Enklaste/bästa sättet att säkerhetskopiera program och filer?

Permalänk
Medlem

Enklaste/bästa sättet att säkerhetskopiera program och filer?

Hej jag planerar för uppgradering och har samlat på mig massa smått och gott på datorn under åren. Jag undrar om det finns ett sätt att säkerhetskopiera allt på datorn förutom windows och alla tillhörande drivrutiner? Jag använder vissa program sällan 3-4 gånger per år så de känns jobbigt att gå igenom allt jag behöver ha kvar med licenser o.s.v. Hårddisken är på 250 gb.

Edit: jag har en till hårddisk där jag kan spara images eller vad som nu krävs på mer än 250 gb

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan man inte säkerhetskopiera installerade program med dess data i Windows, då en del/mycket/all data läggs i Windows-registret. Jag kan såklart ha superfel, men om jag vore du så skulle jag ladda hem de senaste versionerna av de program som jag använder mest och sen installera programmen efter att ha blåst hela datorn. Alternativt använda portabla versioner så ofta det bara går, då programmet och tillhörande data ligger i samma katalog.

När det kommer till licenser, sök runt på nätet efter hur du sparar ner licenserna för det specifika programmet. Det finns till exempel ett program (minns ej vilket) som låter dig se licensenycklar för bland annat Microsoft Office 365 och Windows-systemet. Licensenycklar är oftast anknutna till ditt konto nu för tiden, så du behöver bara logga in och så är allt klart sen (som till exempel med Adobe Lightroom Classic).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Beror på vad för backup som önskas.

För filer har man den enklare med filträds-spegling men har ingen historia eller revisions-hantering (tex Windows egna robocopy) - dvs. om ransomware har varit framme så skriver det över dina friska kopior vid en backup kanske innan du upptäckt situationen.
Den lite mer kunnige kör ofta rsync (som numera äntligen finns i anständigt fungerande versioner under windows och inte de halvbuggiga kommersiella versionerna tidigare) och numera kan man också använda 'rclone' för spegling både mot diskar och molntjänster.

Backupprogram som kopierar dina filer till en repository (och kompakterar och deduplicerar data samtidigt samt generationshanterar) är tex. duplicati (fri att använda) och duplicacy (1 månads prövotid och därefter en mindre årsavgift) - är man villig att köra i kommandotolken/powershell så kan man också titta på 'restic' och 'borgbackup' - alla nämnda utom borgbackup kan köra mot molntjänster.

För diskimages (så att man kan göra en exakt återställning som det såg ut när diskimagen togs) så kan man kika på macrium reflect och motsvarande och kan schemaläggas att skriva tex. en extern USB-disk som backupdisk - problemet är bara att en backup skall inte vara inkopplad med sladd när den inte används... ...då alla filer du kan komma åt 'online' - kan också ransomware komma åt.

Windows har ingen allmänt använd filsystem som erbjuder riktiga snapshot som kan göras skrivskyddade och shadowcopy (som ligger en nivå ovanför filsystemet) är något som alla ransomware-program nogsamt stänger av och tar bort alla återställningspunkter innan den skrider till verket.

Skall man ha sina data mer svåråkommlig skyddad för ransomware-angrepp (och även egna misstag) så är det att titta på molntjänster som uttalat har revisionshantering av filer (står det inget om sådant så finns det inte!) alternativt att man har en NAS som har automatisk snapshot (och har aktiverat det i samband när man skapat sina volymer i sin NAS! - många missar att slå på det eller struntar i det...) på sina volymer (de med BTRFS som filsystem och kör oftast snapper i bakgrunden) - de billigare NAS som kör på ext4 som filsystem har ingen fungerande snapshot idag...

och till slut - backup har man inte bara på en enda media/disk - man skall alltid ha minst 2 lagringsmedier eller en disk och en molntjänst som uppdateras parallellt eller varannan gång om man gör backup med kortare intervall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns till exempel ett program (minns ej vilket) som låter dig se licensenycklar för bland annat Microsoft Office 365 och Windows-systemet. Licensenycklar är oftast anknutna till ditt konto nu för tiden, så du behöver bara logga in och så är allt klart sen (som till exempel med Adobe Lightroom Classic).

Det låter riktigt intressant, ska kolla vidare på de. Jäkligt jobbigt att leta reda på alla licenser och alla grejer som ska installeras.

Skrivet av xxargs:

Beror på vad för backup som önskas.

För filer har man den enklare med filträds-spegling men har ingen historia eller revisions-hantering (tex Windows egna robocopy) - dvs. om ransomware har varit framme så skriver det över dina friska kopior vid en backup kanske innan du upptäckt situationen.
Den lite mer kunnige kör ofta rsync (som numera äntligen finns i anständigt fungerande versioner under windows och inte de halvbuggiga kommersiella versionerna tidigare) och numera kan man också använda 'rclone' för spegling både mot diskar och molntjänster.

Backupprogram som kopierar dina filer till en repository (och kompakterar och deduplicerar data samtidigt samt generationshanterar) är tex. duplicati (fri att använda) och duplicacy (1 månads prövotid och därefter en mindre årsavgift) - är man villig att köra i kommandotolken/powershell så kan man också titta på 'restic' och 'borgbackup' - alla nämnda utom borgbackup kan köra mot molntjänster.

För diskimages (så att man kan göra en exakt återställning som det såg ut när diskimagen togs) så kan man kika på macrium reflect och motsvarande och kan schemaläggas att skriva tex. en extern USB-disk som backupdisk - problemet är bara att en backup skall inte vara inkopplad med sladd när den inte används... ...då alla filer du kan komma åt 'online' - kan också ransomware komma åt.

Windows har ingen allmänt använd filsystem som erbjuder riktiga snapshot som kan göras skrivskyddade och shadowcopy (som ligger en nivå ovanför filsystemet) är något som alla ransomware-program nogsamt stänger av och tar bort alla återställningspunkter innan den skrider till verket.

Skall man ha sina data mer svåråkommlig skyddad för ransomware-angrepp (och även egna misstag) så är det att titta på molntjänster som uttalat har revisionshantering av filer (står det inget om sådant så finns det inte!) alternativt att man har en NAS som har automatisk snapshot (och har aktiverat det i samband när man skapat sina volymer i sin NAS! - många missar att slå på det eller struntar i det...) på sina volymer (de med BTRFS som filsystem och kör oftast snapper i bakgrunden) - de billigare NAS som kör på ext4 som filsystem har ingen fungerande snapshot idag...

och till slut - backup har man inte bara på en enda media/disk - man skall alltid ha minst 2 lagringsmedier eller en disk och en molntjänst som uppdateras parallellt eller varannan gång om man gör backup med kortare intervall

Känns som du svarade på den ultimata backupen av datorn Jag behöver endast en backup för att sätta in nya komponenter och sen återställa för att få tillbaka alla program, spel och bilder. Jag sparar såklart viktigare saker såsom bilder via en molntjänst också. Tror jag ska kolla mer på windows robocopy.

Permalänk
Medlem

Du frågar efter en av de absolut svåraste backuptillämpningarna som du vill ha på 'enkelt sätt'...

För den användningen du beskriver vill du egentligen ha snapshot - dvs. först göra snapshot, sedan installera ny mjukvara, testa och använda och sedan rollback till den äldre versionen igen som om den nya mjukvaran aldrig hade installerats.

Det finns ingen 'native' snapshot-funktion för windows och NTFS utan görs 'virtuellt' i windows filsystemhanterare (på samma sätt som Linux LVM-systemet)

Windows VSS och shadowcopy gör detta till en del men bara på disken den redan kör på - inte på annan disk eller backupdisk.

Återställningspunkt är MS officiella sätt att backa bandet till föregående vid en installation (och använder VSS bakom kulisserna) och använder det själv för tex. kernel-uppgraderingar och OS-uppgraderingar och automatiskt backar till en punkt innan om datorn efter uppgradering inte vill starta korrekt och hela vägen efter 3 boot-försök, men även den delen gäller lokalt och kan inte fås ut på disk.

Sedan har man windows systembackup, som förmodligen också använder VSS-systemet men har nackdelen att man måste ofta ha samma typ och storlek (eller större) av disk vid återställning som man gjorde backup ifrån - vilket ställer till bekymmer, osäkerhet, nervositet om det är viktiga data och lirkande och prover med olika diskar innan det fungerar plötsligt, när man tvingas byta till annan disk pga. lagringshaveri... - har man bitlocker etc. aktiverat så måste man verkligen kontrollera att backupprocessen och återställningen på ny disk verkligen fungerar...

Sedan har windows VSS-systemet också gamla volymbegränsningar i avseende hur stor en systemdisk (och andra diskars partitioner från tex. andra-disk) får vara om den skall kunna återställas senare, VHD-filen (diskimagen för partitionen) som skapas vid backup har en hård begränsning av max 2040 GB-storlek storlek (klassisk 32-bits begränsning), vilket är riskabelt nära att gå över gränsen nu när SSD i 2TB-storlek börja bli överkomligt tillgänglig för allmänheten ...

---

Det närmaste 'enkla' som kan göra diskavbild på snurrande win-system är "macrium reflect" och med diskimagen sedan kan återställa disken till skicket tidpunkten innan tex. en installation av en program - men har du 250G - 2TB diskar så kan detta bli lite tidsödande eftersom hela datamängden både skall lagras (förvisso i mer eller mindre komprimerad form) och sedan köras tillbaka igen från backupmediat

Ytterligare paket att kika på om du har en backupserver eller bättre/egenbyggd NAS med intelpropp (men även går att köra i en windows-burk) är att kika på "Urbackup" - denna är en centralstyrd backupsystem (som körs helst på Linux och på BTRFS-filsystem som lagring) för tänkta flera olika windowsdatorer tex. en kontor eller ett hem som backuppar alla datorer till samma server och denna gör både backup med diskimage (absolut och 'delta' beroende på hur bra bakomliggande filsystem är) och backup på önskad filträd på datorn

- med rätt filsystem har den egenskapen att varje fil finns bara en enda gång i backup-datorn även om samma filerna finns i många exemplar på olika klientdatorer och har också en 'återställningssupport' med start från USB-sticka kan hämta önskade diskimagen och återinstallera datorn som tex. fått en pajad SSD - den använder windows VSS-system i klient-delen för att få ut partitions-imagen och därmed samma begränsning med max 2040 GB för systemdiskens partition

På server med ZFS som lagrings-filsystem så kan man också få sektorvis deduplicering (tex. av de olika datorernas diskimage) och kan kompaktera hårdare än lagrad på BTRFS - men idag kan man också få till sektorvis deduplicering på BTRFS med tex. 'bees' och i den mån blir ganska lika som ZFS när det gäller packning av data.

Sist jag kollade så fungerade enligt utvecklarna 'urbackup' bättre på en server med BTRFS som lagring över tiden än med ZFS då det sistnämnda tydligen behöver startas om ca 1 ggr i veckan för att backuppen skall fungera...

Själv har jag kört urbackup på en ubuntu headless-server med BTRFS på lagringen, komprimerande filsystem i btrfs och med 'bees' som deduplicerare och det har fungerat nu i mer än 3 månader i sträck (måste uppgradera Ubuntu då och då och därav inte mer än runt 3 månader mellan omstarter)