Asus ZenWifi XT8 Mesh router, kan jag sätta båda noderna var jag vill, eller måste en vara nära min routern?

Permalänk

Asus ZenWifi XT8 Mesh router, kan jag sätta båda noderna var jag vill, eller måste en vara nära min routern?

Har precis beställt 2st Asus ZenWifi XT8 mesh routers för att få till styrkan och hastigheten på mitt Wifi här hemma. Ungefär mitt i huset har jag en Netgear Nighthawk X6 som fungerar bra om man är i närheten av den, men i ytterkanterna på huset så får jag stora dropp på både styrka och fart. Därför tänkte jag sätta dit varsin ZenWifi i ytterkanten åt båda hållen, men när jag ser installationsvideos och läser hur folk gör så verkar det som att en av noderna måste vara i närheten av min router, stämmer detta? För dom jag sett så sitter noden närmast routern kvar där även efter dom installerat den.
Eller kan jag ställa båda två var jag vill i huset efter att installationen och parkopplingen är klar?

Hoppas ni förstår min nybörjarfråga och att någon har ett svar, så jag inte packar upp och börjar använda och att jag sedan blir låst med en av noderna nära min router, isåfall får jag titta på någon annan lösning för att få full styrka i hela huset då det blir alldeles för dyrt att köpa ännu en nod för ca 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Har precis beställt 2st Asus ZenWifi XT8 mesh routers för att få till styrkan och hastigheten på mitt Wifi här hemma. Ungefär mitt i huset har jag en Netgear Nighthawk X6 som fungerar bra om man är i närheten av den, men i ytterkanterna på huset så får jag stora dropp på både styrka och fart. Därför tänkte jag sätta dit varsin ZenWifi i ytterkanten åt båda hållen, men när jag ser installationsvideos och läser hur folk gör så verkar det som att en av noderna måste vara i närheten av min router, stämmer detta? För dom jag sett så sitter noden närmast routern kvar där även efter dom installerat den.
Eller kan jag ställa båda två var jag vill i huset efter att installationen och parkopplingen är klar?

Hoppas ni förstår min nybörjarfråga och att någon har ett svar, så jag inte packar upp och börjar använda och att jag sedan blir låst med en av noderna nära min router, isåfall får jag titta på någon annan lösning för att få full styrka i hela huset då det blir alldeles för dyrt att köpa ännu en nod för ca 2000kr

Skippa din Netgear router är mitt tips!

Permalänk
Medlem

En av noderna måste vara kabel kopplad.
Sedan kan den andra inte stå allt för långt borta från den kabel kopplade för att det skall fungera
Kan du kabel koppla bägge så blir det bättre.

Sedan vet jag inte hur det funkar med ASUS om man kan stänga av router biten och använda mesh biten.
Tror det men det behöver kollas upp. T.ex. Google Wifi kan det inte.

Generellt sätt är det lättare om man inte har olika fabrikat på sina wifi noder.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Dece_Grillen:

Så som du tänker placera dem så måste du koppla båda med kabel, för det är inte troligt att de kan prata med varandra med någon hög hastighet. Sedan tycker jag att du ska stänga av WiFi på din Netgear och bara köra med ZenWifi. Tänk också på att de båda enheterna levererar WiFi runt sig och att signalen avtar med avståndet. Det är alltså ganska meningslöst att sätta en enhet vid en yttervägg eftersom halva signalen då kommer ut i trädgården (om det inte är det du vill). Om huset är 10m långt hade jag placerat dem typ 3m in från ytterväggen.

Permalänk

Hm ok, antog att det var för enkelt som jag tänkt. Själva routern kommer jag inte ifrån i dagsläget då jag behöver ha ett antal enheter kopplade via kabel för att ha stabil lina till dom, spelar en hel del så behöver vara stadigare än wifi.

Huset är 8x16m, hur långt emellan kan jag ha dom där utan att tappa attför mycket styrka och hastighet?
Anledningen att jag ville ha dom mot ytterväggarna var för att få täckning ute och i garaget, men får kanske skippa den ideen helt?

Det blir alltså 2st olika eller 3 olika wifi i huset med den här lösningen tillsammans med min router?

Routern sitter ganska mitt i huset, därför tänkte jag köra dom 2 i ytterkanr för att stärka upp, men blir det dåligt så får jag fundera på andra lösningar.

Hur hade ni löst det om det här inte är en så bra lösning?

Permalänk
Moderator

Det kan visst vara vettigt att köpa dessa. Om jag fattar det rätt kan du bygga ut med fler om du får behov för det.

Med dina mått på hus skulle jag satt de två 5m från kortsidan på huset och så mitt i på andra hållet som det går. Dra kabel dit. Stäng av wifi i din router. Då får du ett nätverk där dina enheter kommer att välja den med bäst täckning. Du kan ha kvar din router, men enheterna kommer att försöka hålla kvar vid den även om en av de andra blir starkare.

Tanken med Mesh är ju annars att enheterna kommunicerar sinns emellan trådlöst, men då behöver de ju ha bra trådlös fart mellan varandra. Därav att du ska koppla in dem med kabel.

Själv använder jag Ubiquiti accesspunkter precis så som jag beskrivit med avstängt Wifi på routern. Men nu finns det många system som funkar likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Hm ok, antog att det var för enkelt som jag tänkt. Själva routern kommer jag inte ifrån i dagsläget då jag behöver ha ett antal enheter kopplade via kabel för att ha stabil lina till dom, spelar en hel del så behöver vara stadigare än wifi.

Huset är 8x16m, hur långt emellan kan jag ha dom där utan att tappa attför mycket styrka och hastighet?
Anledningen att jag ville ha dom mot ytterväggarna var för att få täckning ute och i garaget, men får kanske skippa den ideen helt?

Det blir alltså 2st olika eller 3 olika wifi i huset med den här lösningen tillsammans med min router?

Routern sitter ganska mitt i huset, därför tänkte jag köra dom 2 i ytterkanr för att stärka upp, men blir det dåligt så får jag fundera på andra lösningar.

Hur hade ni löst det om det här inte är en så bra lösning?

Asusen har väl minst 3 st lan-portar räcker inte det så sätt en switch också men ta bort din nuvarande router, kan inte se varför du skulle ha den kvar.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Putte-h123:

Asusen har väl minst 3 st lan-portar räcker inte det så sätt en switch också men ta bort din nuvarande router, kan inte se varför du skulle ha den kvar.

Du har rätt i att en av Asus-enheterna kan vara router och att man därmed kan rationalisera bort sin gamla router.

En anledning att ha kvar sin router kan vara placering av enheterna. Mesh-enheterna ska man placera så att man får så bra täckning som möjligt. Det är inte säkert att det blir så bra med tanke på var inkommande WAN finns, och det kanske inte heller är optimalt utifrån hur man kan dra kablar mellan enhterna.

I mitt fall har jag ett nätverksskåp där mitt trådade nätverk utgår ifrån. Detta är den optimala placeringen av min router, men samtidigt en tämligen dålig position för en mesh-enhet om syftet är att få så bra täckning som möjligt då detta skåp sitter i ena änden av huset.