Kanalval mm. för två trådlösa nät i samma hus?

Permalänk
Medlem

Kanalval mm. för två trådlösa nät i samma hus?

Hej, har en ASUS RT-AX88U på övervåningen och en TP-link EAP-245 V3 Accesspunkt på nedervåningen. Båda har aktiva 2,4 och 5 Mhz nät igång. Alla har olika SSID. Jag får då och då avbrott på min Ipad Pro och jag får för mig att det kan vara min nya ASUS router som stör TP-link enheten? Har ni några tips på kanalval att välja på respektive enhet eller andra åtgärder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LJN:

Hej, har en ASUS RT-AX88U på övervåningen och en TP-link EAP-245 V3 Accesspunkt på nedervåningen. Båda har aktiva 2,4 och 5 Mhz nät igång. Alla har olika SSID. Jag får då och då avbrott på min Ipad Pro och jag får för mig att det kan vara min nya ASUS router som stör TP-link enheten? Har ni några tips på kanalval att välja på respektive enhet eller andra åtgärder?

Det finns bara en regel som gäller på alla platser, att aldrig ha delvis överlappande kanaler, helst o-överlappande och om det inte går så väljer man helt överlappande, det är det som ger bäst prestanda.

Permalänk
Medlem

För 2,4 Ghz kör man med 20 Mhz bandbredd och använder antingen 1, 6 och 11 eller 1, 5, 9 och 13.
Kanal 13 finns inte i USA så en del klienter klarar inte av använda den.
Kolla upp vilka grannät som du ser och försök undvika dessa.

På 5 Ghz brukar man slippa grannar. Bandbredden är antingen 40 eller 80.
För 80 finns 36, 52, 100, 116, 132 och 149.
Alla utom den första är DFS kanaler, dvs. de måste lyssna efter om det finns någon radar i närheten och byta kanal om den detekterar någon.
En del klienter har inte implementerat DFS (bl.a. Philips TV) så de fungerar bara med kanal 36.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För 2,4 Ghz kör man med 20 Mhz bandbredd och använder antingen 1, 6 och 11 eller 1, 5, 9 och 13.
Kanal 13 finns inte i USA så en del klienter klarar inte av använda den.
Kolla upp vilka grannät som du ser och försök undvika dessa.

På 5 Ghz brukar man slippa grannar. Bandbredden är antingen 40 eller 80.
För 80 finns 36, 52, 100, 116, 132 och 149.
Alla utom den första är DFS kanaler, dvs. de måste lyssna efter om det finns någon radar i närheten och byta kanal om den detekterar någon.
En del klienter har inte implementerat DFS (bl.a. Philips TV) så de fungerar bara med kanal 36.

Det går att köra 20,40,80 & 160 på 5GHz bandet.

För 80 kan man köra med 42,58,106,122,138 & 155

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en iPad: ladda hem Airport Utility. När den är nedladdad, gå in i Inställningar (appen) och leta upp den appen. Där slår du på Wifi-sökaren. Gå sen in i appen och börja söka. Du kan nu se vilka nätverk som finns, vilka kanaler de ligger på och hur starka de är på varje plats i huset. Hittar du någonstans när två på samma kanal har samma styrka, byt på en av dem.

Att välja kanaler: För 2.4GHz är det som andra skriver - kanal 1, 5, 9 eller 13 beroende på vilka andra som används av andra i närheten. För 5GHz är det värre. Det enda bandet där du slipper DFS är band U-NII-1, och det är bara 80MHz brett - dvs, kör du 80MHz kanalbredd så är det bara plats för ett nätverk med start på kanal 36 (centrum kanal 42). Nöjer du dig med 40 MHz kanalbredd så finns det två, ett med start på 36 (centrum 38) och ett på 44 (centrum 46).

De andra banden vill man helst inte köra. U-NII-2 (kanal 52-68, samt 100-136) kräver DFS, det vill säga att routern stänger av sig i en minut om den känner av en väderradar. Många helikoptrar kör radar på det bandet och dödar nätverk när de flyger förbi. U-NII-3 är endast tillåtet på extremt låga effekter i EU, att routern drar ner effekten om regionen är inställd på något land i EU, och täckningen blir usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eftersom du har en iPad: ladda hem Airport Utility. När den är nedladdad, gå in i Inställningar (appen) och leta upp den appen. Där slår du på Wifi-sökaren. Gå sen in i appen och börja söka.

Funkar det inte bara om man har en Airport Express? Jag hittar då inga enheter om jag provar på min iPhone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Funkar det inte bara om man har en Airport Express? Jag hittar då inga enheter om jag provar på min iPhone...

Nej, det fungerar ändå - jag har ingen Airport. Om du slagit på Wifi-sökning i Inställningar, dyker det upp en länk "Wifi-sökning"i övre högra hörnet. Tryck på den så kommer sökningen igång.

Permalänk
Medlem

Gött tips med airport appen på iOS, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Många bra tips här, får sätta igång och prova mm. Tack för Era råd och erfarenheter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, det fungerar ändå - jag har ingen Airport. Om du slagit på Wifi-sökning i Inställningar, dyker det upp en länk "Wifi-sökning"i övre högra hörnet. Tryck på den så kommer sökningen igång.

Ah! Då lärde man sig nåt nytt, fattade först inte att man var tvungen in under "vanliga" inställningar, trodde alternativet skulle finnas i appen! Tackar!