Lyckas inte få ljud ur 4 högtalare simultant på min reciever.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få ljud ur 4 högtalare simultant på min reciever.

Suspekt topic men ska klargöra lite.
Först och främst är det antagligen jag som är dum i *******!

Har en Onkyo TX SR602E som jag vill lira musik (Spotify) från via en Logitech BT adapter (Länk)
Högtalarna jag vill använda (4st) är 2xArgon 7220 och 2xXTZ 93.21 MKII.

Hur jag än kopplar högtalarna, vilka lyssningsmode jag än väljer och var jag än kopplar signal "in" så får jag inte ljud från mer än 2 högtalare.

Min misstanke är att det kan bero på olika impedans hos högtalarna. Argon ska vara 4 OHM och XTZ 4-8 OHM. Osäker på om jag är rätt ute så därav denna tråden.

Tacksam för input och ev. förslag på att runda problemet!
/Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

impedansen är den minst skyldiga...

Permalänk
Medlem

Kan du ta kort på hur du kopplat in högtalarna bak på recievern?

Permalänk
Medlem

Bilder

Hittar inte i manualen hur jag gjort fel....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Brukar inte recievers ha testfunktioner med testtoner för att testa högtalarna? eller det kanske bara är lite mer highend recievers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Brukar inte recievers ha testfunktioner med testtoner för att testa högtalarna? eller det kanske bara är lite mer highend recievers?

Har dom säkert! Men kanske inte om de släpptes 2005!?
Har iaf inte hittat någon sådan funktion.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Har dom säkert! Men kanske inte om de släpptes 2005!?
Har iaf inte hittat någon sådan funktion.

Kan vara så att du måste koppla den med scart till en TV för att få fram den menyn. (Component video i ditt fall)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag tog en titt i manualen för recievern, och det verkar som det finns en "test tone"-knapp på fjärren? Samt har du provat stereomode? Vet att min yamaha kräver det för att köra musik på alla högtalarna och inte bara front.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Har dom säkert! Men kanske inte om de släpptes 2005!?
Har iaf inte hittat någon sådan funktion.

Uj så gammal. men iofs. min gamla jvc häck från slutet på 90 talet hade det.
du har kopplat in den till tv via monitor out ? brukar vara enklare menyer än att ratta runt på knapparna på recievern

DVD front och surr är väl dom ingångarna som skall användas,
subwoofern får nog inte nån utsignal alls om det inte är inkopplad signal till subwoofer in. (annat än ev testtoner)

Permalänk
Medlem

Koppla ena paret till front R/L och andra till surround R/L och använd läget "All Ch Stereo". Jag har haft liknande receiver själv (eventuell samma modell) och vill minnas att man måste aktivera och konfigurera högtalarutgångarna i receiverns setup. Default är endast front högtalarna aktiverade. Setup borde visas i receiverns display annars får du koppla in receiverns video utgång till din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag tog en titt i manualen för recievern, och det verkar som det finns en "test tone"-knapp på fjärren? Samt har du provat stereomode? Vet att min yamaha kräver det för att köra musik på alla högtalarna och inte bara front.

Skrivet av holo:

Uj så gammal. men iofs. min gamla jvc häck från slutet på 90 talet hade det.
du har kopplat in den till tv via monitor out ? brukar vara enklare menyer än att ratta runt på knapparna på recievern
Kan vara att jag landar i det. Fast då behöver jag hitta en tv med scart eller rca. Vet i fan om någon av mina apparater har det....
DVD front och surr är väl dom ingångarna som skall användas,
subwoofern får nog inte nån utsignal alls om det inte är inkopplad signal till subwoofer in. (annat än ev testtoner)

De ingångarna går ju testa. Dock är de annorlunda färgkodade och inte helt logiska att ansluta från BT-enheten.

Skrivet av OldDog:

Koppla ena paret till front R/L och andra till surround R/L och använd läget "All Ch Stereo". Jag har haft liknande receiver själv (eventuell samma modell) och vill minnas att man måste aktivera och konfigurera högtalarutgångarna i receiverns setup. Default är endast front högtalarna aktiverade. Setup borde visas i receiverns display annars får du koppla in receiverns video utgång till din TV.

Ska testa detta. Förefaller vara svårt att komma åt någon form av vettig meny direkt i receivern. Det enda i den vägen jag hittat är konf av zon2. Men ska testa.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NcLr:

De ingångarna går ju testa. Dock är de annorlunda färgkodade och inte helt logiska att ansluta från BT-enheten.
Ska testa detta. Förefaller vara svårt att komma åt någon form av vettig meny direkt i receivern. Det enda i den vägen jag hittat är konf av zon2. Men ska testa.

Har du gjort setup eller har du bara kopplat vilt och inget mer ? Ddu behöver först göra setup för att definiera högtalarna, det går att göra manuell (och automatisk om du har mätmikrofonen kvar) när setupen är klar väljer du ingång och surroundläget "all ch stereo"

Det är inga underliga kontakter på den, det är vanliga RCA, röd, right, höger och att gul är video är det man behöver lära sig, den färg som inte är höger eller video är vänster, vanligen är det vit eller svart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Koppla ena paret till front R/L och andra till surround R/L och använd läget "All Ch Stereo". Jag har haft liknande receiver själv (eventuell samma modell) och vill minnas att man måste aktivera och konfigurera högtalarutgångarna i receiverns setup. Default är endast front högtalarna aktiverade. Setup borde visas i receiverns display annars får du koppla in receiverns video utgång till din TV.

Skrivet av mrqaffe:

Har du gjort setup eller har du bara kopplat vilt och inget mer ? Ddu behöver först göra setup för att definiera högtalarna, det går att göra manuell (och automatisk om du har mätmikrofonen kvar) när setupen är klar väljer du ingång och surroundläget "all ch stereo"

Det är inga underliga kontakter på den, det är vanliga RCA, röd, right, höger och att gul är video är det man behöver lära sig, den färg som inte är höger eller video är vänster, vanligen är det vit eller svart.

Helt rätt, eller som @mrqaffe sa det, jag hade bara kopplat vilt.... :/
Har nu lyckats göra inställningarna och dessutom sänkt miniimpedansen till 4 OHM. Nu spelar det så fint så. Dags att placera ut högtalarna och göra fininställningarna jag hittade i menyerna också!
Började ju mitt inlägg med att det troligen är jag som är dum i *******! Mycket riktigt. Tänk vad långt man hade kommit om man tagit lite mer tid att läsa bruksanvisningen...

Hur som, stort tack för alla er hjälp!!
// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NcLr:

Helt rätt, eller som @mrqaffe sa det, jag hade bara kopplat vilt.... :/
Har nu lyckats göra inställningarna och dessutom sänkt miniimpedansen till 4 OHM. Nu spelar det så fint så. Dags att placera ut högtalarna och göra fininställningarna jag hittade i menyerna också!
Började ju mitt inlägg med att det troligen är jag som är dum i *******! Mycket riktigt. Tänk vad långt man hade kommit om man tagit lite mer tid att läsa bruksanvisningen...

Hur som, stort tack för alla er hjälp!!
// Henrik

Du måste justera in avstånd och nivåer när högtalarna är på rätt plats, jag kallar det grundinställning men du kanske kallar det fininställning.
Men det ska nog gå bra om du har förstått principen och vet att det ska göras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.