Intel presenterar NUC-datorer med Tiger Lake i uppskruvade klockfrekvenser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ickoicko:

120 Hz i 4k, eller kanske 60 hz med hdr till en hdmi 2.1-tv antar jag?

4k120 kommer antagligen bli mer vanligt i framtiden men det är nog en väldigt liten procent idag som sitter med integrerad grafik och den typ av skärm.

4k60 med HDR går väl utmärkt med 2.0? Fungerar utmärkt på min TV i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu skriver Anandtech om en värsting vid namn: The Phantom Canyon NUC NUC11PHKi7C. Självklart med döskallen på

Ser ju rätt lovande ut, men de är ju så dyra. Den har ett RTX 2060 som skulle räcka för mig iaf. Se vad priset hamnar på.

Edit:

Another re-seller listing has the barebones version for $1130.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag gillar Intel NUC. Har en femte generationens som fortfarande tjänstgör som server för enklare uppgifter, t.ex. VPN. En brist har dock alltid varit att det bara erbjuds en nätverksport. Med två (på separata kretsar!) hade den varit utmärkt som plattform för att virtualisera även brandväggen.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Corsair RM850x | ASUS Prime Z390-A | Intel i7-9700k | 64 GB DDR4 | Noctua NH-U12A | Sapphire RX 590 Nitro+ | Hårdvaruaccelererad /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

4k120 kommer antagligen bli mer vanligt i framtiden men det är nog en väldigt liten procent idag som sitter med integrerad grafik och den typ av skärm.

4k60 med HDR går väl utmärkt med 2.0? Fungerar utmärkt på min TV i alla fall.

Jo men man måste offra färgupplösning för att bandbredden ska räcka. Själv hade jag tyckt det vart rätt gött att slippa behöva byta output och kunna köra 10bit rgb/4:4:4 60Hz, för jag tål inte 4:2:0 för grafik/GUI så får fippla mellan beroende om jag ser hdr film eller gör något annat på min tv-pc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Jo men man måste offra färgupplösning för att bandbredden ska räcka. Själv hade jag tyckt det vart rätt gött att slippa behöva byta output och kunna köra 10bit rgb/4:4:4 60Hz, för jag tål inte 4:2:0 för grafik/GUI så får fippla mellan beroende om jag ser hdr film eller gör något annat på min tv-pc.

Ok min TV har bara alternativ för 8bpc 32bit färgdjup men det fungerar i alla fall utmärkt med Full RGB på 4k60

Edit: För övrigt tycker jag HDR är ass och har det alltid av men kanske jag inte har sett HDR på en riktigt bra skärm än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

PN50 hade väl någon gräns på m.2 disken på 512gb om jag inte minns fel. lite konstigt. Jag var riktigt taggad på PN50 när de kom, men är ju grafiken som sätter stopp som vanligt.

Ja, det är ju det. Känner samma sak. Kollar lite på reddit och vissa hävdar att de kört ADATA 1000Gb, så det stämmer kanske inte. Dock så verkar det som det finns lite problem med tempen på nvme. Det gör inget att de är varma (ska de tom gärna vara), men vad jag förstår så blir det lite väl varmt. Kanske de inte blir så varma ifall de har färre chip på sig.

Edit: Så jävla häftigt med minidatorer

Edit 2: Ok, nu hittade jag också det om att man inte kunde ha mer än 512 i M.2. But why?

Citat:

Dual-storage design with up to a 2.5-inch HDD up to 1 TB and an M.2 SSD up to 512 GB

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det där med hårddiskstorlekarna på PN50 är bara vanligt Asus-trams. Gällde färdiga system. Dom har senare uppdaterat sin HCL https://www.asus.com/Displays-Desktops/Mini-PCs/All-series/Mi...

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, det är ju det. Känner samma sak. Kollar lite på reddit och vissa hävdar att de kört ADATA 1000Gb, så det stämmer kanske inte. Dock så verkar det som det finns lite problem med tempen på nvme. Det gör inget att de är varma (ska de tom gärna vara), men vad jag förstår så blir det lite väl varmt. Kanske de inte blir så varma ifall de har färre chip på sig.

Edit: Så jävla häftigt med minidatorer

https://static.cnwintech.com/wp-content/uploads/2020/09/cnwintech-review-asus-mini-pc-pn50-ryzen-4000-wifi-6-06.jpeg

Edit 2: Ok, nu hittade jag också det om att man inte kunde ha mer än 512 i M.2. But why?

Vill köpa flera små datorer men har ingen nytta av fler datorer Värmen är nog ett litet problem om man arbetar hårt, om man använder den bara lite till vardags så är det nog ingen fara.

Skrivet av Big_R:

Det där med hårddiskstorlekarna på PN50 är bara vanligt Asus-trams. Gällde färdiga system. Dom har senare uppdaterat sin HCL https://www.asus.com/Displays-Desktops/Mini-PCs/All-series/Mi...

Okej, så dumt att de gick ut fel med det från början. Men bra att de fungerar med större.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon anledning varför du kollar på gen7? Dom du länka är bara dual core med rätt klen grafik.
Hade kollat på denna https://cdon.se/hemelektronik/intel-nuc-kit-nuc8i5bek-p547735... om du inte vill vänta på tiger-lake modellerna. Du kan använda type-c kontakten som displayport, eller med en type-c-hdmi kabel.
Nu har jag iof alltid gillat NUCarna, men det var med gen8 (Bean Canyon) i5/i7 dom blev riktigt bra, quadcore, Iris Pro GPU och förbättrad kylning.

Skrivet av THB:

Snälla sluta länka till det där scamföretaget på cdon.

Bara för att ge en status uppdatering på detta. @Skruvarn, den burken var billig i förhållande till flera jämförelser jag gjorde.
Men, @THB hade rätt. Efter beställningen fanns ingen leveransinformation i några dagar, sedan fick jag efter förfrågan besked om leverans i början på februari - direkt från Xstra Digital Storage - men när jag inte såg någon orderuppdatering idag så skrev jag igen, via CDON, och då svarar XDS att de inte kan leverera förrän i slutet på februari. Varpå jag fimpade beställningen.

Börja om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bara för att ge en status uppdatering på detta. @Skruvarn, den burken var billig i förhållande till flera jämförelser jag gjorde.
Men, @THB hade rätt. Efter beställningen fanns ingen leveransinformation i några dagar, sedan fick jag efter förfrågan besked om leverans i början på februari - direkt från Xstra Digital Storage - men när jag inte såg någon orderuppdatering idag så skrev jag igen, via CDON, och då svarar XDS att de inte kan leverera förrän i slutet på februari. Varpå jag fimpade beställningen.

Börja om.

Tråkigt! Bättre lycka nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av null_nil:

En brist har dock alltid varit att det bara erbjuds en nätverksport.

Lite sent svar här, men...
För NUC generation 11 så har de faktiskt gjort något åt detta. För de av Pro-modellerna som har det större chassit (dvs NUC11TNH*) så finns det en expansionsplats där man kan sätta dit en modul för ett ytterligare i225-LM 2.5Gbps NIC. Det verkar som man behöver avstå en USB 3.2 22x42 m.2 plats om man gör så.
Modeller med beteckning som slutar på L (NUC11TNH*0L) har denna expansionsmodul redan inkluderad.
Här finns en bild på hur det ser ut: https://liliputing.com/2020/09/intel-tiger-canyon-details-lea...
Och här kan man se hur lådorna ser ut inuti: https://youtu.be/EJmexe5fhQM
(Obs gäller alltså inte Performance-modellerna "Panther Canyon" som det står om i just denna artikel, eller Enthusiast-varianten "Phantom Canyon", utan det finns bara på Pro-modellerna "Tiger Canyon".)

tillägg
Permalänk
Medlem

liliputing.com? Kul, nu kan jag läsa in mig på mindre desktops...

Visa signatur