som behöver installeras?

Den försvinner nog inte av drivrutinbytet. Min hade förmodligen försvunnit av nån vanlig drivrutinuppdatering tidigare.

Men ja, det är bara att lägga in den där om den skulle ha försvunnit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

testat att byta ut drivrutinerna till äldre versioner 457.09 och äldre, inga resultat, den åker in i ugnen av rent hat snart >:(

Även testat att ge den mer ström, ingen skillnad, körde furmarks gpu stress ett bra tag, ingenting konstigt, gick upp i 70 grader på 100% load under 15 minuter, inga dropped frames, bra framerate men sen dör den i desktop eller när man surfar nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickemeh:

den åker in i ugnen av rent hat snart >:(

Om det är första gången Du bakar ett grafikkort: om Du har en hårfön(gärna något starkare) så prova det först innan ugnen.

Skrivet av nickemeh:

Även testat att ge den mer ström, ingen skillnad, körde furmarks gpu stress ett bra tag, ingenting konstigt, gick upp i 70 grader på 100% load under 15 minuter, inga dropped frames, bra framerate men sen dör den i desktop eller när man surfar nätet

Bra test, men den FurMark jag har hemma nyttjar enbart OpenGL instruktioner. Prova gärna med OCCT som kan köra med DX instruktioner.

Prova olika upplösningar i några sekunder för att se vilken upplösning som får kortet att flexa vingarna mest(flest FPS), och kör sedan just den upplösningen. Du kan även prova samma sak med FurMark, d.v.s. köra den upplösning som får kortet att skjuta ut flest bilder per sekund.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Säg till om du vill bli av med skiten sen
Har nämligen ett trasigt 980ti hemma som gått sönder, tänkte försöka laga det

Permalänk
Medlem

Osäker om någon är intresserad men kanske hjälper nån framtida stackare.

Saker jag testat hittills:

Plockat isär och gjort rent kortet, det var lite damm men ingenting allvarligt
Installerat äldre versioner av nvidia drivers (en hel del olika), No luck
Underklockat kortet (no luck)
Installerat om windows (no luck)
Både höjt och sänkt kortets volt (ingen skillnad varken eller)
Uppdaterat till nyare och gått ned i rom versionen i kortet (samma sak)
ställt in bios till factory settings, inget, uppdatera bios i moderkortet (inget)

Edit: Kortet har faktiskt klarat sig i 12h i streck nu, vi får se hur det går framöver
30h nu, det är längre än den klarat senaste månaderna, börjar faktiskt få upp hoppet igen

Saker jag kommer testa: ett annat nätagg, dock har jag ganska låga förhoppningar på just den biten.

Kommer fortsätta testa runt och uppdatera här om jag hittar en lösning på problemet, annars skänker jag den till @PL4C som reservdelskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickemeh:

Osäker om någon är intresserad men kanske hjälper nån framtida stackare.

Saker jag testat hittills:

Plockat isär och gjort rent kortet, det var lite damm men ingenting allvarligt
Installerat äldre versioner av nvidia drivers (en hel del olika), No luck
Underklockat kortet (no luck)
Installerat om windows (no luck)
Både höjt och sänkt kortets volt (ingen skillnad varken eller)
Uppdaterat till nyare och gått ned i rom versionen i kortet (samma sak)
ställt in bios till factory settings, inget, uppdatera bios i moderkortet (inget)

Edit: Kortet har faktiskt klarat sig i 12h i streck nu, vi får se hur det går framöver

Saker jag kommer testa: ett annat nätagg, dock har jag ganska låga förhoppningar på just den biten.

Kommer fortsätta testa runt och uppdatera här om jag hittar en lösning på problemet, annars skänker jag den till @PL4C som reservdelskort

12h är inte illa ändå! Kanske det är något bortom grafikkortets kontroll som knasar

Permalänk
Medlem

Uptime på 48h nu utan krångel, har spelat en hel del, resten har varit idle, får nog tacka för alla tips, något av det gjorde visst susen.

Ha en toppendag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickemeh:

Uptime på 48h nu utan krångel, har spelat en hel del, resten har varit idle, får nog tacka för alla tips, något av det gjorde visst susen.

Ha en toppendag!

När du uppdaterade rom, var hittade du filen?
Satt och sökte häromdan utan framgång.

Permalänk
Medlem

Hoppas att ditt problem redan är löst men jag kan säga att jag hade exakt samma problem på min dator, trodde mitt GTX780 hade levt sitt goda liv och bytte ut till ett GTX1070 men problemen fortsatte. Bytte ut PSU och vips, stabilt igen!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Hoppas att ditt problem redan är löst men jag kan säga att jag hade exakt samma problem på min dator, trodde mitt GTX780 hade levt sitt goda liv och bytte ut till ett GTX1070 men problemen fortsatte. Bytte ut PSU och vips, stabilt igen!

Skulle också testa annat nätagg och äldre drivers

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

När du uppdaterade rom, var hittade du filen?
Satt och sökte häromdan utan framgång.

Det slutade med att jag använde originalet som var flashat på kortet men det finns lite olika du kan testa med, bästa sätt är att be nån med samma modell som du att plocka ut sin flash, det fanns även en del olika att testa med på till exempel https://www.overclock.net/threads/official-nvflash-with-certi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickemeh:

Det slutade med att jag använde originalet som var flashat på kortet men det finns lite olika du kan testa med, bästa sätt är att be nån med samma modell som du att plocka ut sin flash, det fanns även en del olika att testa med på till exempel https://www.overclock.net/threads/official-nvflash-with-certi...

ok.
tack för svar!
Vilken drivrutins version kör du med nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

ok.
tack för svar!
Vilken drivrutins version kör du med nu?

Om du tänker på nvidia drivisarna så kör jag 461.09 nu, det verkar fungera kanon igen