Behöver hjälp angående montering av två m.2 enheter, MSI MPG b550 Gaming Carbon WIFI

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp angående montering av två m.2 enheter, MSI MPG b550 Gaming Carbon WIFI

Hej,

Jag har i helgen Flashat mitt moderkort för att kunna köra en nyare processor och efter jag gjort det så passade jag på att montera dit mina två M.2 enheter som jag ska köra i mitt bygge.

Men då uppkom en fråga, jag vet att man ska skruva bort alla "skruvar" som är under dom små SSDerna när man monterar dom, vilket jag gjorde. jag kollade på monteringsvideor på youtube innan och medans jag håller på.

Men iallafall på den första M.2_1 platsen så fungerar allt som det ska jag tar bort kylningskåpan och behöver inte skruva bort någon skruv utan kan fästa m.2 enheten i den innersta "skruven" med en liten m.2-skruv som kom med moderkortet och sedan så placerar jag kylningskåpan över och fäster den i den yttersta "skruven" som den satt i från början. Och allt ser exakt ut som det gör på youtube.

Men sen när det kommer till den andra, vilket då är m.2_2 porten så är det även där en kylningskåpa över som jag skruvar bort och på denna måste jag ta bort den innersta skruven för att få fast SSD'n och här kommer det jag inte vet ifall det är korrekt, Jag kan på denna m.2 enhet inte fästa den med den lilla tillhörande m.2-skruven som jag fick med utan det enda sättet att fästa denna SSD är genom att använda den större skruv med bricka som är fastmonterad på kylningskåpan. MEN den verkar sitta som den ska och jag tror inte den brickan som sitter på den skruven är emot SSD'n (vad jag kan se).

Nu kommer min fråga, Har jag monterat denna m.2 enhet på ett korrekt sätt? eller ska man alltid använda dessa små skruvar? För vad jag kan se så är det inte möjligt att använda den på den andra m.2 ingången.

Blir väldigt luddigt i texten, ber om ursäkt för det men är lite svårt att förklara och det finns lite ont om bilder och videos på nätet om detta, samt att moderkortet jag har packade jag ner så dum som jag var

Hoppas ni som är lite mer kunniga förstår mig ändå och kanske har lite informativa svar

Tack på förhand

Edit: Här har ni en amatörgjord bild på hur det ser ut

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktiga är att den sitter fast korrekt, gör den det så är det inte så intressant vilken skruv du använt och det kan sökert skilja för det finns m.2 enheter i olika mått.
Det är också otroligt svårt att säga nått mer exakt om du inte postar bra bilder där man ser hur du monterat .