Asus ZENWIFI xt8 -triband mesh, fundering kring setup

Permalänk
Medlem

Asus ZENWIFI xt8 -triband mesh, fundering kring setup

Hej! Jag funderar på att beställa 2x asus zenwifi xt8 då jag har flyttat och ej har möjlighet att köra trådat till datorn längre. Hyresvärden är tjurig och säger att jag INTE får borra i taket/golvet (bor i 2 våningslägenhet), annars hade jag gjort det. Vårt internet kommer in i vardagsrummet nere och jag sitter o lirar på ovanvåningen, så jag undrar om jag kan köpa dessa https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1403... , och ställa en nere som "main-router" och en jämte datorn på ovanvåningen trådlöst, sen köra en nätverkskabel från noden till min dator?

Körde ASUS PCE-AC68 i datorn förut men av någon anledning vill det inte fungera i min nya dator så funderar på att köra mesh-system istället, då vårt wifi är lite halvkasst på ovanvåningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

Vårt internet kommer in i vardagsrummet nere och jag sitter o lirar på ovanvåningen, så jag undrar om jag kan köpa dessa https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1403... , och ställa en nere som "main-router" och en jämte datorn på ovanvåningen trådlöst, sen köra en nätverkskabel från noden till min dator?

Ja, det är det man har de nätverksportarna till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, det är det man har de nätverksportarna till.

Ja jag antog det men ville bara vara säker, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sireen:

Hej! Jag funderar på att beställa 2x asus zenwifi xt8 då jag har flyttat och ej har möjlighet att köra trådat till datorn längre. Hyresvärden är tjurig och säger att jag INTE får borra i taket/golvet (bor i 2 våningslägenhet), annars hade jag gjort det. Vårt internet kommer in i vardagsrummet nere och jag sitter o lirar på ovanvåningen, så jag undrar om jag kan köpa dessa https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1403... , och ställa en nere som "main-router" och en jämte datorn på ovanvåningen trådlöst, sen köra en nätverkskabel från noden till min dator?

Körde ASUS PCE-AC68 i datorn förut men av någon anledning vill det inte fungera i min nya dator så funderar på att köra mesh-system istället, då vårt wifi är lite halvkasst på ovanvåningen också.

Tänk bara på att det förmodligen inte blir mycket bättre kommunikation med denna setup än innan. Ska den trådlösa kommunikationen gå över samma avstånd och genom samma hinder kommer resultatet att bli samma. Kan du däremot flytta enheterna närmare varandra så borde det bli bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nästan så. Mesh-enheterna har fyra antenner, och det länkade nätverkskortet har tre, så det blir 33% snabbare i vilket fall som helst. Men absolut, kan man placera den andra mesh-enheten någorlunda nära datorn men fortfarande med bra täckning så är mycket vunnet. Den som är villig att dra kablar lite grann kan ju leta lite på ovanvåning där täckningen är bäst och dra en kabel därifrån till datorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tänk bara på att det förmodligen inte blir mycket bättre kommunikation med denna setup än innan. Ska den trådlösa kommunikationen gå över samma avstånd och genom samma hinder kommer resultatet att bli samma. Kan du däremot flytta enheterna närmare varandra så borde det bli bättre.

Nä men det funkade fint förut med mitt nätverkskort, hade inget noterbart tapp i ping & upp/nedladdning.

Tänker att detta blir som nätverkskortet jag hade förut, fast det står externt jämte datorn i form av en mesh-enhet

Permalänk
Medlem

En lösning med brygga/mesh kan fungera bättre av främst två anledningar:
- Bättre antenner
- Eftersom de är sladd kopplade har man större frihet att placera noden på ett bättre ställe

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En lösning med brygga/mesh kan fungera bättre av främst två anledningar:
- Bättre antenner
- Eftersom de är sladd kopplade har man större frihet att placera noden på ett bättre ställe

Jag är ganska dåligt insatt i nätverk då det alltid fungerat felfritt för mig utan bryggningar osv, så jag måste läsa på lite hur och varför man bryggar hehe:) Man bryggar routern som går in i fibermodemet för att få bättre signal eller vad är anledningen?

Permalänk
Medlem

Med brygga avses här en punkt till punkt förbindelse över Wifi.
Dvs: Ethernet->Wifi->Ethernet.
De flesta Mesh lösningar innehåller också en brygga, dvs noderna har användbara ethernets portar.

Man kan också åstadkomma en brygga utan mesh genom att en burk som tar emot Wifi och skickar ut på Ethernet.
Många routrar kan sättas i bryggläge (bridgemode).

Detta har alltså inget med bryggning i en router som innebär att man stänger av det mesta av funktionaliteten i routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W