Stabilt i7 bygge utan krångel!

Permalänk
Medlem

Stabilt i7 bygge utan krångel!

Hej!

Genom alla år så har jag köpt färdiga datorer ifrån Lenovo och IBM som bara funkat och funkat. Nu har jag tröttnat på att de ofta har begränsade uppdateringsmöjligheter och tänkte då för första gången någonsin ge mig på att bygga en egen dator.

Behov/användning:
Jag vill kunna redigera film snabbt och lätt.
Jag vill kunna spela med hög grafik och ok FPS. Typ Episka inställningar i Fortnite och minst 60FPS (gärna även Warzone).
Vill dock tillägga att jag är en gammal gubbe och är ingen e-porter. Spelar för det är skoj. Lever på glöden ifrån Unreal Tournament tiden back in the days.
Jag vill kunna ha en bra rigg för VR.
Jag önskar den kyler ok (blir varmt på övervåningen på sommaren).

Har plockat ihop följande:
Delar till ny dator

Noteringar:
- Har windows sedan tidigare.
- Grafikkort har jag ett GTX 960 som jag kommer slänga i tills jag bestämt vilket grafikkort jag ska köpa.

Fråga 1: Utöver detta, har jag missat något viktigt i mitt bygge?
Fråga 2: Jag är helt kass på moderkort. Vad ska jag välja för något? Superviktigt är att detta funkar direkt utan krångel. Det är absolut viktigast. Asus verkar ha en fin funktion där man kan låta moderkortet själv göra en justeringen som optimerar systemet.
Jag blir rädd när jag läser recensioner om moderkort där tex LAN-porten inte funkar som den ska utan det blir mickel med drivrutiner. Jag vill inte bli mera gråhårig än vad jag redan är.

Kom gärna med feedback på bygget men framförallt vägledning gällande moderkortet.

Tack på förhand!
//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Du har valt en processor från Intel som är tänkt att överklockas.

Går det överklocka med ett B460 chipset??

Med B460 väljer du i7 10700F (har inte integrerad grafik) eller i7 10700.

Permalänk

Om du ska Asus med storleken ATX på moderkortet och ska kunna utnyttja överklockningsstödet måste du kliva upp till Z490-chipset. Det billigaste ser ut att vara ett Asus Prime Z490-P för 2090 kronor.
https://www.inet.se/produkt/1903192/asus-prime-z490-p

Edit: Ser nu att Netonet säljer det för 1.690 kronor.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/asus-rog-...

Komplettering
Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Du har valt en processor från Intel som är tänkt att överklockas.

Går det överklocka med ett B460 chipset??

Med B460 väljer du i7 10700F (har inte integrerad grafik) eller i7 10700.

Bra kommemtar!
Sant så tillvida att jag inte vill betala för något som jag inte använder. Vilket jag inte vill såklart.
Men jag kollade F och den går på 2.9GHz förstod jag det som medans K går på 3.8GHz. Snabbare är bättre i detta hänseendet tänkte jag?
Men även om jag inte tänker (har kunskap om att) överklocka så är det väl bra om aystemet hänger ihop. Så då bör jag ju välja ett moderkort aom passar processorn bättre. Vilket är då lämpligt? Är nedanstående förslag bra?

Skrivet av Turbopump:

Om du ska Asus med storleken ATX på moderkortet och ska kunna utnyttja överklockningsstödet måste du kliva upp till Z490-chipset. Det billigaste ser ut att vara ett Asus Prime Z490-P för 2090 kronor.
https://www.inet.se/produkt/1903192/asus-prime-z490-p

Edit: Ser nu att Netonet säljer det för 1.690 kronor.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/asus-rog-...

Toppen Tack! Är det något jag kommer sakna i detta moderkortet? Sådär vid en anblick så ser der bra ut tycker jag.
Någon hade skrivit att det saknade port för fläkt? Kan de vara ett problem. Det är riktigt varmt på sommaren i det rummet jag har datorn typ upp till 30grader skulle jag gissa.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Med tanke på rubriken, har du redan bestämt dig för Intel även om det inte nödvändigtvis är det bästa valet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Du har valt en processor från Intel som är tänkt att överklockas.

Går det överklocka med ett B460 chipset??

Med B460 väljer du i7 10700F (har inte integrerad grafik) eller i7 10700.

Det är inte lag på att du MÅSTE överklocka en K-Cpu.😉

Det skiljer några hundralappar mellan 10700f, 10700 och 10700K.

10700K är den snabbbaste.

Permalänk
Skrivet av KaliZ:

Bra kommemtar!
Sant så tillvida att jag inte vill betala för något som jag inte använder. Vilket jag inte vill såklart.
Men jag kollade F och den går på 2.9GHz förstod jag det som medans K går på 3.8GHz. Snabbare är bättre i detta hänseendet tänkte jag?
Men även om jag inte tänker (har kunskap om att) överklocka så är det väl bra om aystemet hänger ihop. Så då bör jag ju välja ett moderkort aom passar processorn bättre. Vilket är då lämpligt? Är nedanstående förslag bra?

Toppen Tack! Är det något jag kommer sakna i detta moderkortet? Sådär vid en anblick så ser der bra ut tycker jag.
Någon hade skrivit att det saknade port för fläkt? Kan de vara ett problem. Det är riktigt varmt på sommaren i det rummet jag har datorn typ upp till 30grader skulle jag gissa.

Tycker nog det ser prisvärt ut om du köper det för 1.690:-, en hundralapp mer än för det du själv föreslog. Det finns tre uttag för chassifläktar, det räcker ganska långt. Vill du ha fler så finns det förgreningskablar till fläktar att köpa för under en hundring.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1200/PRIME_Z490-P/E1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med tanke på rubriken, har du redan bestämt dig för Intel även om det inte nödvändigtvis är det bästa valet?

Ja jo, jag har alltid haft intel även om AMD ligger där och säkert gått förbi på sistone. Samtidigt har det ju skapat en prispress på intel så det känns som det är bra prestanda för pengarna. Är nog mera av den principen..."Varför byta, när det alltid funkat".

Skrivet av Turbopump:

Tycker nog det ser prisvärt ut om du köper det för 1.690:-, en hundralapp mer än för det du själv föreslog. Det finns tre uttag för chassifläktar, det räcker ganska långt. Vill du ha fler så finns det förgreningskablar till fläktar att köpa för under en hundring.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1200/PRIME_Z490-P/E1...

En hundralapp hit eller dit spelar inte så stor roll. Det viktiga är att det bara funkar med minimalt krångel.

Tack för all hjälp. Låter som jag har fått ihop en konfiguration nu då som kan tänkas lira bra till mina ändamål!

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag går in för mkt i detaljer. Men någon åsikt om processorfläkt och det valda nätaggregatet är good enough?

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255