Audi, Volkswagen, Ford och Daimler drar i handbromsen – brist på kretsar

Permalänk
Cylon

Audi, Volkswagen, Ford och Daimler drar i handbromsen – brist på kretsar

Biltillverkare drar ned på produktionstakten när brist på kretsar sträcker sig långt utanför vad som vanligtvis förknippas med tech-industrin.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

vart tar alla kretsar vägen
var tar alla kretsar vägen
ingen som vet
ingen som vet

Permalänk
Medlem

Samtidigt pratar intel om att outsourca sin produktion av kretsar, hmmm. Här är min lösning på problemet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Samtidigt pratar intel om att outsourca sin produktion av kretsar, hmmm. Här är min lösning på problemet:

https://i.ibb.co/jHpJHvj/EG-Waffle-Maker-LEAD-08.jpg

Gamla hederliga 5mm halvledare?

Permalänk
Medlem

Det låter helt absurt att produkter för 300 000+ kronor blir begränsade av brist på komponenter som produceras i samma fabriker som 300 kronors Raspberry Pi. Något kinesiskt skräpmärke borde kunna bli övertygad att låta biltillverkare gå före deras ringklocke-kameror för en bråkdel av kostnaden för ett stillestånd i bilproduktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

https://i.ibb.co/jHpJHvj/EG-Waffle-Maker-LEAD-08.jpg

Nä. Det är alltså "silicon wafer" man använder, inte "silicon waffle".

Permalänk
Medlem

Så nu kan vi se scalping av svensson bilar också
Finns ju en lösning på problemet....sluta pressa in värdelös teknik i bilar. Kan man inte få en bil som är "normal" utan en miljon funktioner. Liksom vad gör man när man kör bil? Sätter på Spotify och navigatorn (något som använder android auto så är man set).
Rant:
Jag vill inte ha sensor hit, röststyrning dit, med full digitala displayer och touch knappar, med lanekeeping, adaptiv farthållare (funkar för jävligt ändå), "flowing" blinkers och aktiv stötdämpning för att kunna hantera den enorma vikten på hela kalaset.
Var lite moderna, använd enklare teknik och paketera lite android auto eller något on top, less is more.
Om man vill ha bild i bilen, inkludera cast/chromecast stöd istället och bra surf.
Idag kan man köpa avskalat billigt skrot eller teknikpackad glorifierad surfplatta, fastklisstrad i en på tok för tung bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tack. Jag har alltid undrat varför techsektorn har problem med våfflor.

Permalänk
Medlem

Oavsett så ser det gott ut med våfflor

Permalänk
Medlem

Det låter helt absurt att produkter för 300 000+ kronor blir begränsade av brist på komponenter som produceras i samma fabriker som 300 kronors Raspberry Pi. Något kinesiskt skräpmärke borde kunna bli övertygad att låta biltillverkare gå före deras ringklocke-kameror för en bråkdel av kostnaden för ett stillestånd i bilproduktionen.

Många nya bilar använder elektronik från mer avancerade noder (14nm eller mindre) vilket är långt från prestandan som noden rpi använder (40 eller 28nm tror jag). Självklart använder inte alla komponenten i bilen dessa avancerade noder men det är fortfarande ett antal hindrande komponenter.

Permalänk
Medlem

Skönt att ha en bil från 85, det mesta lagas med svets och vinkelkap.

Permalänk
Medlem

Hm inget ord om Volvo, får hoppas då jag har prel leverans mitten Februari..

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Finns ju en lösning på problemet....sluta pressa in värdelös teknik i bilar. Kan man inte få en bil som är "normal" utan en miljon funktioner. Liksom vad gör man när man kör bil? Sätter på Spotify och navigatorn (något som använder android auto så är man set).
Rant:
Jag vill inte ha sensor hit, röststyrning dit, med full digitala displayer och touch knappar, med lanekeeping, adaptiv farthållare (funkar för jävligt ändå), "flowing" blinkers och aktiv stötdämpning för att kunna hantera den enorma vikten på hela kalaset.
Var lite moderna, använd enklare teknik och paketera lite android auto eller något on top, less is more.
Om man vill ha bild i bilen, inkludera cast/chromecast stöd istället och bra surf.
Idag kan man köpa avskalat billigt skrot eller teknikpackad glorifierad surfplatta, fastklisstrad i en på tok för tung bil

Instämmer!

Jag vill antingen ha en helt självkörande bil, eller en helt teknikbefriad bil som gör exakt det jag vill, när jag vill, utan att hitta på egna hyss.

Permalänk
Medlem

De tre stora amerikanska biltillverkarna har genom en gemensam lobbyorganisation utövat påtryckningar på USA:s regering och Joe Biden. De hoppas att de i sin tur ska försöka pressa de asiatiska halvledartillverkarna att styra om produktion från konsumentelektronik till komponenter det behöver för att bygga sina bilar.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-15/u-s-automa...

För egen del undrar jag vad man gör med produktionslinorna för äldre tekniker när man fasar in nya - skrotas de eller sparas de för att tillverka saker som inte absolut behöver det nyaste, hetaste och fetaste som finns? Elektroniken i en bil borde väl rimligen utan vidare kunna tillverkas på en äldre nod? Eller är det så att det tidigare inte varit något problem att klämma in all tillverkning på det nyaste noderna och att den här bristen kan komma att påverka hur man gör framgent?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en bil utan kretsar, så som denna (typ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Såna bilar är populära inom vissa kretsar.

Permalänk
Medlem

Mer kisel till alla! Snabbt också! Ut med de gamla sotloken till bilar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av infigo:

Rant:

Fast även med väldigt begränsad utrustningslista så blir det en del kretsar.

• Så länge inte motorn har förgasare är insprutningen och tändningen idag elektroniskt styrd.

• ABS-bromsar, antispinn och liknande säkerhetsfunktioner behöver styrdatorer

• All infotainment (även om det bara är en radio + apple car play) behöver styrdatorer

Man har liksom använt kretsar för biltillverkningen de senaste 30-40 åren. Så det är knappast bara nya feature sets som behöver dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Skönt att ha en bil från 85, det mesta lagas med svets och vinkelkap.

Och en massa fula ord.

Permalänk
Medlem

Ser det här framför mig...

Tesla har svårt att få tag på batterier - börjar utveckla och tillverka egna batterier

Tesla får svårt att få tag på kretsar - börjar.....

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Såna bilar är populära inom vissa kretsar.

Äh sluta fåna dig med dåliga skämt. Allt kretsar inte kring kretsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

BMW är en av få aktörer som säger sig inte vara påverkade av bristen på kretsar

Men vi vet ju alla varför, dom behöver ju inte slösa kretsar på onödiga saker som blinkers, så dom sparar ju in där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

[ul]
[li]Så länge inte motorn har förgasare är insprutningen och tändningen idag elektroniskt styrd. [/li]
[li]ABS-bromsar, antispinn och liknande säkerhetsfunktioner behöver styrdatorer[/li]

Kretsar för sånt kan utan problem tillverkas på 10-20 MIKROmeter snarare än nanometer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Den är inte kretsfri. Det går en krets mellan batteri, brytare, säkringar och lampor. exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem

I många moderna bilar kan man inte ens dra i handbromsen utan erforderliga elektroniska kretsar... p.g.a. elektrisk handbroms.

Permalänk
Medlem

Tur man nyss uppgraderat datorn och igår köpte jag en bil. Priserna kan nog stiga framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

• Så länge inte motorn har förgasare är insprutningen och tändningen idag elektroniskt styrd.

• All infotainment (även om det bara är en radio + apple car play) behöver styrdatorer

Man har liksom använt kretsar för biltillverkningen de senaste 30-40 åren. Så det är knappast bara nya feature sets som behöver dem

Tänk dig en T-ford. Eller en annan bil, där du vevar igång för att kunna starta fordonet. Kan det bli mer analogt? Min gamla albin o11 marin motor har en sådan vev. Stort svänghjul och en magnet med fjäder som kan skapa den gnista som behövs för tändstiftets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Skillnaden som hänt sedan tidigt 2000 tal är att näst intill varje backspegel, baklampa, framlampa, säte, dörr, baklucka etc. har egna styrkontrollers för functionality som behöver det för "modern" teknik.
Felsökt en 90 tals nissan lampfel (popups) och allt var analogt med hållkretsar....det som felade var...den digitala timing kretsen som var första länk i kedjan. Modellår 85 använde en konding istället för digital chip för att styra timingen på blinka helljuset

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I många moderna bilar kan man inte ens dra i handbromsen utan erforderliga elektroniska kretsar... p.g.a. elektrisk handbroms.

Handbroms as a service. Premium eller reklamfinansierat alternativ, upp till 120 timmar bromsad tid per månad eller 4 timmar per reklamfilm.

Specialerbjudande: Lyssna på reklam under hela resan utan visuell distraktion för att använda handbromsen hela parkeringstiden (best value!).

Permalänk
Hedersmedlem

Specialerbjudande: Lyssna på reklam under hela resan utan visuell distraktion för att använda handbromsen hela parkeringstiden (best value!).

Du menar typ som att lyssna på reklamradio?