Ingen disk i skivverktyg?

Permalänk
Medlem

Ingen disk i skivverktyg?

Hej alla hjälpsamma!

Jag har haft problem med min macbook pro 2016 touch bar dom senaste dagarna. Allt började med att den endast visade en blinkande mapp med ett frågetecken i vid uppstart. Efter att ha startat om lyckades den i alla fall boota korrekt men hängde sig strax därefter igen. Därefter lyckades jag inte starta den igen utan den blinkande mappen var det enda den ville visa.

Jag försökte installera om operativsystemet (mojave) utan att formatera disken men detta lyckades inte. Därför tänkte jag formatera disken för att göra en helt ny installation av macOs men där gick något snett.

Jag lyckades inte bara formatera min mvme-disk utan på något sätt ta bort den helt ur skivverktyg i recovery mode.

Jag kommer fortfarande in i skivverktyg men jag kan inte se min hårddisk där, endast nån form av partition på 2,01 GB. När jag försöker installera om macOs finns det heller ingen disk att välja som mål för installationen.

Disken sitter fortfarande i datorn men jag kan helt enkelt inte se den. Vad gör jag nu?

Alla svar är högst uppskattade!

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det låter ju onekligen som att din ssd gett upp.

Med tanke på hur du beskriver att det hela började så tror jag inte det är något fel du själv orsakat, problemet fanns redan där när du påbörjade ett försök till reparation.

Kollar man runt lite på nätet finns det liknande historier, och det är endast apple -verkstäder som kan åtgärda felet då ssd'n är fastlödad på moderkortet.

https://discussions.apple.com/thread/7965874

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Gå in i terminalen och skriv: diskutil list

Vad listas då?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det låter ju onekligen som att din ssd gett upp.

Med tanke på hur du beskriver att det hela började så tror jag inte det är något fel du själv orsakat, problemet fanns redan där när du påbörjade ett försök till reparation.

Kollar man runt lite på nätet finns det liknande historier, och det är endast apple -verkstäder som kan åtgärda felet då ssd'n är fastlödad på moderkortet.

https://discussions.apple.com/thread/7965874

Tack för ditt svar!

Det låter inte alls helt orimligt och jag har tyvärr tänkt tanken själv. Att löda fast mer saker än man måste är ju lite utav djävulens påfund kan man tycka.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Gå in i terminalen och skriv: diskutil list

Vad listas då?

Tack för ditt svar!
Jag länkar en bild så får du säga om du blir något klokare av den.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

Tack för ditt svar!
Jag länkar en bild så får du säga om du blir något klokare av den.

https://i.ibb.co/2MFW9kG/5-B7-B87-D5-B9-E5-4293-BDCD-2-BD87-A6-B329-E.jpg

Hm, den hittar inte din SSD. Tror inte det går att byta SSDn själv på 2016 Touchbar modellerna heller. :/ Ta med den till en auktoriserad Apple-servicepartner och fråga om de kan få igång den. Men det finns en risk att hela logikkortet behöver bytas, tyvärr

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, den hittar inte din SSD. Tror inte det går att byta SSDn själv på 2016 Touchbar modellerna heller. :/ Ta med den till en auktoriserad Apple-servicepartner och fråga om de kan få igång den. Men det finns en risk att hela logikkortet behöver bytas, tyvärr

Jag har lämnat in den nu. Förhoppningsvis går den att åtgärda utan att byta ut hela moderkortet. Måste hela rasket bytas köper jag en ny istället då det lär gå på en rejäl slant.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

Jag har lämnat in den nu. Förhoppningsvis går den att åtgärda utan att byta ut hela moderkortet. Måste hela rasket bytas köper jag en ny istället då det lär gå på en rejäl slant.

Låter klokt.

Om det mot förmodan är mindre än tre år sedan du köpte den så kan du åberopa konsumentköpslagen. Apple brukar vara hyggliga gällande den. Dock har jag bara erfarenhet av produkter som pajat inom 2 år. Har för mig att det finns någon brytgräns där.

Visa signatur

---