Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

mitt svar avser kvinnans lur som skall vara liten och tyvärr aifjån som hon blev påtvingad av jobbet för ett decennium sedan och då är det enklast med samma fabrikat privat och tjänst. Blev en 12 mini.

blir luren så gammal att den inte får uppdateringar åker den i tunnan. eller återvinns

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Mjukvaruuppdateringar över lång tid, prisvärdhet, kamera. Och flimmerfri skärm ser jag som ett krav, vilket tyvärr tar bort väldigt många modeller.
Så länge som det finns schyssta mellanklasstelefoner lär jag aldrig lägga mer än c:a 5000 på en telefon (vilket jag inte heller har gjort). Förra gången var LG G6 för typ 4500 kr, nästa blir gissningsvis en bit under det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Lätt: Hög säkerhet och integritet. Allt annat är sekundärt (men självklart inte obedytligt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag köpte just en xperia x10 mini efter min gamla pajade. Skitnajs att inte ha internet i telefonen grabbar

Edit: Min gamla x10 alltså B)

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad tycker du om frontkamera? Denna stör jag mig mycket mer på när det gäller säkerhet, även bakkameran som ej har ett skydd. Man har ingen aning om vad telefonen spelar in, det man dock vet att väldigt många tar med telefonen in på toaletten etc.

Jag tillhör för övrigt de som vägrar ha en öppen kamera på min laptop, därför har den en inbyggd lucka som avaktiverar kameran.

Mikrofonen då, vad spelar den in? Satellitnavigering, när spårar den? Mobil kommunikation, man kan bli triangulerad? Rörelsesensorn, vad kan den räkna ut (vad kan den inte räkna ut?)?

Har man inte folie, kan man ju bara skippa enheten rätt och slätt - back to basic.

Permalänk

Frågeställningen blir lite konstig när det kommer till Premium-mobiler...
Jag är beredd att betala mellan 9000-15000kr för en mobil, och då tänker jag inte välja bort nått.
Självklart kommer recensioner läsas, och har man gjort avkall på en enda punkt som tas upp i "veckans fråga" (utom design/utseende) så uppstår tveksamheter kring köp... Kanske kan göra visst undantag till denna regel om låt oss säga en komponent (tex kameran) är hästlängder bättre än konkurrensen, men det är inte givet, och det kräver i princip något banbrytande för såna kompromisser.

Att lägga såna pengar och inte få vattentäthet - blä. Halvkass kamera - blä. Medioker batteritid - blä. Avkall på minneskortsplats - blä. Kortsiktig uppdateringsfas - blä. Låg lagring eller RAM - blä. Mjukvarubuggar el annat liknande trams - blä.

Vi ställer oss istället frågan vad jag kan uppoffra. Ja, en del CPU/GPU-prestanda (har varit nöjd sedan länge med prestandanivån), om det ger bättre batteritid. Jag kan även göra en del uppoffringar på utseende/estetik.
Snackar vi budgetklass/mellanklass så är det en annan femma då man får räkna med uppoffringar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv

Pris och batteri så kör Moto G eller Redmi

Max 1700 spänn och så länge jag kan köra vanliga appar är jag nöjd. Jo och 3,5 mm uttag ett måste.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Mikrofonen då, vad spelar den in? Satellitnavigering, när spårar den? Mobil kommunikation, man kan bli triangulerad? Rörelsesensorn, vad kan den räkna ut (vad kan den inte räkna ut?)?

Har man inte folie, kan man ju bara skippa enheten rätt och slätt - back to basic.

På min laptop så bryts både mikrofonen och kameran när jag stänger luckan. Några laptops utan denna funktion borde ej vara tillåtet på vissa arbetsplatser, såvida man ej har stenkoll att datorn ej används privat.

Angående Mikrofon på mobilen så är det ett problem, helt klart. Men för den stora skaran är kameran mycket mer intressant att spionera på.
Nå poängen med mitt inlägg var att jag tyckte att vara skeptisk emot fingeravtryckläsare bakom skärmen var överdrivet när det finns andra risker.

Permalänk
Medlem

Jag har använt iPhone sedan iPhone 4 och kommer nog aldrig gå över till android.

Anledningarna är;
* iOS - driftsäkert och uppdateringar i många år
* iCloud - billigt, smidig och säker molnlagring
* Synkar enkelt med Apple TV och iPad osv
* Inga virus och ingen ”bloatware”
* familj och vänner har iPhone

Betalar med glädje lite mer för en produkt där jag alltid vet vad jag får, kommer nog aldrig gå till android. Men det är en smaksak vissa föredrar att kunna ändra 1000 inställningar och använda avancerade funktioner

Jag föredrar simpelhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man har ingen aning om vad telefonen spelar in, det man dock vet att väldigt många tar med telefonen in på toaletten etc.

Så sant även om det finns gott om inställningar för att begränsa åtkomst till mikrofon och kamera. Som användare av en nalle med mekanisk selfie-kamera så blev det en tydlig påminnelse när den aktiverades en gång jag besökte sidan bbc.com/news. Jag hade råkat ge Firefox tillgång till kameran. Aldrig mer. ✌️

Permalänk

Är nog rätt tråkig när det kommer till tfn, men jag vill ha en jag känner igen som fungerar bra, i mitt fall är det Iphone. Kontinuitet skulle väl det korta svaret vara.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Då jag alltid har tillgång till en dator har mobilen aldrig vart prioriterad för min del, men jag tror att AR glasögon kommer mogna rejält under 2021-2022 och då blir det genast intressantare. Att kolla på media på en stor virtuell skärm låter fint.
Skulle vara fantastiskt om man kunde ansluta bluetooth tangentbord och mus till mobilen och kontrollera hemmadatorn på distans med virtuella skärmar. Kommer sånt på tal är det uppkopplingshastighet och prestanda som väger tyngst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det viktigaste som finns är att mjukvaran är helt fri från reklam, pop-ups och annat bloat. Om min enhet någonsin stör med reklam eller "tips" så är det bara skräp.

Amen 👍 Notifieringar som döljer när man ska klicka på något är också ett djävulens påfund. Men går nog ta bort i någon inställning när man orkar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hade velat ticka i lite fler boxar. Det är ganska många saker som måste vara rätt.

* Kvalitet. Mobilen måste hålla i mer än 2 år. Jag ska inte behöva köpa en ny mobil för att den gamla går sönder, utan för att jag faktiskt vill ha den nya modellen.
* Rätt storlek, minst 6".
* 120hz med variable refresh rate.
* Bra prestanda, det innebär även så lite bloatware som möjligt.
* Ständiga uppdateringar. Man ska inte behöva köpa en ny mobil för att få en ny android version.
* Och allt detta till ett rimligt pris.

Det enda som inte är så viktigt för mig är en bra kamera, vilket jag också tycker är något som många prioriterar onödigt mycket.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Hade velat ticka i lite fler boxar. Det är ganska många saker som måste vara rätt.

* Kvalitet. Mobilen måste hålla i mer än 2 år. Jag ska inte behöva köpa en ny mobil för att den gamla går sönder, utan för att jag faktiskt vill ha den nya modellen.
* Rätt storlek, minst 6".
* 120hz med variable refresh rate.
* Bra prestanda, det innebär även så lite bloatware som möjligt.
* Ständiga uppdateringar. Man ska inte behöva köpa en ny mobil för att få en ny android version.
* Och allt detta till ett rimligt pris.

Det enda som inte är så viktigt för mig är en bra kamera, vilket jag också tycker är något som många prioriterar onödigt mycket.

Varför tycker du andras prioriteringar är onödigare än dina egna?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Varför tycker du andras prioriteringar är onödigare än dina egna?

Du skrev till en annan, men självklart kan man prioritera olika. Problemet är bara det att man får offra sig, då mobiler som säljs i stora volymer generellt till många också blir billigast.
Så en riktigt grym flaggskepptelefon med den billigaste kameran som går att hitta, kommer tyvärr inte bli billig utan dyrare än en som hade en vettig kamera. Då försäljningsvolymerna blir så små.

Permalänk
Avstängd

krav
- 3,5mm hörlursuttag
- sd-kort

Hög prioritet
- Sony-kameraknapp
- Storlek som Sony Compact-telefoner
- Bra ficklampa (Som Sony inte har på XZ1 compact)
- Mycket lagringsutrymme
- Mindre utbud av telefoner men BRA utbud, istället för idag mängder av halvdanna telefoner som nästan är identiska. Kapa utbudet med hälften minst! Här är en bra punkt att kopiera från Apple. Och uppdatera/släpp nya modeller en eller två gånger per år.

Högt på önskelistan
- Bra kamera och stabiliserad! (Gillar trenden med wide, normal och zoom.)
- USB3 eller bättre
- Tålig telefon
- Hög batteritid. Laddar idag en till två gånger per vecka.
- Max 5000 kr
- Lång uppdatering av mjukvara. Minst 3 kommande android-versioner och MINIMUM 5 år men par åt till hade varit bra av säkerhetsuppdateringar från tillverkningsstart. OCKSÅ lämna ut uppgifter och hjälpa project som skapar forkade project av Android för att förlänga livslängden av telefonerna efter Tillverkarna har dumpat dom. Som DD-WRT och Tomato har gjort med routrar.

Vill ha men stort sett omöjligt och speciellt från stora tillverkare som massproducerar skit för att konsumeras
- Kunna sätta program i kontainer. Exempel program som kräver GPS att fungera, ge det en kontainer som matar falsk GPS-information. Eller kontakter så kan man mata programet med en falsk addressbok.
- Telefon som respekterar användaren
- Telefon utan bloat
- Telefon utan spionfunktioner
- Telefon skapad för att kunna repareras, inte som Samsungs nya A-telefoner med seriekodade komponenter som vägrar fungera även om identisk komponent. Kopierat från Apple.
- Telefon som kan öppnas utan värmepistol
- Kan "få" eller "ge" internet till dator enkelt via USB-kabel (Precis så Apple har gjort och fungerar felfritt
- Enkel att ta backup på (EJ cloud) hemma eller till interna SD-minnet, och sedan enkelt ta återställa från den. (Inte som Windows backup eller Linux med krångel. Mac Time Machine är bra. SAMSUNG: Kopiera det som är bra från Apple och inte det dåliga! )

Hade varit önskvärt
- Hårdvaruswitchar för mikrofoner, wifi/blåtand av/på.

Var det jag kom på nu.

Har idag en fyra år gammal telefon från medelsegmentet. Prestandan är fortfarande mycket bra. Surfa, video, musik, kolla bilder och den kategorin är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du skrev till en annan, men självklart kan man prioritera olika. Problemet är bara det att man får offra sig, då mobiler som säljs i stora volymer generellt till många också blir billigast.
Så en riktigt grym flaggskepptelefon med den billigaste kameran som går att hitta, kommer tyvärr inte bli billig utan dyrare än en som hade en vettig kamera. Då försäljningsvolymerna blir så små.

Du får ursäkta, men hänger tyvärr inte med på resonemanget?

Permalänk

Hörlursuttag 3,5 mm, håller med
Svårare och svårare att hitta. Hoppas om nästa flaggskepp från LG har.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Du får ursäkta, men hänger tyvärr inte med på resonemanget?

Att om man vill ha en flaggskepsmobil fast man tycker att de har onödigt dyra kameror. Så får man likaväl köpa en sådan. Då telefoner som säljs efter dens stora skarans behov också blir de billigaste.

Så den du citerade som tyckte folk prioriterade kamerorna för mycket så anser jag man kan tycka det, men tillverkare kommer ändå anpassa för den stora skaran.
Jag själv skulle gärna vilja ha en Samsung S21 som väger 100 till 200 gram mer men som har otroligt mycket bättre batteritid, att ingen sådan mobil kommer tillverkas beror på att vi är för få som har detta önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att om man vill ha en flaggskepsmobil fast man tycker att de har onödigt dyra kameror. Så får man likaväl köpa en sådan. Då telefoner som säljs efter dens stora skarans behov också blir de billigaste.

Så den du citerade som tyckte folk prioriterade kamerorna för mycket så anser jag man kan tycka det, men tillverkare kommer ändå anpassa för den stora skaran.

Okej! 👍 Ja en "flaggskepsmobil" bör ju som högst ha medioker hårdvara.

Permalänk
Medlem

Om jag fick välja helt själv så skulle vilja ha följande.

Snabbaste CPU som finns till Android.
OLED skärm
256 GB med möjlig utbyggnad med MicroSD
Dubbla SIM
Klassledande kamera
Frontkamera monterad under skärmen
Utbytbart batteri (snälla ta tillbaka det!)
IP-klassad så man kan simma och bada med den
3,5 mm jack är inte alls viktigt för mig. Men det ska gå att ladda och köra stereo ut via USB, samtidigt. Bra om man ska koppla telefonen till en riktig anläggning vid exempelvis fest.
Skiter fullständigt om telefonen är byggd i metall eller plast, den bor i ett skal hela tiden iaf. Föredrar faktiskt plast eftersom det är billigare och väger mindre.

Permalänk
Medlem

Viktigast för mig är storlek och batteri tid, samt så nära stock android som man kan komma. Kör just ju en pixel 4a och är mycket nöjd med den.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

1. Miljövänlig och hållbart producerad.

2. Tålig design.

3. Ingen böjd skärm som S8 och S9.

4. Batteritid.

5. Ingen blotad mjukvara

6. Säker mjukvara med respekt för personlig integritet.

7. Ligga bra i handen, anser att min S9 är lite för stor för att hanteras med en hand samtidigt som den är lite för liten för att skriva med mina tummar. Så skulle kanske ha en större telefon, eller en mindre, kanske har rätt storlek...
Sticker också ut hacken och önskar mig mer skärmkanter så att jag kan kålla i telefonen utan råka trycka på skärmen

Saker som kamera, prestanda och skärm tycker jag har varit bra nog de senaste typ 4 åren så anser det inte är viktigt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Möjlighet att låsa upp bootloader utan att bränna några säkringar. Ingen bloatware och absolut INGEN reklam.
Skärm utan några hål eller urklipp i. Helst inga böjda kanter på skärmen heller.

Visa signatur

Lösning: Ignorera varningen.

Permalänk
Medlem

I stort sett allt utom prestanda är viktigt för mig, dagens mobiler är tillräckligt snabba för mig oavsett prisklass.

Absolut högst på listan ligger nog lång batteritid och låg vikt, tätt följd av ett bra OS med så lite bloat som möjligt..

Permalänk

Högsta prio är notifikationsreglage. Så fighten har i flera år varit mellan 1+ och iPhone... Enkelt val

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

En liten high-end telefon skulle passa mig. Jag har nu en S10+ men skulle vilja ha en påkostad androidtelefon i max halva storleken, gärna ner mot 1/3 av S10+. Jag vill kunna läsa mail och nödsurfa på den men jag använder inte min telefon för youtubetittande, spelande eller annat som kräver mer än 2tums skärm.

Egentligen skulle jag vilja ha en galaxy watch med vanliga android och att batteriet räckte i 16+ timmar

Permalänk

Att tillverkaren säljer original batteriet till mig för vad ett batteri bör kosta, ca 100-300:-

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

En telefon som inte märkbart tappar prestanda över tid.

Efter att ha gått fram och tillbaka mellan Android och iOS så är jag åter tillbaka på iOS igen just pga detta.
Min Galaxy S9 som är två år gammal är helt bedrövlig nu. Laggar vid appstart och multitasking och sökfunktionen under inställningar tar 30 sekunder eller mer osv.

Samtidigt så har dottern min gamla iPhone 7 som jag haft sedan den släpptes och den är sjukt mycket rappare än S9'an i dagsläget.