MACHINE_CHECK_EXCEPTION - orsakat av en HDD?

Permalänk
Medlem

MACHINE_CHECK_EXCEPTION - orsakat av en HDD?

Tjena!

Jag får problemet MACHINE_CHECK_EXCEPTION och har isolerat problemet, och händer endast när jag kopplar in min HDD via sata (samma resultat vid olika portar). Formaterade nyligen om min systemdisk, där jag kopplade ut alla andra diskar. Felet händer efter post, då Windows ska laddas in.

Vid en omstart då jag precis innan körde Windows update, fick jag BSoD (efter POST). Först trodde jag det var Windows som var korrupt, men vid lite felsökning visade sig funkar när jag kopplade ut båda HDDn.

Läser att detta är ett hårdvarufel. Går det att lösa?

Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Jag får problemet MACHINE_CHECK_EXCEPTION och har isolerat problemet, och händer endast när jag kopplar in min HDD via sata (samma resultat vid olika portar).

Har du även provat att byta ut SATA-kabeln?
En trasig sådan (det behöver inte synas något fel på den) kan nämnligen ge diverse problem som man felaktigt tror är relaterat till disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du även provat att byta ut SATA-kabeln?
En trasig sådan (det behöver inte synas något fel på den) kan nämnligen ge diverse problem som man felaktigt tror är relaterat till disken.

Yep. Både annan kabel samt annan port

Permalänk
Medlem

Visade sig vara CMOS..................................... köpte ny lagringsdisk och fick samma problem.

Aja, man lär sig iallafall...