PCIe-SATA-kort vill inte hitta mina diskar

Permalänk
Medlem

PCIe-SATA-kort vill inte hitta mina diskar

Efter att ha bytt moderkort från ett MSI z97s Krait till MSI z97 Gaming 3 så slutade datorn känna mina diskar som var anslutna till ett 2-portars PCIe SATA-instickskort. Jag provade att uppdatera BIOS i PCI-kortet men det gav inga resultat.
Jag skaffade då ett nytt 4-portars PCIe-kort (baserat på ASMedia-kretsar). Jag laddade in drivrutiner för detta kort men diskarna hittas fortfarande inte. Jag uppdaterade Intel-drivrutinerna för kortet men ingen skillnad. Uppdaterade även drivrutinerna för kortet. I Device Manager kommer kortet upp och verkar fungera, men i Disk Manager syns inte diskarna.
När jag bootar får jag under en kort tid upp texten
"ASMedia (någonting)". PCIe Gen 2. Can't find any device.
Jag har flyttat en switch på kortet mellan "ACPI Boot" och "No Boot", men ingen skillnad. Det finns en "IDE Boot" också, men den har jag inte provat (läste att det var lägre prestanda jämfört med ACPI).
Är det något fundamentalt fel med min approach som gör att jag inte hittar mina diskar?
Tacksam för tips och råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sa_swe:

Är det något fundamentalt fel med min approach som gör att jag inte hittar mina diskar?
Tacksam för tips och råd.

Glömt koppla in strömkabel till diskarna?

Vad är anledningen till att du har ett SATA kontrollerkort?
Moderkortet har nämnligen 6st. SATA.
Om det är för du har fler än 6st. SATA diskar, så prova att skifta några av diskarna mellan kontrollerkortet och moderkortet bara för att kontrollera så att det inte är något med diskarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Pcie kort nummer ett var vad/använder vilka kretsar/drivrutiner för nåt?
Kördes det något RAID?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det verkar vara värre. Jag satte i en av diskarna i en extern HD-vagga (Deltaco-cloner). Disken spinner inte ens upp. Lampan på clonern flämtar till i blått för att sedan återgå till grönt. Känns som om någonting är riktigt fel på disken. Kan den ha fått en elektrisk stöt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Pcie kort nummer ett var vad/använder vilka kretsar/drivrutiner för nåt?
Kördes det något RAID?

Kort 1 var "Silocon Image".
Kort 2 är "ASMedia"
Kort 3 är !Marvell"

Permalänk
Medlem

Det låter ju lite värre.
Du kan ju alltid prova på lukt testet o se om det luktar bränt.

Du använde et nätagg/transformator med rätt volt o tillräckligt med ork för att orka med en vad jag förmodar är en 3,5" disk?
För bara USB räcker bara till en 2,5" disk.

Sen om det RAID du körde så är det en extremt stor risk att en annan kontroller inte kommer att se någon data/partioner/etc på disken/arna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det låter ju lite värre.
Du kan ju alltid prova på lukt testet o se om det luktar bränt.

Du använde et nätagg/transformator med rätt volt o tillräckligt med ork för att orka med en vad jag förmodar är en 3,5" disk?
För bara USB räcker bara till en 2,5" disk.

Sen om det RAID du körde så är det en extremt stor risk att en annan kontroller inte kommer att se någon data/partioner/etc på disken/arna.

Jag känner ingen lukt av bränt när disken är i. Jag hade två 3,5"-diskar kopplade till den första controllern. Båda uppvisar samma beteende när jag plockar ut dem: Lampan i clonern växlar från grön till blå och sedan snabbt till grön igen. Hårddisken spinner inte upp.
Jag hade kopplat båda diskarna till en MOLEX-kontakt med splitter (y-koppling) till de två SATA-diskarna. En strömspik?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Båda diskarna som satt i det gamla PCI-SATA-kortet uppvisar samma problem. Det verkar som om jag har dödat PCB:n på båda. Jag får försöka rädda data genom att ta en PCB från en annan disk av samma sort och föra över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sa_swe:

Jag känner ingen lukt av bränt när disken är i. Jag hade två 3,5"-diskar kopplade till den första controllern. Båda uppvisar samma beteende när jag plockar ut dem: Lampan i clonern växlar från grön till blå och sedan snabbt till grön igen. Hårddisken spinner inte upp.
Jag hade kopplat båda diskarna till en MOLEX-kontakt med splitter (y-koppling) till de två SATA-diskarna. En strömspik?

Låter ju som att båda diskarna har dött av en strömspik. Molex till sata är ju inte att rekommendera och ordspråket "Molex to sata, Lose all your data" kommer jag att tänka på i detta fallet.

Jag hoppas dock att du kan få fram datan från diskarna, om det är något viktigt på dom, ser man inga synliga fel på dom kanske man kan ta dom på garanti om du fortfarande har det på diskarna?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sa_swe:

Uppdatering: Båda diskarna som satt i det gamla PCI-SATA-kortet uppvisar samma problem. Det verkar som om jag har dödat PCB:n på båda. Jag får försöka rädda data genom att ta en PCB från en annan disk av samma sort och föra över.

Tänk på att flytta över ifrån det trasiga kortet själva kalibreringskretsen, annars fungerar det inte. Varje hårddisk är unik, därav kalibreras dom annars hade det inte fungerat med huvud kontra platta.

Är det viktig data så är det säkerhetskopia som gäller alternativt skicka in hårddiskarna för räddning(d.v.s. inget eget pill).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter ju som att båda diskarna har dött av en strömspik. Molex till sata är ju inte att rekommendera och ordspråket "Molex to sata, Lose all your data" kommer jag att tänka på i detta fallet.

Jag hoppas dock att du kan få fram datan från diskarna, om det är något viktigt på dom, ser man inga synliga fel på dom kanske man kan ta dom på garanti om du fortfarande har det på diskarna?

Det prdspråket önskar jag att jag hade hört tidigare. Det var tyvärr de enda lediga kontakterna som fanns kvar på min PSU och de har fungerat sedan jag byggde datorn för fem år sedan. Jag ska kontrollera om det finns någon garanti, disken är mindre än ett år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sa_swe:

Det prdspråket önskar jag att jag hade hört tidigare. Det var tyvärr de enda lediga kontakterna som fanns kvar på min PSU och de har fungerat sedan jag byggde datorn för fem år sedan. Jag ska kontrollera om det finns någon garanti, disken är mindre än ett år gammal.

Om Du har grillat den så kommer det att synas och kanske kosta dig mer.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tänk på att flytta över ifrån det trasiga kortet själva kalibreringskretsen, annars fungerar det inte. Varje hårddisk är unik, därav kalibreras dom annars hade det inte fungerat med huvud kontra platta.

Är det viktig data så är det säkerhetskopia som gäller alternativt skicka in hårddiskarna för räddning(d.v.s. inget eget pill).

Tack. Jag såg några guider om detta på YouTube. Det verkar som om det blir till att löda lite. Fingers crossed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om Du har grillat den så kommer det att synas och kanske kosta dig mer.

Inga synliga grillmärken, dock.