Nybörjare bygger nytt, 15-20k

Permalänk
Medlem

Nybörjare bygger nytt, 15-20k

Hej!

Skulle vilja ha hjälp med komponenter till mitt nybygge. Är fullständig ny när det kommer till datorer och framförallt kompabilitet, förutom det lilla jag läst den senaste tiden. Har svårt att förstå hur bra komponenterna fungerar ihop.

Jag kommer mestadels använda datorn för att spela, titlar som Warzone och även några nya kommande spel som Horizon och Back 4 Blood.

Skärmen jag har idag är en Samsumg G7 27" 240hz

Vilja inom min budget är att få dit ett 3070, känns som en stabil grund för att få ut mycket ifrån min dator. Kombinerat med en i7 10700k cpu alt en amd processor, men har inte läst jätte mycket om dom.

Storlek och utseende är väl en så kompakt dator som möjligt, utan att tunna allt för mycket på temperaturen. Svart chassi med insyn från sidan, lite i stil med en HP Omen 30l (länk nedan).

Os Windows.
1tb ssd
Ram?
Moderkort, mATX?
Cpu fläkt?
PSU?
Extra fläktar?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14847432/kesolainen
En början iaf ( Nu försökte jag ta saker som finns / snart kommer i lager. )
Moderkort, SSD osv kan du välja annat för att få ner priset.

Windows kan du köpa igenom här: https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail/...

Edit: Såg nu att jag hade råkat lägga dit ett 3060ti istället för ett 3070 så du kan själv ändra det.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Allt finns inte i lager men något sånt här kanske.
Man kan välja 5600x cpu samt 16gb ram sparar man ca 4k
https://komponentkoll.se/bygg/GSMPp

Permalänk

Kanske något att utgå från... Windows köper du en licens för en hundring på nätet sen...

Allt finns dessutom i lager men då till lite högre pris. T ex RTX 3070 kostar 7290 hos Inet!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Läst på lite mer om AMD och det verkar som det är betydligt bättre prestanda i spel än Intel. Så lutar mer åt en Ryzen 5 3600x alt dess storebror.

Sen med dessa ssd som man sätter på moderkortet. Ser att läshastigheten kan skilja sig, är det något man behöver verkligwn fundera över/betala extra för eller anses alla "snabba"?

NZXT hade jäkligt snygga chassin, den ända synpunkten är väl ingen synlig fläkt i fronten, men det kan jag ju leva med!😅

Bra tips på vart jag skaffar Windows, då var ju de det minsta problemet.

När det kommer till 3070, har det någon större roll prestanda mässigt mellan dom olika? Behöver man nörda ner sig och jämföra?

Permalänk
Skrivet av Gluchs:

Tack för alla tips!

Läst på lite mer om AMD och det verkar som det är betydligt bättre prestanda i spel än Intel. Så lutar mer åt en Ryzen 5 3600x alt dess storebror.

Sen med dessa ssd som man sätter på moderkortet. Ser att läshastigheten kan skilja sig, är det något man behöver verkligwn fundera över/betala extra för eller anses alla "snabba"?

NZXT hade jäkligt snygga chassin, den ända synpunkten är väl ingen synlig fläkt i fronten, men det kan jag ju leva med!😅

Bra tips på vart jag skaffar Windows, då var ju de det minsta problemet.

När det kommer till 3070, har det någon större roll prestanda mässigt mellan dom olika? Behöver man nörda ner sig och jämföra?

Du behöver inte nörda ner dig mellan olika 3070. Det är skillnad i kylning mest. Men de levererar så lika så ta det som känns bäst.

Ja, de flesta väljer AMD processor och hade jag varit mer insatt på den sidan hade jag kört det i mitt förslag men kan inget om moderkorten där

Enligt många spelar hastigheten inte så stor roll på SSD när det gäller att starta upp Windows eller i spel. Kan bli en fråga i framtiden verkar det dock som.

Snygga chassin? Kolla in Phanteks Eclipse P500A D-RGB White! Kärlek säger jag!

Permalänk
Medlem

Om du köper amd köp senaste dvs 5600x, 5800x eller 5900x.
Jag skulle köpt 5600x eller 5900x tycker 5800x är förhållandevis dyr jämfört med dom andra.

Beroende på vilket moderkort du väljer kan du behöva uppdatera bios för att det ska fungera dom flesta kan uppdateras utan processor med ett usb minne.
Är man osäker finns det en del videos på Youtube hur man går tillväga.

Jag skulle valt en amd över intel idag utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Om du köper amd köp senaste dvs 5600x, 5800x eller 5900x.
Jag skulle köpt 5600x eller 5900x tycker 5800x är förhållandevis dyr jämfört med dom andra.

Beroende på vilket moderkort du väljer kan du behöva uppdatera bios för att det ska fungera dom flesta kan uppdateras utan processor med ett usb minne.
Är man osäker finns det en del videos på Youtube hur man går tillväga.

Jag skulle valt en amd över intel idag utan att tveka.

Jo jag har bestämt mig för amd senaste, gjorde en egen via komponentkoll.se, ni får gärna kika på den se vad jag behöver kompletera!😊

https://komponentkoll.se/bygg/wVilf

Asus moderkort jag tog med var det många som påpekade att bios uppdatering skulle göras innan, vilket jag borde lösa. Vill gärna ha wifi, då det är lite krångligt att ansluta den till nätverket i den änden av lägenheten. Men kunde inte hitta om det var wifi 6, som jag fattat skall vara det senaste.

Permalänk

Har precis beställt liknande själv
Tog dock en 1tb wd black m2 för det fina priset 1250

Funderar även på 32gb ram
Kostar 700 extra...

Permalänk

Det enda jag föreslår är att du uppdaterar cpukylaren som följer med 5600x, om du har minsta tanke på att överklocka eller vill få den tystare. kolla tex på Cooler master Hyper 212 (billig variant, finns även med RGB), eller en Noctua i 12, 14 eller 15-serien. I övrigt har du gjort bra komponentval tycker jag.
Ang cpukylaren går jag på hörsägen, har inte ens testat den på min egen 5600x då jag hade en annan kylare innan.

Du kan ju alltid testa med stockkylaren och kolla hur du tycker det funkar först så du inte lägger mer pengar i onödan, alla tycker olika...

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gluchs:

Jo jag har bestämt mig för amd senaste, gjorde en egen via komponentkoll.se, ni får gärna kika på den se vad jag behöver kompletera!😊

https://komponentkoll.se/bygg/wVilf

Asus moderkort jag tog med var det många som påpekade att bios uppdatering skulle göras innan, vilket jag borde lösa. Vill gärna ha wifi, då det är lite krångligt att ansluta den till nätverket i den änden av lägenheten. Men kunde inte hitta om det var wifi 6, som jag fattat skall vara det senaste.

Du har missat nätagg. Annars ser det vettigt ut!

Permalänk
Medlem

Tack, missade helt psu, räcker det då med 750w? Kompletterade det till listan och även en cpu kylare, en kanske lite överdriven variant men kommer nog se rent och snyggt ut.

https://komponentkoll.se/bygg/lUIba

Ram har jag lite svårt att förstå hur stor är skillnaden i 16 eller 32 förutom det uppenbara. Sliter det mindre i spel/ lägre temperatur. Ger dom 700kr bättre prestanda?

Permalänk
Skrivet av Gluchs:

Tack, missade helt psu, räcker det då med 750w? Kompletterade det till listan och även en cpu kylare, en kanske lite överdriven variant men kommer nog se rent och snyggt ut.

https://komponentkoll.se/bygg/lUIba

Ram har jag lite svårt att förstå hur stor är skillnaden i 16 eller 32 förutom det uppenbara. Sliter det mindre i spel/ lägre temperatur. Ger dom 700kr bättre prestanda?

Du har valt helt fel CPU-kylare. Du ska välja en billig variant som är luftbaserad. T ex Cooler Master 212 (heter väl lite mer dock). Kostar runt 400 kronor.

Eller om du vill ha bra kylning en Noctua för runt tusenlappen!

Permalänk

Vidare... behöver du ett så dyrt moderkort? Finns flertalet under tusenlappen. har du egna preferenser vad gäller NZXT annars? Har haft ett chassi av de och det var okej. Kan inte så mycket om dessa men finns en hel uppsjö annars. Samma med nätaggegatet. Corsair hade jag valt när du ändå ska lägga 1300 kronor där. lägg till en hundralapp och 750W räcker och blir över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Du har valt helt fel CPU-kylare. Du ska välja en billig variant som är luftbaserad. T ex Cooler Master 212 (heter väl lite mer dock). Kostar runt 400 kronor.

Eller om du vill ha bra kylning en Noctua för runt tusenlappen!

Jaha, fel som inte kompatibel? Skall kika på dom du skrev upp, tack!

Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Vidare... behöver du ett så dyrt moderkort? Finns flertalet under tusenlappen. har du egna preferenser vad gäller NZXT annars? Har haft ett chassi av de och det var okej. Kan inte så mycket om dessa men finns en hel uppsjö annars. Samma med nätaggegatet. Corsair hade jag valt när du ändå ska lägga 1300 kronor där. lägg till en hundralapp och 750W räcker och blir över!

Ingen aning om jag behöver ett så dyrt, antagligen inte. Vilket rekommenderar du istället som uppfyller wifi och blåtand?
Inga preferenser alls, tyckte det var snyggt chassi och verkar som det jag vill ha med i burken skulle få plats utan problem. Saken är den att jag vill inte vill ha för stort chassi, det som jag valde är väl max vad jag kan tänka mig storleksmässigt.

Är Corsair ett bättre aggregat, mer pålitligt? Bara så jag förstår skillnad då jag är helt grön på detta!😊

Permalänk
Skrivet av Gluchs:

Jaha, fel som inte kompatibel? Skall kika på dom du skrev upp, tack!

Ingen aning om jag behöver ett så dyrt, antagligen inte. Vilket rekommenderar du istället som uppfyller wifi och blåtand?
Inga preferenser alls, tyckte det var snyggt chassi och verkar som det jag vill ha med i burken skulle få plats utan problem. Saken är den att jag vill inte vill ha för stort chassi, det som jag valde är väl max vad jag kan tänka mig storleksmässigt.

Är Corsair ett bättre aggregat, mer pålitligt? Bara så jag förstår skillnad då jag är helt grön på detta!😊

Det är en vattenkylare som du har valt och då behöver du ha ett vattensystem i datorn också. Välj den här t ex om du vill ha en LED...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=230681

Jag är för kass på moderkort vad gäller AMD (och egentligen generellt), men oftast köper folk en AMD-processor och sen ett billigt moderkort - men behöver du både bluetooth och wifi så landar du förvisso på de där summorna ungefär

Permalänk
Medlem

Byggde en dator i dagarna med en R5 3600 med originalkylaren. Samma dag beställde jag en Be quiet dark rock 2 black. Dels lät amds kylare mycket och sen låg cpu på ca 90 grader vid belastning. Nu gick tempen ner till ca 70 vid spelande. Nya kylaren är dessutom ljudlös i mitt NR400.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Det är en vattenkylare som du har valt och då behöver du ha ett vattensystem i datorn också. Välj den här t ex om du vill ha en LED...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=230681

Jag är för kass på moderkort vad gäller AMD (och egentligen generellt), men oftast köper folk en AMD-processor och sen ett billigt moderkort - men behöver du både bluetooth och wifi så landar du förvisso på de där summorna ungefär

Jaha, trodde att det systemt var plug and play. Saknar jag ett system för vatten i övrigt? Bsra så jag förstår vad som saknas?

Permalänk
Skrivet av Gluchs:

Jaha, trodde att det systemt var plug and play. Saknar jag ett system för vatten i övrigt? Bsra så jag förstår vad som saknas?

jag är för dålig på vattenkylning så andra kan nog svara bättre på det. Men min bild är att man behöver en radiator och sen åker vattnet runt i systemet och kyls ner... men det kanske finns små slutna system... fläktarna måste ju göra något där så kanske du har rätt där!

Permalänk
Medlem

La mig på nästan exakt samma budget som dig TS fast med lite andra komponenter för bättre prestanda.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gluchs:

Jaha, trodde att det systemt var plug and play. Saknar jag ett system för vatten i övrigt? Bsra så jag förstår vad som saknas?

Det är plug and play, kraken x63 en kompetent kylare som slår andra föreslag i tråden med hästlängder dock kanske overkill för en 5600x.
Nätagg skulle jag köpt ett corsair eller seasonic dom brukar prestera bra i tester, 750w räcker gott och väl, 650 funkar också.

Angående ram 16 vs 32gb det uppenbara 16gb mer ram sen gillar ryzen dualrank minnen 2st eller 4st singlerank stickor. Dom flesta 32gb kit är dualrank medans de flesta 16gb kit är singlerank, gärna 3600mhz och så låg latens som möjligt 3600 CL16-16-16-32 är nog optimalt men brukar krypa upp i pris lite, 3600 16-19-19-39 brukar vara lite billigare.
Det jag sett gällande singlerank vs dualrank kan skilja upp emot 5-8% i prestanda i spel om inte minnet sviker, inget jag prövat själv.
Moderkortet strix b550 är ett bra kort med bra vrm samt kylning, optimalt om man skulle vilja peta upp frekvenserna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

La mig på nästan exakt samma budget som dig TS fast med lite andra komponenter för bättre prestanda.

https://komponentkoll.se/bild/IhCGE.png

3080 verkar vara svårt att få tag i, men priset var det inget fel på!😊 Fick tag i ett 3070 nu så behöver bara hitta en 5600x eller så får jag lägga dom extra pengarna på ett 5800x =/

Skrivet av tung_man:

Det är plug and play, kraken x63 en kompetent kylare som slår andra föreslag i tråden med hästlängder dock kanske overkill för en 5600x.
Nätagg skulle jag köpt ett corsair eller seasonic dom brukar prestera bra i tester, 750w räcker gott och väl, 650 funkar också.

Angående ram 16 vs 32gb det uppenbara 16gb mer ram sen gillar ryzen dualrank minnen 2st eller 4st singlerank stickor. Dom flesta 32gb kit är dualrank medans de flesta 16gb kit är singlerank, gärna 3600mhz och så låg latens som möjligt 3600 CL16-16-16-32 är nog optimalt men brukar krypa upp i pris lite, 3600 16-19-19-39 brukar vara lite billigare.
Det jag sett gällande singlerank vs dualrank kan skilja upp emot 5-8% i prestanda i spel om inte minnet sviker, inget jag prövat själv.
Moderkortet strix b550 är ett bra kort med bra vrm samt kylning, optimalt om man skulle vilja peta upp frekvenserna lite.

Men 3600 mhz skall alla 2 eller 4 stickorna vara på?

Permalänk
Medlem

Så, nu var allt beställt förutom ram. Vad behöver jag för att få bra prestanda med mitt 5600x och 3070? Känns förvirrande trots läst om sr och dr, 16gb eller 32gb. Känslan är väl minst 3600mhz, cl har jag inte heller förstått helt förutom att lägre är desto bättre, men dyrare.

Jag kan lägga ungefär 1500kr, ungefär dit budgeten räcker. Har ni något bra förslag? Ni får gärna motivera varför (om ni orkar), så jag lär mig😊

Permalänk
Medlem

Dessa överskrider budgeten något men det är 32 GB RAM med 3600 MHz och CL16 så väldigt rappa minnen.

https://www.amazon.se/dp/B083TRXZ9N/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Du har valt helt fel CPU-kylare. Du ska välja en billig variant som är luftbaserad. T ex Cooler Master 212 (heter väl lite mer dock). Kostar runt 400 kronor.

Eller om du vill ha bra kylning en Noctua för runt tusenlappen!

Vill du ha en snygg dator så har du valt helt rätt kylare, väldigt enkel att montera också.

Vill du ha en ful dator med en stor klump mitt i vägen väljer du Noctua eller 212an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Dessa överskrider budgeten något men det är 32 GB RAM med 3600 MHz och CL16 så väldigt rappa minnen.

https://www.amazon.se/dp/B083TRXZ9N/

Tack för tipset, det ända jag inte förstår är timingen, på dom flesta andra märken står det tex 16,19,19,39. Men hittar inget för dessa?

Skrivet av Joih1:

Vill du ha en snygg dator så har du valt helt rätt kylare, väldigt enkel att montera också.

Vill du ha en ful dator med en stor klump mitt i vägen väljer du Noctua eller 212an.

Haha, skall det smaka så kostar det. Blev en Kraken z53, så kan jag spana in temperaturerna på displayen!😊

Permalänk
Medlem

Du kommer bli nöjd med den.
Tyst, kyler bra och jäkligt snygg.
Har en X63 i en av burkarna här hemma.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB