Är Scalpers nu ute efter mobilladdare?

Permalänk
Medlem

Är Scalpers nu ute efter mobilladdare?

Nu när fler och fler mobiltillverkare följer Apple och inte skickar med en laddare, kan det också vara så ondsint att Scalpers har fattat galoppen och köper upp orginal-laddarna i stora partier för att sälja med go vinst. Tex Samsung har ju sänkt sina från 350 kr till 200 kr så minst 400 kr borde de kunna sälja dem för. Blir en nätt vinst på 20 000 kr för 100 stycken. Men å andra sidan så finns det ju drösar med NoName laddare så kanske inte att det fungerar för dem.

Vad tror ni? Är original mobilladdare Scalpers nya passion?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
Moderator

Det beror väl helt och hållet på tillverkarnas förmåga att möta efterfrågan, finns det indikationer på att de inte skulle kunna tillverka extremt stora volymer av laddare?
Det handlar ju inte om särskilt komplicerade komponenter och det går ju inte att scalpa om tillgången inte är bristande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns det inte rätt schyssta laddare på IKEA, Kjell osv för runt 200 också?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av glemmy:

Finns det inte rätt schyssta laddare på IKEA, Kjell osv för runt 200 också?

Jo det är nog det TS menar med "noname"-laddare.
Förr i tiden hade väldigt många tillverkare sina egna kontakter vilket skyddade den egna försäljningen av laddare.
Det som "räddar" originalladdare till viss mån idag när det mesta är standardiserat USB är mestadels deras olika proprietära tekniker för snabbladdning, som tredjepartstillverkade/noname-laddare inte alltid kan leverera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nej. Blir för lätt att komma runt genom att köpa tredjepart, går inte att komma runt på det sättet när det är grafikkort eller processorer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jo det är nog det TS menar med "noname"-laddare.
Förr i tiden hade väldigt många tillverkare sina egna kontakter vilket skyddade den egna försäljningen av laddare.
Det som "räddar" originalladdare till viss mån idag när det mesta är standardiserat USB är mestadels deras olika proprietära tekniker för snabbladdning, som tredjepartstillverkade/noname-laddare inte alltid kan leverera.

En IKEA laddare skulle jag inte påstå faller under "noname" utan det är mer "laddare" från Kina/wish helt utan krav eller säkerhetstänkande som faller under det.

Förstår inte hur det överhuvudtaget skulle kunna vara någon efterfrågan på laddare med endast 1 st USB port.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu när fler och fler mobiltillverkare följer Apple och inte skickar med en laddare, kan det också vara så ondsint att Scalpers har fattat galoppen och köper upp orginal-laddarna i stora partier för att sälja med go vinst. Tex Samsung har ju sänkt sina från 350 kr till 200 kr så minst 400 kr borde de kunna sälja dem för. Blir en nätt vinst på 20 000 kr för 100 stycken. Men å andra sidan så finns det ju drösar med NoName laddare så kanske inte att det fungerar för dem.

Vad tror ni? Är original mobilladdare Scalpers nya passion?

Jag tror detta med scalpers, pga det som hände med konsolerna och grafikkort har fått påtok för mycket medial uppmärksamhet.
Detta är ingen trend som kommer hålla i sig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ni har nog rätt att det inte är någon business med mobilladdare. Att jag kom på tanken var dett inlägg på PocketNow:

User: poikatiikeri
Here in Finland on Samsung's site the charger bricks are sold out. Nice when you buy a flagship you won't be able to even order a charger brick 😅 usually if I sell my phone the charger goes away with it

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

jag undviker telefonmodeller som säljs utan medföljande laddare och hoppas fler bojkottar denna idioti också.

Jag säljer alltid vidare mina telefoner efter 2 års bindningstid och då skickar jag med originalladdaren till nästa ägare...

att de köper upp laddare är ytterst tveksamt, tror bara tillverkarna inte räknat med att typ alla som köper deras telefoner utan laddare ändå köper en laddare, jag skulle inte vågat ladda min nya dyra telefon med något annat än original när det kommer till snabbladdning, 12v/5v laddning genom powerbank och usb i bilen osv är väl lugnt då det inte handlar om några snabba laddtider och mer underhållningsladdning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag undviker telefonmodeller som säljs utan medföljande laddare och hoppas fler bojkottar denna idioti också.

Det kommer att bli som med 3.5 mm hörlursuttag. Till slut finns det inga som har det, och då har man inget val längre. De flesta kunder är viljelösa får som inte bryr sig om detaljer, och alla produkter anpassas efter dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kommer att bli som med 3.5 mm hörlursuttag. Till slut finns det inga som har det, och då har man inget val längre. De flesta kunder är viljelösa får som inte bryr sig om detaljer, och alla produkter anpassas efter dem.

Det hade jag i åtanke efter senaste köpet av telefon också eftersom innan dess hade jag haft xperia xz2 och oneplus 7 pro där båda telefonernas "3.5mm adapters" började glappa efter ett tag och jag tappade också funktionen att ladda telefonern samtidigt som jag hade aux kabel inkopplad i pendelbilen.

Jag vill helt enkelt ha en komplett telefon som är praktisk och ingen designskit som bara är 99% skärm och en hal glasbaksida.

Har en huawei p30 idag som kommer bytas ut när den pajar helt enkelt för än så länge duger den till allt jag behöver den till

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Scalpers är ute efter saker som nylanseras och är populära och som brukar bli utsåld första dagen. Dom går inte efter smågrejor som mobilladdare, hörlurar osv.

Scalper targets:

- Grafikkort
- Cpu's
- Populära konsoller
- Populära mobiler
- allt "limited edition" till populära brands, kan även vara kläder, klockor och andra prylar.

Permalänk
Samsung Sverige

Min spontana tanke är att det är ganska långsökt att scalpers skulle försöka köpa upp mobilladdare. Dels finns det ju alternativ som fungerar bra, och dels är komplexiteten i att producera en USB-C-laddare i stor skala väsentligt mindre än att producera exempelvis grafikkort eller processorer. Visst kan enskilda komponenter ta slut, men då lär det finnas alternativ från andra kretstillverkare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det kommer att bli som med 3.5 mm hörlursuttag. Till slut finns det inga som har det, och då har man inget val längre. De flesta kunder är viljelösa får som inte bryr sig om detaljer, och alla produkter anpassas efter dem.

Håller helt med. Speciellt ordvalet viljelösa, de flesta avgudar deras tillverkare trots megastora brister förnekar de dem hela tiden.
För tillverkare finns det en massa pengar att spara på att inte skicka med laddare och när den stora gruppen inte bryr sig, ja då kommer snart alla tillverkare att göra det.

Men troligen kommer alla flaggskepps mobiler snart laddas trådlös, då blir laddplattan mer en egen sak efter tycke och det ä naturligt att man får köpa den löst. Jag själv har prylar som smartklockan som endast laddas trådlös, det fungerar hur bra som helst. Det enda jag undrar med trådlös mobil om är ska man en bära med sig en trådlös platta i fickan när man är ute?
-Om min smartklocka får batteritorsk borta, det är inte hela världen. Men om min mobil får det, då står jag utan busskort, betalningsmedel, nyckel till visa bluetoothlås.

Permalänk
Medlem

Finns säkert någon som försöker, låt Darwins lag ta hand om dem.

Var ju folk som försökte med att scalpa toapapper/handsprit så finns säkert någon som tror att laddare kommer bli en bristvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men troligen kommer alla flaggskepps mobiler snart laddas trådlös

Det vore idioti på en sällan skådad nivå! Trådlös laddning är korkat på så många sätt. Hur kan tillverkarna ens överväga det? Har de heeeelt tappat all vett och sans?

Nä, det blir väl en återgång till papper och penna, papperskarta, kontanter och en kortvågsradio framöver, när alla mobiler tappat användbarheten genom alla "framsteg".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det vore idioti på en sällan skådad nivå! Trådlös laddning är korkat på så många sätt. Hur kan tillverkarna ens överväga det? Har de heeeelt tappat all vett och sans?

Nä, det blir väl en återgång till papper och penna, papperskarta, kontanter och en kortvågsradio framöver, när alla mobiler tappat användbarheten genom alla "framsteg".

Det ryktas om Apple reda detta år med iPhone 13. Applefanatiker kommer hylla detta och säga å heliga.. Applehatare kommer håna detta hur mycket som helst. Sedan om ett år efter Apple så kommer samsung garanterat göra exakt samma sak. -Tiden utvisar hur rätt jag har.

Jag själv som har teknikprylar som endast går att ladda trådlös sedan hur många år tillbaka har åsikten det fungerar alldeles utmärkt, problemet är bara hur man laddar dem borta.
-Självklart behövs snabbladdning fungera trådlös vilket vissa tillverkare redan har fixat.
*edit*
Min gissning är endast trådlös laddning detta året, men det kan dröja ett år till.
Powerusers har en massa tillbehör till mobilen som trådbundet ethernetadapter, OBD2 kontroller etc. Men dessa kan kommunicera trådlös och powerusers är en sådan liten andel användare så tillverkaren kan skita i dem.

Hur många här på sweclockers har i seriösa ändamål kopplat in trådbundet ethernet på deras mobil för att göra något seriöst? Jag själv startade upp ett ventilationsaggregat som hade stängt av så genom ett modbusprogram på min mobil, jag tror inte många kan säga detsamma.

*edit2*
Jag har inte trådlös laddning på min mobil, men jag har plånboksfodral. Hur trådlös laddning och ett sådant fodral ska fungera bra tillsammans är en bra fråga. Detta + svårigheten att ladda mobilen bort är det som hindrar. Sedan kanske det är lite förluster vid laddningen? Ur miljösynpunkt är det ej bra.

Permalänk
Inaktiv

varför är det sån agg mot scalpers? det är ju som vilken affärside som helst. Tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många som missat att det här med laddarna är ett EU-direktiv. Tillverkarna har inget val. Läste någonstans att bara att få ned storleken på kartongen till mobilen (utan laddare alltså) sparade en massa energi i logistiken. Bra för miljön alltså.

Prata med politikerna.

Trådlös laddning är väl smidigt, men inte så miljövänligt. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De flesta kunder är viljelösa får som inte bryr sig om detaljer, och alla produkter anpassas efter dem.

Jag har satt USB-uttag/laddare runtom i huset där jag kan behöva ladda.
Bilen har USB-port. På kontoret finns gott om USB-portar.

Varför skulle det behövas ytterliggare en varje gång man köper en telefon?
Många andra prylar kommer enbart med sladd sen lång tid tillbaka eftersom det är en standardport som finns mer eller mindre överallt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag har satt USB-uttag/laddare runtom i huset där jag kan behöva ladda.
Bilen har USB-port. På kontoret finns gott om USB-portar.

Varför skulle det behövas ytterliggare en varje gång man köper en telefon?
Många andra prylar kommer enbart med sladd sen lång tid tillbaka eftersom det är en standardport som finns mer eller mindre överallt.

Och denna port bör snart överges till usb c. Jag förstår inte poängen med att ha stora usb A överallt, i bilar, väggen etc. Så dessa usb A laddare kan man snart slänga på återvinningen där de hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det vore idioti på en sällan skådad nivå! Trådlös laddning är korkat på så många sätt. Hur kan tillverkarna ens överväga det? Har de heeeelt tappat all vett och sans?

Utveckla gärna ditt påstående...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Det vore idioti på en sällan skådad nivå! Trådlös laddning är korkat på så många sätt. Hur kan tillverkarna ens överväga det? Har de heeeelt tappat all vett och sans?

Nä, det blir väl en återgång till papper och penna, papperskarta, kontanter och en kortvågsradio framöver, när alla mobiler tappat användbarheten genom alla "framsteg".

I bilen tycker jag att trådlös laddning är klockrent. Det är mycket enklare att låta telefonen ligga i ett visst fack, än att koppla in en kabel. Och med den snabbaste trådlösa laddningen i dag är du uppe i 15 watts effekt. Det känns inte som att det behövs jättemycket mer än så?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag undviker telefonmodeller som säljs utan medföljande laddare och hoppas fler bojkottar denna idioti också.

Tycker precis tvärtom, skönt att slippa slänga den skitladdare tillverkarna tidigare envisades med att skicka med telefonen...

Sist köpte jag en sån här, då använder jag den förstås till mer än telefonen och den lär "överleva" ett par telefoner:
https://satechi.net/products/100w-usb-c-pd-compact-charger?va...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tycker precis tvärtom, skönt att slippa slänga den skitladdare tillverkarna tidigare envisades med att skicka med telefonen...

Sist köpte jag en sån här, då använder jag den förstås till mer än telefonen och den lär "överleva" ett par telefoner:
https://satechi.net/products/100w-usb-c-pd-compact-charger?va...

Jag skulle vilja ha motsvarande med runt 6st portar och sedan minstb 200w. (laptopen får allt laddas med sin egen) laptops o

Och du tillhör extremfallet om du har så otroligt många snabbladdare som är bättre än den tillverkaren skickar med så att du väljer att slänga den nya. Vanligare är att isåfall slänger någon gammal skrutt som man har liggandes.

Jag själv tillhör dem som får köpa på mig snabbladdare för att de ej räcker till och det börjar nu gå till absurdum med prylar som ständigt ska laddas varenda dag. - En stor laddplatta som jag lägger allt på och det sköts automatisk är nog framtidslösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

I bilen tycker jag att trådlös laddning är klockrent. Det är mycket enklare att låta telefonen ligga i ett visst fack, än att koppla in en kabel. Och med den snabbaste trådlösa laddningen i dag är du uppe i 15 watts effekt. Det känns inte som att det behövs jättemycket mer än så?

Enda tråkiga är att teknik åldras fortare än bilar... Har en 2019 års bil men QI-laddaren verkar vara av typen som levererar 5W, knappt att den underhållsladdar, så kör med kabel i alla fall!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker precis tvärtom, skönt att slippa slänga den skitladdare tillverkarna tidigare envisades med att skicka med telefonen...

Sist köpte jag en sån här, då använder jag den förstås till mer än telefonen och den lär "överleva" ett par telefoner:
https://satechi.net/products/100w-usb-c-pd-compact-charger?va...

Hmm.. 0kr vs 800kr, mina telefoner jag köpt "förr i tiden" brukade kosta runt 2000kr så de där är lite saftigt för min del

har dock en powerbank här hemma som stödjer qualcomm quickcharge 3.0 iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mindfighter:

Enda tråkiga är att teknik åldras fortare än bilar... Har en 2019 års bil men QI-laddaren verkar vara av typen som levererar 5W, knappt att den underhållsladdar, så kör med kabel i alla fall!

Det är sant! Jag har en ny ID.3 nu och den upplever jag laddar ganska snabbt. Men jag har inte mätt upp hastigheten. Det är dock något jag borde göra

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. 0kr vs 800kr, mina telefoner jag köpt "förr i tiden" brukade kosta runt 2000kr så de där är lite saftigt för min del

har dock en powerbank här hemma som stödjer qualcomm quickcharge 3.0 iallafall.

Nu är den i och för sig till för datorer också och den lär överleva ett par generationer så kan ju inte riktigt jämföras så.

Men poängen är att en 1-uttagsladdare kan väl vara ok som slit-o-släng för att stoppa i fickan någon gång när man ska iväg någonstans, men hemma vill jag (och säkert fler med mig) ha fleruttagsladdare om man har familj snarare än att ha 1-uttagsladdare på rad i grendosan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mindfighter:

Nu är den i och för sig till för datorer också och den lär överleva ett par generationer så kan ju inte riktigt jämföras så.

Men poängen är att en 1-uttagsladdare kan väl vara ok som slit-o-släng för att stoppa i fickan någon gång när man ska iväg någonstans, men hemma vill jag (och säkert fler med mig) ha fleruttagsladdare om man har familj snarare än att ha 1-uttagsladdare på rad i grendosan.

Jag tror personligen att vi börjar se någon typ av standardisering av olika snabbladdningstekniker, och de senaste USB-PD-laddarna med adaptiva utgångsspänningar kommer ofta träffa åtminstone ganska rätt och i och med det få ut hyfsat hög laddeffekt. Jag testar en ganska billig Deltaco USB-PD-laddare nu, med en USB-C-kabel av tveksam kvalitet, och kommer ändå upp i omkring 10-12 watts laddeffekt. Jag ska testa med en annan kabel och se vad jag landar på. Däremot är det nog fortfarande så att om man vill träffa absolut toppeffekt är det klokt att köpa originalladdare eller en som garanterat ska klara tillverkarens standard. Om hyfsat hög effekt räcker finns det många tredjepartsalternativ som fungerar tämligen väl.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung