Vi som fått Covid-19, hur våra symptom uppvisade sig

Permalänk
Medlem

Vi som fått Covid-19, hur våra symptom uppvisade sig

Tänkte det kunde vara en bra ide att vi som har testat positivt för corona skriver hur dom första symtomen kändes och hur sjukdomen förövrigt utvecklas så att andra som ännu inte har haft sjukdomen får lite information om vad dom eventuellt kan förvänta sig.

Jag är 55 år och ganska så överviktig, jag har inga underliggande sjukdomar. I fredags morse 15/1 så kände jag en viss irritation i halsen som höll i sig under helgen och utvecklades till en irriterande slemhosta, på söndag kväll fick jag feber för första gången och loggade då in på vårdguiden för att beställa tid för provtagning.

På måndag morgon vid nio tiden lämnade jag in mitt prov och mindre än 24 timmar senare blir jag uppringd av en smittskyddsläkare som bekräftar att jag har testat positivt.

Jag är ganska lindrigt drabbad i sammanhanget då det inte har blivit värre än den irriterande slemhostan och en feber på mellan 38-39 grader.

Rubrik
Permalänk

Det förta symptomet jag fick var en sjuk huvudvärk. Dagen efter så var jag sängliggandes hela dagen och efter det var det princip över. Var lite slut i huvudet och kroppen några dagar. Fick det i september 2020. Hade aldrig någon överdriven hosta eller dylikt utan kändes som en lite värre förkylning som gick över fortare än en vanlig. Testade mig på en tisdag och fick svaret på torsdags kvällen. Under tiden jag hade corona var jag 18 bast, rätt vältränad får man ändå säga.

Permalänk
Medlem

Hostade till tre gånger en lördag, fick information från en polare att han testat positivt på söndagen.
Då jag hade umgåtts med honom under veckan så valde jag att jobba hemma och fick tid för provtagning på onsdagen.

Hade inga symptom söndag-onsdag då jag väntade på provtagningen.

På fredagen fick jag reda på att jag var positiv.
Lördagen efter så var jag alltså frisk och redo att gå till jobb igen enligt FHM då jag inte haft symptom och varit feberfri i en vecka... Var dock så ansvarsfull att jag jobbade hemma en hel vecka till innan jag återgick i arbete.

Är överviktig, hyfsat otränad och närmar mig 40, hade nog en jäkla tur.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Vaknade med frossa under natten, mätte tempen och hade feber på strax under 39grader. Hade inga symptom innan dess. Det höll i sig i 24h sedan släppte det och jag hade bara en huvudvärk/värk i kroppen i ungefär 5-6dagar till.
Fick det under julhelgen och var hemma under sammanlagt 10dagar innan jag gick utanför lägenheten.
Är 27 år, tränar en gång i veckan och har ett mestadels stillasittande arbete.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Avstängd

Min sambo var förkyld och blev tvungen att testa sig pga jobbet. Jag ansåg att det var en värre förkylning bara men efter ett par dagar så fick hon besked om att det var Covid-19.
Jag beställde tid och fick också ett positivt besked. Jag hade en lätt förkylning men lite nysningar. Hade lika bra kunnat vara allergi men inte denna gång. Jag jobbar hemifrån så ingen skillnad för mig och inga sjukdagar heller. Sambon var hemma i två veckor pga att det tog någon dag innan hon testade sig och sen var hon tvungen att låta det gå ett par dagar tills hon räknades som helt frisk.

Vi är båda runt 45 och utan underliggande sjukdomar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fick precis svar på att jag har covid.
Symptomen var: feber ca 38 grader, huvudvärk, trött, ont i ögonen, förkylning och lite hosta.
Än så länge har det varit ganska milda symptom. Gissar att min dotter på sju år smittat mig för jag lever som en eremit och träffar inga människor förutom vid ärenden.

Snart 40, otränad, överviktig...

Permalänk
Medlem

Testade för antikroppar och det hade jag. Har ingen aning om när jag varit infekterad.Har aldrig tagit vaccin mot influensa eftersom jag inte kan minnas att jag varit förkyld. Verkar ha bra immunförsvar. Men om det blir aktuellt med Vaccin mot Covid 19 kommer jag att tacka ja eftersom det är en lurig sjukdom. Håller på med vaccinering mot TBE. Så någon vaccinmotståndare är jag inte.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering kring min covid, jag fick beskedet om att jag var smittad på tisdags morgon 19/1 på lördag eftermiddag var jag tvungen att besöka närakuten då hostan hade tilltagit rejält, väl där på plats konstaterades det att min syresättning var på tok för låg. Ca 83% normalt skall den ligga på mellan 92-98%, så jag blev remitterad till infektionskliniken i Uppsala.

Det blev ambulanstransport dit och väl framme så togs flera blodprover då det fanns misstanke om annan infektion förutom Covid-19. Den 27/1 togs beslut om att jag skulle sövas för att få respirator behandling...

Jag låg nedsövd i 8 dygn på centralintensiven i Uppsala, på fredag den 5/2 blev jag väckt och då kom jag inte ihåg hur jag hade kommit till sjukhuset över huvud taget. Jag har fått läsa mig till detta via alla journaler som skrevs under tiden jag har varit inlagd, nästan två veckor totalt. Mina lungor var i riktigt dåligt skick, det var anledningen till att jag fick respiratorbehandling, dag tre av åtta hade jag ett kortare hjärtstillestånd på knappt en halv minut men efter ett par hjärtkompressioner startade hjärtat igen och sedan dess har det inte varit några problem.

På 8 dygn som jag var nedsövd tappade jag lite drygt 16kg i kroppsvikt, när man ligger nedsövd så är det normalt att förlora ca 2kg per dygn... Man brukar ju säga att det krävs att man är hyffsat frisk för att klara av en intensivvårdsbehandling då belastningen på dom flesta organ i kroppen är ganska hög.

Nu har jag varit hemma en dryg vecka och jag har mycket att ta igen rent kroppsligt, både muskelstyrka i både armar och ben och syresättningen är lite dålig speciellt vid belastningen som uppstår efter att ha promenerat några hundra meter, då är det bara att sätta sig ner och vila en stund och sedan kan man fortsätta.

Jag är 55 år och i övrigt frisk, tillhör ingen riskgrupp men har varit överviktig och är det fortfarande trots tappet på 16kg lite drygt.

Var rädda om er därute och följ om möjligt alla råd om att i möjligaste mån undvika kontakt med andra, jag har en hyffsat god erfarenhet av hur pass illa man kan bli drabbad om man har otur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

En liten uppdatering kring min covid, jag fick beskedet om att jag var smittad på tisdags morgon 19/1 på lördag eftermiddag var jag tvungen att besöka närakuten då hostan hade tilltagit rejält, väl där på plats konstaterades det att min syresättning var på tok för låg. Ca 83% normalt skall den ligga på mellan 92-98%, så jag blev remitterad till infektionskliniken i Uppsala.

Det blev ambulanstransport dit och väl framme så togs flera blodprover då det fanns misstanke om annan infektion förutom Covid-19. Den 27/1 togs beslut om att jag skulle sövas för att få respirator behandling...

Jag låg nedsövd i 8 dygn på centralintensiven i Uppsala, på fredag den 5/2 blev jag väckt och då kom jag inte ihåg hur jag hade kommit till sjukhuset över huvud taget. Jag har fått läsa mig till detta via alla journaler som skrevs under tiden jag har varit inlagd, nästan två veckor totalt. Mina lungor var i riktigt dåligt skick, det var anledningen till att jag fick respiratorbehandling, dag tre av åtta hade jag ett kortare hjärtstillestånd på knappt en halv minut men efter ett par hjärtkompressioner startade hjärtat igen och sedan dess har det inte varit några problem.

På 8 dygn som jag var nedsövd tappade jag lite drygt 16kg i kroppsvikt, när man ligger nedsövd så är det normalt att förlora ca 2kg per dygn... Man brukar ju säga att det krävs att man är hyffsat frisk för att klara av en intensivvårdsbehandling då belastningen på dom flesta organ i kroppen är ganska hög.

Nu har jag varit hemma en dryg vecka och jag har mycket att ta igen rent kroppsligt, både muskelstyrka i både armar och ben och syresättningen är lite dålig speciellt vid belastningen som uppstår efter att ha promenerat några hundra meter, då är det bara att sätta sig ner och vila en stund och sedan kan man fortsätta.

Jag är 55 år och i övrigt frisk, tillhör ingen riskgrupp men har varit överviktig och är det fortfarande trots tappet på 16kg lite drygt.

Var rädda om er därute och följ om möjligt alla råd om att i möjligaste mån undvika kontakt med andra, jag har en hyffsat god erfarenhet av hur pass illa man kan bli drabbad om man har otur...

Skönt att det gick bra, 55år och överviktig är ju en taskig riskgrupp. Är du mycket överviktig? Farsan är 60år, vältränad och äter nyttigt, dricker inte och röker inte samt käkar vitaminer. När han fick Covid så märkte han knappt av det så det är en lömsk sjukdom.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket, Skönt att det gick bra till slut. Lång rehabilitering att vänta?
Ja, det här viruset slår till olika på oss allihopa. Grannen som är 70+ och rätt så nyligen opererat hjärtat fick endast feber i två dagar och huvudvärk, det var hans covidresa medan hans fru aldrig ens testades positiv, även hon 70+.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det började med att sambon fick det och blev testad positiv. För mig tog det väl ungefär sex dagar innan jag fick mitt första symptom, trots att min sambo bar mask utanför sovrummet. Första symptomet var att jag blev extremt trött och behövde sova redan 15:00 på dagen. Vaknade upp 2-3 timmar senare med 38 grader och dör höll det sig några dagar. Sen kom där andra symptom som slem i lungorna, hosta, lite svårigheter med andning (kort period på 2 dagar).

Annars så kom jag billigt undan jämfört med många andra och det är jag verkligen glad för. Också värt att poängtera att jag tappa både smak och doftsinne ungefär en vecka efter att det bröt ut. Vilket kom tillbaka ytterligare en vecka senare.

Nu när jag tänker efter så var första symptom förhöjd pulsnivå. Minns att jag kollade pulsklockan på morgon/förmiddag och undrade varför nivån var ungefär 10-15 slag mer än normalt.

Edit, Kan även nämna är 6-åringen här hemma fick inga symptom alls överhuvudtaget om han nu fick det eller inte. Han blev aldrig testad men jag har svårt att tro att han skulle klara sig från det.

Permalänk

Det läskiga är när kidsen börjar trilla in på barnakuten med hyperinflammation någon vecka efter genomgången infektion vart många fall senaste veckorna (jobbar på barnakuten)

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidvikke:

Det läskiga är när kidsen börjar trilla in på barnakuten med hyperinflammation någon vecka efter genomgången infektion vart många fall senaste veckorna (jobbar på barnakuten)

Är orolig över detta då dottern precis varit sjuk i covid, väldigt milt(hes och lite snuva). Men nu tänker man bara på att hon kan bli riktigt sjuk i efterhand.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Obekräftat om jag hade Covid-19 då jag aldrig testade mig.
Var sjuk förra året i ca två veckor. För mig började det med halsont som fortsatte i feber och huvudvärk. Har aldrig varit sjuk så länge förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Obekräftat om jag hade Covid-19 då jag aldrig testade mig.
Var sjuk förra året i ca två veckor. För mig började det med halsont som fortsatte i feber och huvudvärk. Har aldrig varit sjuk så länge förr.

Du har inte testat dig om du har antikroppar för Covid heller antar jag och det var mer än 6 månader sedan du var sjuk eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Puttefnasket:

Du har inte testat dig om du har antikroppar för Covid heller antar jag och det var mer än 6 månader sedan du var sjuk eller?

Inte testat mig för antikroppar. Osäker på exakt när jag var sjuk men maj-mars nån gång.

Permalänk

Folk drabbas verkligen olika, inte bara om man är riskgrupp.
Själv blev jag sjuk i mars. Lite hosta och ont i bröstet, lite feber som gick över på två veckor typ, jag fick ont på min fot, ngn nervskada, jag fick tinnitus, först helvetiskt mycket och man undrade om det skulle gå att leva med. Snus hjälpte så började med det för ngn sade det kunde funka och det gjorde det. Sen efter var jag helt kraftlös. Som en urdiskad trasa, jag orkade jobba men det var ju bara sitta i stolen även om det knappt gick men då lade jag mig på golvet och hade mötena därifrån. Fick som svimmningsattacker första månaderna. Sakta sakta blev det bättre, efter tre månader slutade jag må så dåligt men ganska mkt pip och trötthet kvar. Sen fortsatte det så tills idag, nu mår jag ganska bra men har mycket träning att ta igen och klarar för första gången göra något som iallafall kan kallas träning, överanstränger jag mig somnar jag prompt. Men tinnitusen blir mindre varje månad och känner stor förtröstan jag ska bli pigg och helt kry till sommaren igen.

Skriver inte detta för att varna eller skrämmas utan att verkligen belysa att det är så olika man blir drabbad. Jag fick en ganska stor dos tror jag med virus på det sätt jag blev smittad.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Folk drabbas verkligen olika, inte bara om man är riskgrupp.
Själv blev jag sjuk i mars. Lite hosta och ont i bröstet, lite feber som gick över på två veckor typ, jag fick ont på min fot, ngn nervskada, jag fick tinnitus, först helvetiskt mycket och man undrade om det skulle gå att leva med. Snus hjälpte så började med det för ngn sade det kunde funka och det gjorde det. Sen efter var jag helt kraftlös. Som en urdiskad trasa, jag orkade jobba men det var ju bara sitta i stolen även om det knappt gick men då lade jag mig på golvet och hade mötena därifrån. Fick som svimmningsattacker första månaderna. Sakta sakta blev det bättre, efter tre månader slutade jag må så dåligt men ganska mkt pip och trötthet kvar. Sen fortsatte det så tills idag, nu mår jag ganska bra men har mycket träning att ta igen och klarar för första gången göra något som iallafall kan kallas träning, överanstränger jag mig somnar jag prompt. Men tinnitusen blir mindre varje månad och känner stor förtröstan jag ska bli pigg och helt kry till sommaren igen.

Skriver inte detta för att varna eller skrämmas utan att verkligen belysa att det är så olika man blir drabbad. Jag fick en ganska stor dos tror jag med virus på det sätt jag blev smittad.

Var inte speciellt sjuk när jag hade Covid bara trött och kände mig allmänt som om jag var mitt inne i en rejäl förkylning fast utan snuva/hosta/halsont etc samt förlorade luktsinnet. Jag fick faktiskt också förändringar i hur min tinnitus lät men tänkte inte att det kunde vara p.g.a covid. Haft tinnitus så länge jag kan minnas men 1-2v efter jag blev smittad fick jag mer/annorlunda oljud samtidigt som det vanliga jag är van vid. Har gått över nu men det lät som om ljudet kom utanför huvudet och lät inte konstant utan 2-3 sekunder emellan ringande ljud så undersökte hela sovrummet efter coil whine innan jag märkte att det var kvar när jag höll för öronen också

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Obekräftad covid-19.

Var en vända i Frankrike samma vecka det blev fastställt att vi hade en allmän smittspridning i Sverige (första hälften av Mars). Påvägen hem från bussresan känner jag en mycket svag irritation längre ner i luftvägarna (endast när jag skrattar eller tar riktigt djupa andetag). Isolerar mig direkt när jag kommer hem till Malmö för säkerhets skull. Efter typ dag 3 känner jag endast trötthet och slöhet, som en lättare infektion. Vid detta tillfälle tappar jag smak och lukt också. Sedan vid typ dag 6-7 blir jag något tröttare, det är även här jag har en natt med väldiga smärtor i bröstkorgen, obehagligt men det ger sig efter några minuter. Efter 7e dagen blir det bara bättre, men trots det vilar jag en vecka till för att bli helt kry, och min arbetsgivare tillåter mig inte börja förens 14 dagar. Delvis pga osäkerheten kring sjukdomen, och att vi hade ganska många i arbetslaget som var oroliga och var själva i riskgrupp.

När jag väl blev "frisk" så upplevde jag trots mitt milda sjukdomsförlopp en trötthet som jag inte hade känt innan. Oftast i slutet av varje arbetsvecka trodde jag att jag höll på att bli sjuk igen, pga diffusa symtom, så som trötthet och enklare illamående. En förklaring kan ha varit att jag jobbade som vaktmästare, som var och är fysiskt krävande. Lukt och smakbiten var fortfarande helt noll, jag återkommer till det. De diffusa symtomen som jag beskriver ovan hade jag nästan hela våren/sommaren, ena dagen kunde det kännas riktigt bra, och nästa trodde jag att jag höll på att bli kass igen. Lukt och smak var fortfarande nästan helt obefintligt under sommaren (tråkigt med all god mat och dryck). Dock blev det lite bättre hela tiden med smaken och lukten, men i ett frustrerande långsamt tempo. Hösten 2020 började jag plugga, och det var även här mina diffusa symtom försvann, så som trötthet och illmående.

Idag - Lukt smak är fortfarande reducerat, men betydligt bättre. Jag är hoppfull! Annars är jag helt återställd. Vid infektionstillfället var jag 25 år, vältränad och i den bästa form jag någonsin varit i (mycket tack vare jobbet). Men jag har diabetes typ1, dock har jag bara haft det i 3 år med väldigt goda värden. Jag antar att jag inte per automatik är i en riskgrupp pga min diabetes.

Sammanfattningsvis. Mycket lindrig infektion med trötthet och smak/lukt-bortfall. Dock med facit i hand fick jag någon form av lättare "långtidssymtom". Jag testade aldrig mig för covid-19 när jag var sjuk, men jag testade mig för antikroppar i November, men då hade jag inga (dumt att testa sig så sent). Det är framför allt mitt lukt/smak-sinne som gör att jag är ganska säker på att jag hade Covid-19. Det är ok om ni inte tror att jag har haft det! Till och med min morsa misstror mig..hehe. Märklig sjukdom minst sagt.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A