55" eller 65" till PS4/PS5 och lite Netflix m.m.

Permalänk

55" eller 65" till PS4/PS5 och lite Netflix m.m.

Tjipp!

Tänkte klämma in en "andra-TV" i ett 3,2 * 4,2m stort gästrum. Avstånd från sittposition till TV är ca 2,3-2,5m.

Har ni tid, tar jag gärna lite input på storlek (55” eller 65”) och modeller. Har 65" på 260cm avstånd i varddagsrum och det är väl lagom där.

Vi gillar Samsung och ersätter en UE46ES6715, mest av storleksskäl och inför köp av PS5.

Pris: 10000kr men hellre mindre. Ingen panik med köp.

Kvalitet/användning:
- 70% PS4 (barnen lirar Minecraft, Fifa samt Lego-spel för tillfället) och 30% serier/sport/film/SVT-play
- Lämplig för PS5 den dagen vi köper ny konsol (om det är något speciellt där). Ska jag tro guiderna, behöver vi inte 4k120Hz.
- Ljudet behöver inte vara bra, har receiver/högtalare.
- Vi sitter ganska rakt framför TV:n (max 3 personer).

Har kikat på Q70T & Nano86. Men man kan kanske komma billigare undan - tänker mest på lämplighet för PS4/PS5? Att Fifa och Farcry och kanske något enklare bilspel flyter OK typ.

Permalänk

Följer upp min egen fråga lite. Inser att den nog ställts många gånger - sorry för det.

Vi tänker 2,3-2,5m avstånd. Vi kollar en del nyheter och sport i SD-kvalitet, handbolls-VM rullar nu. Blir det då jobbigt för ögat med ett sådant avstånd på en 55" eller 65"?

Vi kan ta att bilden är dålig i övrigt, det går ju inte trolla med SD-upplösningen. Det är mer om man blir trött i huvudet.

Har inte riktigt koll på TV-spelandet heller på det avståndet - om kidsen blir tröttare i ögon/huvud av en större bild när de kör PS4.

Försöker hittar någon slags kompromiss

Permalänk
Medlem

Kan du få tag på 65" med rätt krav så är det väl inga problem på det avståndet. Däremot kan jag tycka att med budgeten kanske det är lättare att klämma in 55" med HDMI 2.1 osv om möjligheten finns.

Men annars är det väl bara "större ju bättre", enklare att sälja av i framtiden också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

THX och SMPTE rekommendationer för 65" hamnar mellan 2-3m och 1,7-2,7m för 55"

LTT testade med en 86" och de flesta hamnade mellan 3-3,7m vilket stämmer överens med dessa rekommendatioer

Men som sagt det är individuellt så lättaste är väll att bara sätta en stol på det avstånd ni tänkt och kolla med nuvarande 65"

Permalänk

Tack för svaren!

Största funderingen var den där SD-kvalitén och konsekvenserna av den för öga/huvud om man kommer för nära. Det är väl mest nyheter, handbollsmästerskap och skidor det handlar om.

Men tolkar det som att 65" skulle funka på 2,3-2,5m då.

Övrigt innehåll rullar på 4k & FullHD.