Windows-spelande på Linux blir bättre med Wine 6.0

Permalänk
Medlem

Trevligt, ser ut som att Wine utvecklas!

Men jag föredrar nog ett dedikerat VM, även om det inte är perfekt heller, om man nu bara kunde få GPU passthrough att funka enkelt och smärtfritt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Känns som att steam os kom lite för tidigt men detta är bra för raspberry pi spelande annars nja

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som att steam os kom lite för tidigt men detta är bra för raspberry pi spelande annars nja

Det där förstod jag nog inte riktigt.

Wine/Proton är en orsak till att jag kunnat köra Linux på heltid hemma. Man blir glad när en intressant titel släpps för Linux/SteamOS men även lite småglad när en man sett fram emot som bara kommer till Win får bra rapporter på protondb. (Spelar inte de mest krävande spelen).

Hyser inga som helst förhoppningar om att C1 ska börja fungera i Wine dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Finns redan bra lösningar för det hela dxvk etc, så varför integrerar dom inte dom existerande lösningarna istället för att uppfinna hjulet på nytt...

Gpu pass-thro som många pratar om är alldeles för krångligt just nu, har försökt men gett upp. Fast å andra sidan får jag bättre prestanda än windows i många spel med proton, så prestandamässigt är det inga problem, är säkert mer spel som fungerar smärtfritt med gpu-passthro dock.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Så länge SR-IOV inte finns att tillgå på konsumentkort så kan man ju alltid köra en VM med full passthrough på ett separat grafikkort.
Jag kör Unraid med ett antal VM med passthrough på både AMD och Nvidia-kort. Nvidia-korten kan knorra lite med Code 43 i Windows så länge man inte lyckats dölja att man kör en VM. Men det är ganska lätt lura nvidia-drivarna.
Många av AMD-korten lider ju av reset-buggen som gör att du inte kan starta om din VM utan att starta om servern, eller resetta kortet innan du startar din vm igen (finns script för det).

Men i vilket fall som helst, med gpu passthrough märker man inte ens att man sitter på en virtuell maskin.
Intel har ju GVT-g som inte är några problem att få igång i t.ex. Proxmox. Har testat det själv i Proxmox på en I7:a (10700K).
(För den som inte vet är GVT-g teknik för att dela ut hostens grafikkort till en eller flera VM:s) och fortfarande behålla det i Hosten.
Dock är GVT-g inte byggt för att outputta bilden till en bildskärm, utan mer accelrering av fjärrskrivbord. Men det finns ju fler GVT-tekniker)
Tyvärr är ju UHD 630 skitdåligt att spela med, så det hjälper ju inte. Men ändå bra att Intel gjort tekniken tillgänglig, till skillnad mot Nvidia och AMD där Nvidia kräver GRID och licenser och skit. Och AMD har väl bara stöd för SR-IOV i svindyra kort?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Låter på folks kommentarer som att man ska testa Linux för retro VM gaming istället för Windows. Har läst och läst och läst, men verkar inte som att vanliga dödliga kan få igång gpu passthrough med någon Windows VM utan specialhårdvara.
Låter ju dock supersimpelt I Linux även om Linux inte alltid är så användarvänligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har i veckan for forsta gangen instalerat nya datorn med endast linux istallet for sida vid sida.
Sa hoppar med i gruppen 'kul med mer linux nyheter pa Swec'. Ar forfarande helt noob gamfort mer er men linux ar alltid nice.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Har i veckan for forsta gangen instalerat nya datorn med endast linux istallet for sida vid sida.
Sa hoppar med i gruppen 'kul med mer linux nyheter pa Swec'. Ar forfarande helt noob gamfort mer er men linux ar alltid nice.

Kul att du kliver på Linux-tåget! Mitt tips är att hålla ut med endast Linux så länge som möjligt. När du saknar något eller inte vet motsvarigheten till funktion X i ditt föregående OS, försök hitta alternativa lösningar. Det är lätt hänt att vilja gå tillbaka till det man är van vid, men kämpa då istället vidare. På så sätt tvingar du dig själv att lära dig och du kommer lämna noobstadiet på nolltid 😁

Permalänk
Medlem

Körde faktiskt in linux igår på laptopen. Skaffade Pop Os! Riktigt nöjd just nu iaf, önskade jag kunde testa byta över min vanliga dator också men jobbar i Unreal Engine på jobbet och det är inte helt linux vänligt vad jag hört iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Så länge SR-IOV inte finns att tillgå på konsumentkort så kan man ju alltid köra en VM med full passthrough på ett separat grafikkort.

Ja, det är ju just det här med "experimentellt stöd" när det gäller Wine, allmän avsaknad av SR-IOV och inte helt skitenkelt att få full passthrough att funka, som håller mig borta än så länge. Men det blir ju låååååååååångsamt bättre över tid.

Visa signatur

5950X, 3090