Permalänk
Medlem

27" eller 32" på skrivbordet?

Har just nu en 24" som jobbskärm(programmering samt office). Brukar också använda den för att titta på en film via Youtube/Netflix ibland.
Har funderat ett tag på att uppgradera till 27" och 4k, men har svårt att hitta en skärm som känns rätt till rätt pris. Därför började jag fundera på om man skulle köra med 32" och 2k istället då de verkar ha lite humanare priser och snabbare uppdateringsfrekvens vilket kan vara bra även om jag inte spelar särskilt mycket. Känner dock att det finns en risk att det blir för mycket skärm så att den tar över på skrivbordet.
Lite svårt att komma ut och testa när det är så här så jag undrar om har erfarenheter kring detta. Vad brukar passa bäst?

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån sitter du? Tänkte du ha 1 eller 2st?

Jag har 1 armlängds avstånd och skulle känna att 32" vara för stort. Just nu måste jag vrida på huvudet redan och jag har 2st.

Skulle det vara 1 så kanske jag skulle kunna tänka mig ha 1 32" givet att den sitter på en arm med ca 1m avstånd.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pomelo:

Har just nu en 24" som jobbskärm(programmering samt office). Brukar också använda den för att titta på en film via Youtube/Netflix ibland.
Har funderat ett tag på att uppgradera till 27" och 4k, men har svårt att hitta en skärm som känns rätt till rätt pris. Därför började jag fundera på om man skulle köra med 32" och 2k istället då de verkar ha lite humanare priser och snabbare uppdateringsfrekvens vilket kan vara bra även om jag inte spelar särskilt mycket. Känner dock att det finns en risk att det blir för mycket skärm så att den tar över på skrivbordet.
Lite svårt att komma ut och testa när det är så här så jag undrar om har erfarenheter kring detta. Vad brukar passa bäst?

Skrivet av Dashio:

Hur långt ifrån sitter du? Tänkte du ha 1 eller 2st?

Jag har 1 armlängds avstånd och skulle känna att 32" vara för stort. Just nu måste jag vrida på huvudet redan och jag har 2st.

Skulle det vara 1 så kanske jag skulle kunna tänka mig ha 1 32" givet att den sitter på en arm med ca 1m avstånd.

Jag har en 34" ultra widescreen skärm och sitter på armlängds avstånd från den. Visst behöver man vrida på huvudet för att se allt vilket var lite ovant i början, men den stora skärmytan är också väldigt användbar och inget jag skulle vilja byta bort. Hade gärna tagit en 32" eller större skärm istället.

Dock så tycker jag att 2k (1920x1080) är på tok för låg upplösning för en 32" skärm. Satsa i så fall på en 4k.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

On du har ett djupt skrivbord kan 32" vara bra storlek. Gjorde själv samma hopp som du funderar på att göra, och du får vara beredd på att det är ovant i början. Men se till att flytta skärmen så långt bak det går från skrivbordet, och att du som sagt har ett djupt skrivbord (jag har 60 cm) så du kan sitta en bit ifrån, med utsträcka armar

Permalänk
Medlem

@giplet Rätta mig om jag har fel, men 2k är väl 1440p? 32" 1440p blir i princip samma pixeltäthet som en 24" 1080p

Edit: jag hade fel: #17485292, Laxpudding har koll på läget som vanligt det är ganska invecklat, men ja, 1440p på 32" minst IMO

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har 32" 2k och tycker det är perfekt.

Gick från 27" 2k vilket jag tyckte var på snäpp till för liten ppi.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Allt det där är bara en vana, har själv gått 24>27>32>34>48 och nu känns 32" nästan litet. Men 48" är också för stort, runt 40" är nog lagom. Sen blir det nog som du säger, "för mycket skärm". Men 32" kommer nog inte kännas som för mycket efter en vecka.

Permalänk
Medlem

27 fungerar bra för två skärmar tycker jag, men 32 kan bli trångt.

Permalänk
Medlem

Bytte från 24->32 tum för ett par år sen. Nästa skärm kommer bli en 27 tummare. 32 blev för stort på det avståndet jag sitter tyvärr. Mäktigt men irriterande när man spelar snabba FPS spel eller surfar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tycker personligen 32” är för stort. Däremot ultrabred 34” är nice

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag kör en 32'' 4k och tycker skärmen är för liten för att köras på standard zoom (100%).

Texten blir just så pass för liten tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns ju 28 tummare med om man vill ha lite större än 27 tum men inte gå hela vägen upp till 32.

Typ som denna: https://www.inet.se/produkt/2218303/acer-28-nitro-xv280k-4k-f...

Permalänk
Medlem

27" 1440p funkar utmärkt om man sitter ordentligt vid ett normalt skrivbord, tycker jag. Jag har kört så i många år, 2st 27" sida vid sida. 32" är trevligt men då vill jag nog helst ha 4K upplösning. Det är en smak/vanesak tror jag.

Hemmavid kör jag en stor 43" i 4K, och det är underbart. Sitter ca en meter ifrån vid normal användning, och när jag spelar brukar jag luta mig bakåt och då blir det runt 1.5m skulle jag gissa. Det är en härlig upplevelse.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Har just nu en 24" som jobbskärm(programmering samt office). Brukar också använda den för att titta på en film via Youtube/Netflix ibland.
Har funderat ett tag på att uppgradera till 27" och 4k, men har svårt att hitta en skärm som känns rätt till rätt pris. Därför började jag fundera på om man skulle köra med 32" och 2k istället då de verkar ha lite humanare priser och snabbare uppdateringsfrekvens vilket kan vara bra även om jag inte spelar särskilt mycket. Känner dock att det finns en risk att det blir för mycket skärm så att den tar över på skrivbordet.
Lite svårt att komma ut och testa när det är så här så jag undrar om har erfarenheter kring detta. Vad brukar passa bäst?

Jag sitter med den här monitorn sedan flera år tillbaka:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613828

Nu ser det ut som om den här modellen har utgått men det finns flera i samma storlek och större, jag sitter på ca en armlängds avstånd och har inga som helst problem med detta, jag skulle lätt köpa mig en monitor på 65" om jag behövde det idag.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min 32" då jag behövde nedgradera hela mitt system. Blev en 27" tillfälligtvis, som är mycket bättre på alla fronter, men faktiskt så skulle jag hellre vilja ha tillbaka min billigare 32". Så länge plats finns så är size kung, mig veterligen.

AOC 32" CQ32G1 byttes mot Samsung Odyssey G7 27"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Kör en 32" 1440p som huvudskärm och 27" 1440p som sekundärskärm, jag hade inte kört 1080p på en 32"-skärm, då 1440p imo redan är i underkant.

(Gällande frågan från ts, har du plats kör på 32", ser ingen nackdel att köra 32 över 27)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tack. Till en början har jag tänkt bara köra en skärm. Skrivbordet är inte allt för djupt så jag är orolig över att 32 blir för mycket och man fastnar i "varför valde jag inte 27" istället för "lite stort, men det ordnar nog sig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Tack. Till en början har jag tänkt bara köra en skärm. Skrivbordet är inte allt för djupt så jag är orolig över att 32 blir för mycket och man fastnar i "varför valde jag inte 27" istället för "lite stort, men det ordnar nog sig".

Då föreslår jag att du köper en 32" från någon som har öppet köp, t.ex. Inet eller Komplett, och testar! Blir det för stort för dig, returnera och köp en 27". Win-win.

Värt att tänka på eftersom du är van vid en 24" i 1080p är att 32" 1440p har samma pixeltäthet, så det kommer kännas naturligt med en gång. Text, ikoner osv kommer kännas lika stora som du är van vid.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Då föreslår jag att du köper en 32" från någon som har öppet köp, t.ex. Inet eller Komplett, och testar! Blir det för stort för dig, returnera och köp en 27". Win-win.

Värt att tänka på eftersom du är van vid en 24" i 1080p är att 32" 1440p har samma pixeltäthet, så det kommer kännas naturligt med en gång. Text, ikoner osv kommer kännas lika stora som du är van vid.

Låter som en plan

Hittade AOC Q3279VWFD8 som verkar ha fått bra betyg till ett överkomligt pris. Visserligen bara 75Hz, men eftersom jag inte spelar så ska jag titta närmare på den.
Annars verkar en vettig 4k 32" nästan kosta dubbelt så mycket som en 4k 27"...

Permalänk

Sitter i samma sits och funderar på att gå från 24" 1080p 60hz till 27" 1440p 144hz, ska man ha curved eller inte? Testade en curved i butik och upplevde att hemsidor blev utstretchade kanske en vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

Sitter i samma sits och funderar på att gå från 24" 1080p 60hz till 27" 1440p 144hz, ska man ha curved eller inte? Testade en curved i butik och upplevde att hemsidor blev utstretchade kanske en vanesak.

Det där är definitivt en smaksak. Personligen är jag allergisk mot böjda skärmar, och hatar dem passionerat. Andra älskar dem, så..

Du måste testa själv, i hemmiljö, det är det enda sättet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag byter fram och tillbaka mellan 4K 27" och 4K 55" OLED (båda utan skalning) men har svårt att bestämma mig vad jag gillar bäst, båda har sina för och nackdelar. Men jag har för länge sedan insett att jag aldrig kommer bli nöjd med någon skärm oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Låter som en plan

Hittade AOC Q3279VWFD8 som verkar ha fått bra betyg till ett överkomligt pris. Visserligen bara 75Hz, men eftersom jag inte spelar så ska jag titta närmare på den.
Annars verkar en vettig 4k 32" nästan kosta dubbelt så mycket som en 4k 27"...

Det är exakt den skärmen jag har väldigt prisvärd (köpte för knappt 2k) och då ingår både hdmi- och displayportkabel (DP-kabeln klarar 1440p 75hz på 10-bitar). Räkna med lite bleeding, och kanske något enstaka pixelfel, men har du tur får du ett bra exemplar. Har köpt två, varav ena var "felfri"