Audi, Volkswagen, Ford och Daimler drar i handbromsen – brist på kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Får vi så kraftiga problem med elektromagnetiska störningar, oavsett om från solen/rymden, atomkrig, eller annat, så har vi betydligt större problem med viktigare saker i samhället än med bilen (kommunikation, tåg, flyg, radio/TV/mobil/internet, elektricitet, vattenförsörjning, sjukhus, och andra mer livsupphållsgivande elektronik).

Förvisso, bara poängterar att den nya dyra bilen på bara några sekunder blir helt värdelös samtidigt som gamla klassiker tuffar på som vanligt. Kan vara bra ha en sådan i garaget, eller ett par, för säkerhets skull. De blir hårdvaluta. Fast man bör nog ha en egen farmartank också för tanka på macken går inte heller längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förvisso, bara poängterar att den nya dyra bilen på bara några sekunder blir helt värdelös samtidigt som gamla klassiker tuffar på som vanligt. Kan vara bra ha en sådan i garaget, eller ett par, för säkerhets skull. De blir hårdvaluta. Fast man bör nog ha en egen farmartank också för tanka på macken går inte heller längre.

Tom. militären har ju slutat att tillverka EMP-säkra fordon och vapen (inklusive tom. ryssarna som länge gjorde det), så tror det är en viktigare fråga för militären, polisen, mflr. som lär få större problem än mina små behov. För att inte tala om alla flyg som kan trilla ner.

Kommer nog vara mer värt att ha preppat för att vara utan livsmedel, vatten, elektricitet (rejält elverk lär vara viktigare och mer värt än bil) och värme. Inte för att jag gjort det själv (inte någon större omfattning ivf.), men gäller att prioritera rätt och sätta saker i sitt perspektiv i sådana lägen.

Just sayin'

Skrivet av Alphahanne:

Orsaken till att F1-bilarna inte har ABS är för att systemet förbjöds, huvudsakligen för att bilarna helt enkelt blev för lättkörda. Med den enorma nedåtkraft bilarna hade så blev det också möjligt bromsa mycket senare, en F1 fick i motsats till en vanlig bil faktiskt kortare bromssträcka med ABS.

Japp!

Både ABS, aktiv fjädring/dynamisk chassikontroll, launch control, och traction control togs bort. Inte för att det inte fungerade, utan snarare tvärt om; precis som du påpekar så togs det bort för att det fungerade för bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Har beställt en Mercedes CLA 250e som var planerad att tillverkas i april med leverans i maj. Nu är man ju lite rädd att den dröjer in i juli.. (tjänstebilsreglerna ändras i juli och det blir ca 30% dyrare för bilar reggade efter 1 juli)

Verkar som ändringarna blir framskjutna till 1 Januari 2022!

Visa signatur

🖥---> Asrock Z170 Extreme4 • i7 6700k • 16gb ddr4 Corsair LPX • Asus RX580 4gb Dual • Corsair RM650x • Diverse SSDs • Fractal Design R5 • Sennheiser HD 599 •
📱---> Google Pixel 7 Pro 256gb Obsidian Black
📽---> LG C1 OLED 2021
🚗---> 9-3 TTid 180hk Vector

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enda vägen vet jag inte, vissa elbilar (Nissan Leaf har detta vet jag) har ju ett läge med "enpedalskörning", där man helt enkelt får regenerativ broms när man släpper på gasen. I ett sådant läge behöver man egentligen bara trycka på bromspedalen i en situation där den regenerativa bromsen inte räcker. Då behöver inte bromspedalen ens användas för aktivera regenerativ bromsning, det sköter gaspedalen i "e-pedalsläge". Det är nog ett okej alternativ för mer prispressade elbilar. (Frågan är om de pengar man sparar på att inte ha brake-by-wire sänker priset tillräckligt mycket för att locka till sig fler kunder än som kanske inte gillar hur det bromssystemet funkar och bara vill "köra som vanligt".)

Enda vägen kanske det inte är men jag tror inte det kommer bli så uppskattat med riktigt kraftig motorbroms när man lyfter pedalen. Nu vet jag inte hur mycket nuvarande system kan bromsa men det är många som inte gillar det, och då är det nog vettigare att ha en okej nivå av "motorbroms" och sen lite mer genom pedalen.

Citat:

Alltså, om problemet med ABS är att folk inte fattar hur ABS fungerar, då är ju frågan om det är produktivt att ta bort ABS. Det skulle ju säkert leda till att samma personer som är okunniga om hur ABS fungerar då blir okunniga om hur en bil utan ABS beter sig.

Personligen: Jag förstår hur ABS fungerar, och jag tror inte heller att jag skulle köra bil bättre i en nödsituation utan ABS. Så bra på att köra bil är jag inte. För mig är det väldigt skönt att veta att man kan stå på bromspedalen och bilen själv jobbar för att bibehålla styrförmågan så gott som möjligt under omständigheterna, så att jag i en nödsituation kan foka på viktigare beslut, om t.ex. vart jag ska styra snarare än hur jag ska modulera bromsverkan.

Folk som inte kan bromsa med ABS kommer inte bli bättre utan det men de verkar inte bli nämnvärt sämre heller. Minns jag statistiken rätt minskar ABS vissa olyckor medan andra ökar. Exempelvis kollision med andra bilar minskar medan fler kör av vägen. Olyckor i vått väglag minskar medan de ökar för vinterväglag. En liten fördel till ABS kan vara just att minska olyckorna med andra bilar, eftersom sådana är farligare och involverar fler människor. Vi snackar dock inga jättestora skillnader (fåtal procent).

Själv föredrar jag helt klart utan ABS. Problemet med ABS, förutom längre bromssträcka, är att den inte alltid gör som man vill. Har varit nära att smälla på grund av att ABS;en inte gjort som jag vill. Det kan vara oberäkneligt ibland och i vissa lägen kanske man faktiskt vill låsa hjulen. Exempel på det kan vara när det finns både snö och is, där ABS;en kickar in bara man tänker på att bromsa. I såna lägen, beroende på underlaget, kan det hjälpa att låsa hjulen lite - speciellt med dubb som kan gräva ner i underlaget.
Särskilt på löst underlag gillar jag inte ABS. Bromsarna blir rejält mycket sämre. Har man hyfsad bromsteknik kan bromssträckan med ABS lätt bli dubbelt så lång. Det är inte roligt.

Skrivet av medbor:

Igen, jag säger inte alls att ABS är dumt eller dåligt och hjälper garanterat vid dåligt väglag. Det underlättar kontroll på bilen generellt. Men när ABS jobbar för fullt är styrförmågan (flytta bilen i sidled) högst begränsad. Greppet är ju en ändlig resurs, bara det jag ville påpeka

Det kan funka bättre i vått väglag (låsta hjul när det är mycket vatten är jättedåligt) men annars är det sämre

Visst är styrförmågan begränsad men även vid full inbromsning finns det i regel lite grepp att nyttja för att svänga. Allt tillgängligt grepp maximeras inte i en led. Därför är det optimalt i racing att börja svänga lite under inbromsning (trail braking) och man kan maximera farten ut ur en sväng genom att börja gå på gasen innan svängandet är klart.
Med det inte sagt att styrförmågan under full inbromsning inte är begränsad utan att det finns utrymme för inbromsning och (lite) svängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja precis. Många tror dock att ABS ger kortare bromssträcka och att man måste vara F1-förare för att bromsa bättre utan det, vilket såklart inte är fallet. Fördelen är att om man går "oshit, oshit, oshit...!" och bara trycker ner foten så kan man fortfarande styra bilen. Ska man panikbromsa och kunna styra bilen med vanliga bromsar behövs lite övning och förmåga att hålla huvudet kallt.
För mig är det tvärtom. Jag måste aktivt tänka på att hålla nere foten med ABS för min reflexmässiga reaktion är att jag låser hjulen när ABS;en kickar in.

Att många tror att ABS ger kortare bromssträcka kan ju bero på att ABS faktiskt ger kortare bromssträcka på de allra flesta underlag, undantagen brukar vara lösa underlag där låsta hjul ger något högre friktion genom att hjulen gräver ned sig i underlaget.

ABS systemet reglerar vid inbromsning varje hjul individuellt mot optimal "slip ratio", där alltså friktionen mellan däck och underlag är som högst, vilket också ger kortast bromssträcka.

https://www.researchgate.net/profile/Arun_Samantaray/publicat...

Skrivet av pv2b:

Det låter spontant som att man skulle kunna öka säkerheten på just denna punkt genom att ta bort denna pulserande effekt som ABS-bromsar ger, kanske genom att göra själva bromsstyrningen elektronisk? Den "force feedback" man får på bromsarna kan då också vara elektroniskt styrd för att ge en mer konstruktiv feedback om vad som händer, som fungerar bättre med människans psykologi.

Sedan finns det ju så klart problem med helt elektroniskt styrda bromsar... men jag föreställer mig att om man kan tillverka passagerarflygplan som är långt mycket mer säkra än en typisk personbil med 100% elektronisk styrning så borde man ju kunna göra det säkert i en personbil också.

Autobroms är ju så klart ett bra komplement det med...

Detta problem löste man redan på 90-talet med "Brake Assist System", dvs bromssystemet maximerar själv inbromsningen även om föraren inte trycker tillräckligt hårt på pedalen.

Pulserandet är bara ett resultat av att den elektroniska regleringen är aktiv, vilken släpper på bromstrycket i bromsoket och pumpar tillbaka bromsvätskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Att många tror att ABS ger kortare bromssträcka kan ju bero på att ABS faktiskt ger kortare bromssträcka på de allra flesta underlag, undantagen brukar vara lösa underlag där låsta hjul ger något högre friktion genom att hjulen gräver ned sig i underlaget.

ABS systemet reglerar vid inbromsning varje hjul individuellt mot optimal "slip ratio", där alltså friktionen mellan däck och underlag är som högst, vilket också ger kortast bromssträcka.

https://www.researchgate.net/profile/Arun_Samantaray/publicat...

Det är vad man gör vid "threshold braking" också. Problemet för ABS är att man får kompromissa optimal slipvinkel mot att göra det lättare att svänga. I vanliga bilar är målet först och främst att behålla styrförmågan och stabiliteten i bilen. Snackar vi racebil blir det en annan sak då systemet är optimerat för kortast möjliga bromssträcka (då har man även bra koll på däckens karaktär och vilken slipvinkel som ger bäst friktion).

Edit: Här finns en video med och utan ABS på torr asfalt. Inte ett perfekt test, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är det som gått till överdrift?

Förstår faktiskt inte det teknikfientliga tugget som förs här. Vill man köpa en veteranbil så är det inget fel i det, men man behöver ju inte önska att samtidigt stoppa utvecklingen och moderniseringen av våra vanliga bilar.

This does not compute!

Om något så är det väl mobiltelefoner där tekniken gått till överdrift...

Jag tror inte att det är bra att styra radio, klimatkontroll, stolsvärme och dylikt med en touch-skärm till exempel. En fysisk knapp är att föredra. Det är väl mest det jag menar med att det går till överdrift.

Sen finns det grejer som vissa gör bra, Kia (har jag för mig) har ju en kamera som filmar i döda vinkeln och så lägger de upp den videoströmmen på en skärm på instrumentpanelen när du slår på blinkers för att byta fil till exempel. Och att kunna lägga kartan vid navigering på instrumentpanelen tror jag också är väldigt bra. Mazda kör ju med heads-up displayer också där de presenterar avlästa skyltar och nuvarande hastighet och sådär.

Så är inte alls teknikfientlig, är mest bara fientlig till dåliga infotainment-system antar jag...

Har inte supermycket att jämföra med dock, har mest kört min gamla Mazda2 från -09 och föräldrarnas moderna Jaguar-SUV.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. De har iaf. till skillnad från andra lämnat Nvidias chip, och konstruerat sina egna.

Även om de inte tillverkar de själva i gena fabriker (än ) så är det ju intressant att se att de designar sina egna kretsar. Mer än vad de flesta traditionella biltillverkare gör på den nivån.

https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=4140

DETTA!!!!
Det blir mer och mer tydligt att dem som outsourca mindre vinner i längden. Särskilt när aktörer som tillverkar kretsar blir allt större och mindre i antal.
Om dom flesta håller på med "just in time" skall man bygga ut lager.
Volkswagen, Daimler och andra nu har nog fått erfara hur bra det är att ha lager, som man minskat och även avskaffat 20 år sedan.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Finns mycket övertro på teknik generellt. Ibland kan faktiskt dessa hjälpmedel göra att saken blir värre om det är en förare som inte vet vad som händer och kämpar mot det hjälpmedlen gör.

Att folk generellt skulle vara vana vid ABS tror jag inte på tyvärr, det är så sällan de flesta behöver bromsa så den aktiveras och när den väl gör det är det instinkten som avgör hur man initialt reagerar på det. Är man van vid det så absolut, då funkar det också, men jag tror långt från alla är det och den där korta stunden från man känner och reagerar fel till att man kommer ihåg kan vara avgörande för att det går åt helsike.

En punkt där jag absolut tror det kan göra stor skillnad är bilar med automatisk broms. Många ligger åt helsike för nära bakom och bromsar bilen framför är det i stort sett ingen normal bilförare som ens hinner sätta foten på bromsen innan de kör in i den. Då fyller radar och autobroms en viktig funktion. Nackdelen är väl att folk kommer ligga ännu närmare bakom istället och inte ens säkerhetssystemet hinner med.

Nu står detta förvisso i bilens instruktionsbok (som ingen läser idag?), men det är väldigt många saker som påverkar dessa system så att de får nedsatt funktion eller inte fungerar alls.

AUDI kallar sitt system för "AUDI Pre Sense", och nu när det varit slaskväder har varningslampan som indikerar att detta system ej är i funktion lyst nästan konstant. På grund av att kameran i vindrutan ej haft fri sikt på grund av skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Nu står detta förvisso i bilens instruktionsbok (som ingen läser idag?), men det är väldigt många saker som påverkar dessa system så att de får nedsatt funktion eller inte fungerar alls.

AUDI kallar sitt system för "AUDI Pre Sense", och nu när det varit slaskväder har varningslampan som indikerar att detta system ej är i funktion lyst nästan konstant. På grund av att kameran i vindrutan ej haft fri sikt på grund av skit.

Så är det ju alltid, majoriteten har inte koll på vad de faktiskt åker runt med.

På min bil blir jag mest frustrerad när antisladd hugger in men jag kan tyvärr inte stänga av det. Antispinn kan jag stänga av och det är alltid något. Allt fungerar dock, trots att bilen är 17 år gammal snart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag tror inte att det är bra att styra radio, klimatkontroll, stolsvärme och dylikt med en touch-skärm till exempel. En fysisk knapp är att föredra. Det är väl mest det jag menar med att det går till överdrift.

Sen finns det grejer som vissa gör bra, Kia (har jag för mig) har ju en kamera som filmar i döda vinkeln och så lägger de upp den videoströmmen på en skärm på instrumentpanelen när du slår på blinkers för att byta fil till exempel. Och att kunna lägga kartan vid navigering på instrumentpanelen tror jag också är väldigt bra. Mazda kör ju med heads-up displayer också där de presenterar avlästa skyltar och nuvarande hastighet och sådär.

Så är inte alls teknikfientlig, är mest bara fientlig till dåliga infotainment-system antar jag...

Tips; testa ett modernt bra infotainmentsysten som tex. hos Tesla och Polestar. Då kommer du uppskatta att ha stor touchskärm med snabb och responsiv touch (inte seg som i många dåliga bilar), och med inbyggd Spotify-klient (TuneIn, och andra).

Helt suveränt överlägset bra!

Mycket enklare och mer snabbjobbat än en massa knappar och rattar (som i vår relativt nya Mercedes).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

DETTA!!!!
Det blir mer och mer tydligt att dem som outsourca mindre vinner i längden. Särskilt när aktörer som tillverkar kretsar blir allt större och mindre i antal.
Om dom flesta håller på med "just in time" skall man bygga ut lager.
Volkswagen, Daimler och andra nu har nog fått erfara hur bra det är att ha lager, som man minskat och även avskaffat 20 år sedan.

Jo, det är en väldigt intressant reflektion som du gör. Många biltillverkare är numera simpla "katalogbeställare", som gör väldigt lite själva av värde (förutom chassi och marknadsföring). Beställer mest färdiga delar från underleverantörernas kataloger och färdiga lösningar.

Tror mer på de leverantörer som har större kontroll av hela kedjan, och en lite större andel egenutveckling av olika kärnkomponenter och andra betydelsefulla delar. De bolagen kan både ha chans att få en högre vinstmarginal, men även att skapa ett större bolagsvärde (större både strukturkapital och humankapital än "katalogbeställarna").

Gällande Teslas egenutvecklade AI-chip ovan så kommer snart en ny version på Samsungs 5nm processnod (den gamla var på en äldre 14nm process):

https://electrek.co/2021/01/25/tesla-partners-samsung-new-5nm...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tips; testa ett modernt bra infotainmentsysten som tex. hos Tesla och Polestar. Då kommer du uppskatta att ha stor touchskärm med snabb och responsiv touch (inte seg som i många dåliga bilar), och med inbyggd Spotify-klient (TuneIn, och andra).

Helt suveränt överlägset bra!

Mycket enklare och mer snabbjobbat än en massa knappar och rattar (som i vår relativt nya Mercedes).

Jag håller med om att det verkar vara en jävla skillnad på infotainment och infotainment, men jag tror inget slår ett vred eller en knapp som du kan sträcka dig efter på muskelminne och justera utan att titta ur trafiksäkerhetssynpunkt, möjligen att bra/perfekt röststyrning skulle vara bättre. Jag gillar inte tanken på att behöva titta bort för att behöva justera något eller pricka rätt på en pekskärm. Det finns en anledning till att man kör med knappar och vred på ratten i racing och det är för att det är bättre att kunna göra justeringar på muskelminne och utan att släppa ratten med händerna (ja, det är ett väldigt extremt exempel).

Sen tror jag att en stor och bra touchskärm är bättre att styra om man är passagerare, det råder det inget tvivel för mig. Men som förare så är det viktigt att man inser sina begränsningar och inte håller på och fipplar för mycket med annat medans man kör.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag håller med om att det verkar vara en jävla skillnad på infotainment och infotainment, men jag tror inget slår ett vred eller en knapp som du kan sträcka dig efter på muskelminne och justera utan att titta ur trafiksäkerhetssynpunkt, möjligen att bra/perfekt röststyrning skulle vara bättre. Jag gillar inte tanken på att behöva titta bort för att behöva justera något eller pricka rätt på en pekskärm. Det finns en anledning till att man kör med knappar och vred på ratten i racing och det är för att det är bättre att kunna göra justeringar på muskelminne och utan att släppa ratten med händerna (ja, det är ett väldigt extremt exempel).

Sen tror jag att en stor och bra touchskärm är bättre att styra om man är passagerare, det råder det inget tvivel för mig. Men som förare så är det viktigt att man inser sina begränsningar och inte håller på och fipplar för mycket med annat medans man kör.

I princip alla bilar, tillochmed Tesla, har knappar på ratten nuförtiden för att kunna styra de viktigaste sakerna utan att titta bort.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I princip alla bilar, tillochmed Tesla, har knappar på ratten nuförtiden för att kunna styra de viktigaste sakerna utan att titta bort.

Tesla är ett praktexempel på hur man gör och samtidigt hur man absolut inte gör.
Implementationen fungerar jättebra....men är beroende på var man är i pekskärmen så den kan göra olika så man måste titta på skärmjäveln ändå för att veta vad knapp/hjulet gör för något i den stunden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag tror inte att det är bra att styra radio, klimatkontroll, stolsvärme och dylikt med en touch-skärm till exempel. En fysisk knapp är att föredra. Det är väl mest det jag menar med att det går till överdrift.

Sen finns det grejer som vissa gör bra, Kia (har jag för mig) har ju en kamera som filmar i döda vinkeln och så lägger de upp den videoströmmen på en skärm på instrumentpanelen när du slår på blinkers för att byta fil till exempel. Och att kunna lägga kartan vid navigering på instrumentpanelen tror jag också är väldigt bra. Mazda kör ju med heads-up displayer också där de presenterar avlästa skyltar och nuvarande hastighet och sådär.

Så är inte alls teknikfientlig, är mest bara fientlig till dåliga infotainment-system antar jag...

Har inte supermycket att jämföra med dock, har mest kört min gamla Mazda2 från -09 och föräldrarnas moderna Jaguar-SUV.

Detta håller jag med om! Blir trött på att så mycket ska skötas via touchskärm nu för tiden. En fysiskt knapp är så otroligt mycket enklare att hantera under färd än touch.
Köpte en Kia Ceed SW 2019 som har en perfekt balans mellan infotaiment touch och fysiska knappar. Tycker Kias egna touchgränssnitt funkar bättre än förväntan (för många tillverkare har hemska GUI) men föredrar Android Auto eller Apple Carplay (den har båda - perfekt då jag har Android lur och sambon har iPhone). Kopplar in luren och behöver knappt röra skärmen nånting då mycket kan skötas via Google Assistant.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP