UPS från Kina till Polen?

Permalänk
Avstängd

UPS från Kina till Polen?

Jovars, så jag beställde en 45 kgs grej (du vet vad det är genom att jag inte säger vad det är och att det är ej tillåtet att diskutera på grund av åldersgräns) via mellanhand som i sin tur beställde från en kinesisk fabrik varav betalningen genomfördes den 17:e november 2020. Sedan fick jag meddelande om att varan skulle ha skickats från Kina den 7:e december 2020 då jag fick ett UPS spårningsnummer som visar en skapad fraktetikett för Polen som skall till Sverige till mitt postnummer - så det är rätt.

Däremot har jag inget UPS spårningsnummer för Kina->Polen vilket jag frågat mellanhanden om som i sin tur då skrev till den kinesiska fabriken vilket jag också gjorde men inget svar sedan 7:e december 2020 när jag frågade om det andra spårningsnumret. Som tur var betalade jag via PayPal så har öppnat en dispyt där nu. Personligen hoppas jag att jag slipper behöva få tillbaka pengar på grund av utebliven vara då jag vill ha prylen så att säga och kunna beröma mellanhanden.

Här är min fråga: det kan väl inte ta över en månad att frakta 45 kg (ca dimensionerna LxBxH i cm=160x30x30) från Kina till Polen TROTS pågående pandemi? Det är ju snack om brist på andra varor vilket borde öppna upp för ytterligare plats att transportera annat trots vaccin och övrig medicinsk utrustning som transporteras?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jovars, så jag beställde en 45 kgs grej (du vet vad det är genom att jag inte säger vad det är och att det är ej tillåtet att diskutera på grund av åldersgräns) via mellanhand som i sin tur beställde från en kinesisk fabrik varav betalningen genomfördes den 17:e november 2020. Sedan fick jag meddelande om att varan skulle ha skickats från Kina den 7:e december 2020 då jag fick ett UPS spårningsnummer som visar en skapad fraktetikett för Polen som skall till Sverige till mitt postnummer - så det är rätt.

Jag tolkar det som att du menar att en mellanhand har beställt en pryl från Kina till Polen och att mellanhanden sedan märker om prylen i Polen och sedan skickar den med UPS från Polen till Sverige.

Skrivet av AplAy:

Däremot har jag inget UPS spårningsnummer för Kina->Polen vilket jag frågat mellanhanden om som i sin tur då skrev till den kinesiska fabriken vilket jag också gjorde men inget svar sedan 7:e december 2020 när jag frågade om det andra spårningsnumret.

Har du fått bekräftat att det är UPS som skickar varan från Kina till Polen, eller är det någon annan som skickar varan från Kina till Polen och så blir det UPS från Polen till Sverige?

Skrivet av AplAy:

Här är min fråga: det kan väl inte ta över en månad att frakta 45 kg (ca dimensionerna LxBxH i cm=160x30x30) från Kina till Polen TROTS pågående pandemi? Det är ju snack om brist på andra varor vilket borde öppna upp för ytterligare plats att transportera annat trots vaccin och övrig medicinsk utrustning som transporteras?

Det framgår inte hur varan skickas. Det är enorm brist på kapacitet för flygfrakt sedan coronaviruset satte igång att spridas över världen. Flygfrakt sker delvis med fraktflyg, delvis med passagerarflyg. Viruset har stoppat stora delar av persontrafiken och det finns inte tillräckligt många fraktflyg för att fylla upp hålet efter att persontrafiken försvann. En massa försändelser måste därför skickas med båt och båten kan ta flera månader från Kina till Polen. Om det dessutom är vaccin som ska transporteras med flyg från Kina eller Polen måste du ju inse att vaccinet är mer högprioriterat och därför tränger ut andra transporter. Jag vet dock inte varför du tror att det transporteras en massa vaccin från Kina till Polen; Kina och EU verkar inte använda samma vaccin. I och med att lådan är 1,6 m lång är det förstås ännu svårare att få rum med den på ett flyg och jag antar att det ökar sannolikheten att lådan går med båt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag tolkar det som att du menar att en mellanhand har beställt en pryl från Kina till Polen och att mellanhanden sedan märker om prylen i Polen och sedan skickar den med UPS från Polen till Sverige.Har du fått bekräftat att det är UPS som skickar varan från Kina till Polen, eller är det någon annan som skickar varan från Kina till Polen och så blir det UPS från Polen till Sverige?Det framgår inte hur varan skickas. Det är enorm brist på kapacitet för flygfrakt sedan coronaviruset satte igång att spridas över världen. Flygfrakt sker delvis med fraktflyg, delvis med passagerarflyg. Viruset har stoppat stora delar av persontrafiken och det finns inte tillräckligt många fraktflyg för att fylla upp hålet efter att persontrafiken försvann. En massa försändelser måste därför skickas med båt och båten kan ta flera månader från Kina till Polen. Om det dessutom är vaccin som ska transporteras med flyg från Kina eller Polen måste du ju inse att vaccinet är mer högprioriterat och därför tränger ut andra transporter. Jag vet dock inte varför du tror att det transporteras en massa vaccin från Kina till Polen; Kina och EU verkar inte använda samma vaccin. I och med att lådan är 1,6 m lång är det förstås ännu svårare att få rum med den på ett flyg och jag antar att det ökar sannolikheten att lådan går med båt.

Tack för svaret för det mycket utförliga svaret!

Alltså, mellanhanden är en snubbe i USA så det hela kan liknas dropshipping. Nu när jag skickade in en PayPal-dispyt så blev det fart på arslet hos personen. Tydligen skall kinesiska tillverkaren ha försökt skicka varan med någon annan kurir från Kina till Polen som sedan skickas med UPS från Polen till Sverige, varav att det bara står "Shipment ready for UPS", dvs., väntar på varan sedan 7:e december 2020.

Mellanhanden tror alltså att varan knappt har lämnat Kina pga. att tillverkaren försökte skicka iväg med någon kurir som gjorde att det skulle bli helt tullfritt. Dessutom så är jag med på ett forum där en annan snubbe nyss beställt från samma tillverkare och som fick exakt samma UPS-etikett, dvs., skapad i Polen för att skickas vidare.

Jag blir less på utländska tillverkare som försöker hitta genvägar, dvs., skippa tullavgifter, bara för att öka vinstmarginalerna som bara gör att slutkunden knappt får något. Troligen har då varan fastnat i kinesisk tull eller vad det kan vara och kommer inte in i EU.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

I rådande situation känns en månad inte så farligt långt från Kina. Har fått vänta betydligt längre på mycket mindre och lättare prylar före pandemin.

Permalänk
Medlem

Sist vi beställde detaljer till produktion på företaget så var det en stenhård gräns på 50kg med flyg per kund. Vi fick helt enkelt dela upp en "normal" order i flera små sändningar som sedan fick försöka få med på ett flyg per dag, ibland ett par dagars mellanrum. Totalt tog det nästan 3 månader att få hem en komplett order.
Har det skickats på båt kan du räkna med minst 3 månader frakt. Hade du bott i Nordamerika hade frakten med båt varit närmare 6 månader.
Tyvärr som världsläget ser ut nu blir jag inte förvånad om du får vänta en månad till.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

I rådande situation känns en månad inte så farligt långt från Kina. Har fått vänta betydligt längre på mycket mindre och lättare prylar före pandemin.

Även när det var skickat med UPS Standard?

Skrivet av Opatagio:

Sist vi beställde detaljer till produktion på företaget så var det en stenhård gräns på 50kg med flyg per kund. Vi fick helt enkelt dela upp en "normal" order i flera små sändningar som sedan fick försöka få med på ett flyg per dag, ibland ett par dagars mellanrum. Totalt tog det nästan 3 månader att få hem en komplett order.
Har det skickats på båt kan du räkna med minst 3 månader frakt. Hade du bott i Nordamerika hade frakten med båt varit närmare 6 månader.
Tyvärr som världsläget ser ut nu blir jag inte förvånad om du får vänta en månad till.

Samma pryl (därmed samma vikt och det är en pryl så kan inte skickas i flera paket) har skickats till USA och Australien med samma fraktmetod har jag hört och sett på andra det forumet jag är med på. Och då har det inte tagit 6 månader (men då skickades det givetvis inte med båt).

Ja, förhoppningsvis så är varan faktiskt i frakt och det tar extra lång tid. Men enligt mellanhanden så kan det finnas en risk att varan knappt lämnat landet för att tillverkaren försökte mygla sig ur tullhantering vilket orsakat stopp när det försökts skickas in till EU/Polen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nog är det ingen åldersgräns på saken.

Så vida du inte betalar för någon expressfrakt via flyg så kommer det inte ligga på första planet till Polen. Det går inte lika mycket flyg just nu heller, och varor som skickas med tåg eller båt kommer ta 1-2 månader för bara resan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nog är det ingen åldersgräns på saken.

Så vida du inte betalar för någon expressfrakt via flyg så kommer det inte ligga på första planet till Polen. Det går inte lika mycket flyg just nu heller, och varor som skickas med tåg eller båt kommer ta 1-2 månader för bara resan.

Det är inte åldersgräns på saken utan att diskutera om föremålet här på Sweclockers! Föremålet är inget som du precis kan gråta ut om i Aftonbladet - att du aldrig mottagit det efter lång väntetid - utan att få en "skrattkör" följandes efter din rygg hädfanefter!

Enligt vissa Google-bilder så verkar tågresor från Kina->Polen ta någonstans mellan 12-20 (arbets(?))dagar. Hursomhelst så pratar jag med mellanhanden som finner det underligt att det skulle behövas två spårningsnummer för ett paket som skickas "tullfritt" (ja, vilket inte är möjligt - troligen att tillverkaren ej vill betala någon tull utan jag får göra det).

Jag får ta och ringa svenska UPS och fråga om det finns något deklarerat värde för paketet som skall skickas från Polen->Sverige. Grejen med det hela är att jag har tidigare beställt från samma tillverkare i Kina via samma mellanhand och en annan mellanhand från samma "forum community". Och då har det tagit mellan 2-3 veckor för frakten sedan jag erhållit spårningsnummer.

Båda gångerna då tog det cirka 1-2 veckor för paketet att nå något EU-land och sedan ett par dagar till för att nå Sverige. Första beställning var någon gång under 2018 och andra beställningen slutet på 2019 tror jag.

Förhoppningsvis blir det mer rullning på bollen nu när jag även fått andra forumets administratörer inblandade då tillverkare och mellanhänder betalar för att få vara medlemmar där och göra reklam för sina produkter och tjänster. Detta hade jag gärna skippat då jag bara vill ha mitt paket.

Det finns en spekulativ tanke från mitt håll att tillverkaren har tagit betalt från mig och vissa andra utländska (EU-invånare) och sedan säljer vidare inhemskt då deras inhemska marknad också är stor för samma slags föremål. Men det är konspirationstankar enbart.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

45kg?? jävlar det måste vara riktigt stora meloner på den där grejen.

Permalänk
Avstängd

Nu jäklar fick jag minsann svar när jag satt i Google translate och skrev så lättöversatt engelska som det gick som översattes till traditionell kinesiska som jag sedan mejlade till tillverkarens kundsupporte-postadress. Då minsann fick jag detta fantastiska svar på engelska som visar kommunikationsutmaningen:

"I check with your UPS, this tracking number will not change, as the novel coronavirus, UPS worker was too less, so they delay the deliver, i already push ups and let them ship this parcel to you asap, UPS told us this parcel will send to you on next week, so pls kindly let us waiting some days, i am so sorry for the parcel delay."

Oklart är det dock var paketet befinner sig. Om det faktiskt är i Polen i karantän eller inte. Så jag skriver ett nytt mejl nu med simpel engelska för bästa möjliga kinesiska översättning. Korta, enkla meningar så grammatiken inte blir för jobbig för Google translate.

Kan första meningen vara egentligen "This tracking number will not change due to the novel coronavirus."?

Skrivet av headphoneninja:

45kg?? jävlar det måste vara riktigt stora meloner på den där grejen.

Tyst!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

De menar att den bokade leveransen inte kommer ändra kolli.

Att de skickar bulk till Polen/EU är inte så konstigt, 45 kg från Kina med UPS skulle annars gå på typ 10 000 kr. Om de fuskar med skatterna beror på vem de har som hanterar det i EU, att det skickas bulk en bit och som paket en bit är inget i sig som säger något om importmoms, du kan fortfarande få en korrekt deklaration på paketet med Kina som avsändare.

Permalänk
Medlem

Allt tar längre tid nu verkar det som och man får vara beredd på att vänta helt enkelt. Beställde lite skivor genom discogs från Australien nylygen den 9:e december, och den anlände först i tisdags den 19:e. Normalt tar det bara ett par dagar-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Uppdateringen om den intressanta logistiken i rådande tider: Jag har fått svar från en av administratörerna på andra forumet som verkar ha direktkontakt med tillverkarens "boss" vid ärenden när "forumgodkända återförsäljare "(forum approved vendors) inte lyckats få det gjort vilket annars ligger i deras ansvar då hela deras affärsmodell är "drop shipping" som sagt var och då skall de inte kunna dölja sig bakom tillverkaren så fort det börjar krångla lite.

Hursomhelst så verkar det vara så att paketet aldrig lämnat Kina. När jag lyckades få iväg kinesiska google translate meddelanden till en av tillverkarens representanter/kundsupport så fick jag svar om att han nu hade tjatat på kinesiska UPS att skicka iväg paketet. Han skrev, "but UPS was less" vilket jag antar är att "UPS was lazy"? Nu påstår tillverkaren att paketet skall skickas iväg nu på måndag tidigast (eng. "next week") efter kontakt med kinesiska UPS. Dock kan innehållet skadas av att ligga stilla för länge i fel position så den kmr kontrolleras innan den skickas iväg, i värsta fall bytas ut (tillverkas på nytt).

Den intressanta frågan är då varför kinesiska UPS var "lata"? Sitter de och kanske väntar på att kunna få skicka iväg en större samling paket samtidigt med antydan om att det är mindre som fraktas just nu? Eller satt de kanske och väntade på plats? I över 4,5 veckor?! Jag är medveten om karantänkrav för chaufförer som skall in i olika länder. Finns nån bild på flera kilometer långa köer för transportgods som skulle in i Storbritannien från Irland eller vart det var nånstans?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Han skrev, "but UPS was less" vilket jag antar är att "UPS was lazy"?

Menar du att han skrev något ospecificerat på kinesiska och att Google Translate senare spottade ur sig ordet "less"? Då tvivlar jag att det stod "lat".

Skrivet av AplAy:

Jag är medveten om karantänkrav för chaufförer som skall in i olika länder. Finns nån bild på flera kilometer långa köer för transportgods som skulle in i Storbritannien från Irland eller vart det var nånstans?

Löser inte Kina det på så vis att chaufförerna byts ut vid gränsen? Kina har inte skrivit på internationella avtal om att utländska körkort ska gälla, så kinesiska körkort kan endast användas i Kina medan utländska körkort endast kan användas utanför Kina och en lastbilschaufför som ska köra över gränsen måste således ha både kinesiskt och utländskt körkort, vilket de flesta lastbilschaufförerna förmodligen inte har. Kina har inte heller skrivit på avtalet om att utländska nummerplåtar ska gälla, så det räcker inte att klistra på en S-dekal på lastbilen (om den kommer från Sverige) utan hela nummerplåten måste bytas ut.

För övrigt tvivlar jag på att det blir lastbil hela vägen från Kina till Europa. Förmodligen blir det tåg eller båt.

Permalänk
Avstängd

En snabb fråga: Hur blir det med paket som försöker äntra Sverige UTAN tulldeklaration? Dvs., alltså utan deklarerat värde för innehållet? Låter ju inte möjligt öht? Låter som om en ytterligare plats att fastna på i veckor (svenska tullen) om tillverkaren försöker skicka utan tulldeklaration? Jag har svårt att tro att tullverket kmr låta ett cirka 50 kg paket (emballage inräknat) bara få passera utan deklarerat värde?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En snabb fråga: Hur blir det med paket som försöker äntra Sverige UTAN tulldeklaration? Dvs., alltså utan deklarerat värde för innehållet? Låter ju inte möjligt öht? Låter som om en ytterligare plats att fastna på i veckor (svenska tullen) om tillverkaren försöker skicka utan tulldeklaration? Jag har svårt att tro att tullverket kmr låta ett cirka 50 kg paket (emballage inräknat) bara få passera utan deklarerat värde?!

Transportbolaget kan också kräva att du skickar in ett kvitto på vad du köpt. Det behövde jag göra när jag fick en försändelse med TNT för länge sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En snabb fråga: Hur blir det med paket som försöker äntra Sverige UTAN tulldeklaration? Dvs., alltså utan deklarerat värde för innehållet? Låter ju inte möjligt öht? Låter som om en ytterligare plats att fastna på i veckor (svenska tullen) om tillverkaren försöker skicka utan tulldeklaration? Jag har svårt att tro att tullverket kmr låta ett cirka 50 kg paket (emballage inräknat) bara få passera utan deklarerat värde?!

Har du otur får du hålla dig några veckor till, efter att det kommer till Sverige...

Permalänk
Medlem

Har väntat i 3 månader på ett paket från USA... Så, en månad skulle jag säga är kort tid. Dessutom vill PostMord och tullen ha 350 spänn i införselavgift/moms/tull bla bla.
För 1 tröja och 2 t-shirtar.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImTheMeaN:

Har väntat i 3 månader på ett paket från USA... Så, en månad skulle jag säga är kort tid. Dessutom vill PostMord och tullen ha 350 spänn i införselavgift/moms/tull bla bla.
För 1 tröja och 2 t-shirtar.

Jag har inget emot att pröjsa tull och sådant vilket är varför jag vill säkerställa det hela hos tillverkaren som på något vänster fått det till att ingen tulldeklaration görs. Giriga och lata är vad de är just nu. Fördelen med UPS är att det kommer in i landet och sedan betalar man tull till UPS och sedan körs det ut av underleverantören här i Sundsvall. Ska bara få in det i Kinasnubbens lilla huvud.

De måste ha fått permanenta hjärnskador av COVID-19 i vissa delar av landet. För så här "tard" var de INTE 2018 när jag köpte första paketet. Jaja, var ingen global kris då, men då lyckades de deklarera värde och få tull betald och allt. Nått har hänt nånstans i Kina beträffande denna förändring i logistikbeteendet förknippat med tulldeklaration.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kinesiska återförsäljare löser idag problematiken med straffavgifter och extra pålagor oftast genom att skicka det först till EU i bulk och sedan därifrån distribuera ut det. Det blir både billigare och mindre krångel då.

Det största problemet i mina ögon är inte ATT Postnord tar extra betalt för att de var underbetalda från kinas håll, utan att hela hanteringen kring straffavgiften på kinapaket är extremt undermålig. Det kan ligga still i en hel månad på deras terminal (även fast kineserna fått hit paketet på bara en vecka) innan du ens får möjligheten att betala det. De skickar ut EN sms-avi och skulle det försvinna eller vara trasigt (trasigt har hänt mig) så är du rökt på att få lös paketet, bara vänta tills tiden går ut, låta det gå tillbaka och sedan be säljaren skicka det på nytt. Sedan efter att det betalats kan det dröja ytterligare två veckor innan det kommer fram. Därav att jag föredrar den nya vägen bättre än genom Postnords eländiga maskineri.

Å andra sidan finns det fler möjligheter för ett paket att komma på avvägar, men tror ändå att det är ett säkrare sätt att få paketet att komma fram gentemot Postnords undermåliga hantering. För att inte tala om mycket snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Kinesiska återförsäljare löser idag problematiken med straffavgifter och extra pålagor oftast genom att skicka det först till EU i bulk och sedan därifrån distribuera ut det. Det blir både billigare och mindre krångel då.

Det största problemet i mina ögon är inte ATT Postnord tar extra betalt för att de var underbetalda från kinas håll, utan att hela hanteringen kring straffavgiften på kinapaket är extremt undermålig. Det kan ligga still i en hel månad på deras terminal (även fast kineserna fått hit paketet på bara en vecka) innan du ens får möjligheten att betala det. De skickar ut EN sms-avi och skulle det försvinna eller vara trasigt (trasigt har hänt mig) så är du rökt på att få lös paketet, bara vänta tills tiden går ut, låta det gå tillbaka och sedan be säljaren skicka det på nytt. Sedan efter att det betalats kan det dröja ytterligare två veckor innan det kommer fram. Därav att jag föredrar den nya vägen bättre än genom Postnords eländiga maskineri.

Å andra sidan finns det fler möjligheter för ett paket att komma på avvägar, men tror ändå att det är ett säkrare sätt att få paketet att komma fram gentemot Postnords undermåliga hantering. För att inte tala om mycket snabbare.

Jag har frakt via UPS så jag skall i bästa fall slippa PostMords tramserier. Däremot har underleverantören där jag bor avtal med UPS - när jag kontaktade underleverantören - som så att de endast får köra ut efter de fått bekräftat från UPS att jag betalat för tull & administration.

Jag såg en bild från andra forumet som visade från någon annan mellanhands köpsida om transportinformation:

Det konstiga är att två tidigare paket har ändå bara tagit mig cirka 2-3 veckor att få efter att jag fått spårningsnummer. Så jag förstår inte det hela med Railroad vilket vara föredragna transportvägen för paket som skall till EU?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Transportbolaget kan också kräva att du skickar in ett kvitto på vad du köpt. Det behövde jag göra när jag fick en försändelse med TNT för länge sedan

Jag läste någonstans härom året att Postnord ändrat så att de inte längre ber om kvitto utan skickar tillbaka till avsändaren om CN22-deklaration saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag läste någonstans härom året att Postnord ändrat så att de inte längre ber om kvitto utan skickar tillbaka till avsändaren om CN22-deklaration saknas.

Spelar ingen roll vad PostNord gör eller inte gör, sexleksaken skickas inom Europa med UPS.

Permalänk
Avstängd

Är det någon här som vet vad för spårningstjänst denna Kinasnubbe kan ha använt sig av? Här är ett påstått "fraktbevis" att det har nått Sverige redan och genomgår tulldeklaration (lycka till!). Det är någon YC-referens som jag inte vet vad det är. Jag har provat både den och vanliga spårningsnummer för Lastbilsstation (underleverantör som kör i Sundsvall åt UPS), på PostMord (why not), men inget gick. Antingen är det helt fejk (bilden) eller så är det något magiskt:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag läste någonstans härom året att Postnord ändrat så att de inte längre ber om kvitto utan skickar tillbaka till avsändaren om CN22-deklaration saknas.

Nu spelar det ingen roll vad PostNord har för regler, för sändningen ska, enligt TS inte skickas med PostNord, utan UPS

Skrivet av AplAy:

Är det någon här som vet vad för spårningstjänst denna Kinasnubbe kan ha använt sig av? Här är ett påstått "fraktbevis" att det har nått Sverige redan och genomgår tulldeklaration (lycka till!). Det är någon YC-referens som jag inte vet vad det är. Jag har provat både den och vanliga spårningsnummer för Lastbilsstation (underleverantör som kör i Sundsvall åt UPS), på PostMord (why not), men inget gick. Antingen är det helt fejk (bilden) eller så är det något magiskt:
https://i.ibb.co/kJ3pRfm/Ship-proof.png

Om Waybilen är den som börjar på 1Z så är det UPS. Testa o söka på ups.com och inte lastibilsstations hemsida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nu spelar det ingen roll vad PostNord har för regler, för sändningen ska, enligt TS inte skickas med PostNord, utan UPS
Om Waybilen är den som börjar på 1Z så är det UPS. Testa o söka på ups.com och inte lastibilsstations hemsida

Hursomhelst så har jag tidigare inte haft problem med UPS och/eller denna Kinasnubbe. Du tror inte jag har uppdaterat och spanat in det spårningsnummer sedan jag fick det 7:e december 2020?! Titta när jag skapade tråden. Inte så att jag började gnälla om detta 2020-12-08...

Det spårningsnumret - som jag suddat ut delar av - ger mig endast "Shipping ready for UPS" skapad för att skickas från Polen. Och därför undrar jag vad i h-v Kinasnubben spårar med som kan se helt annat?! Antingen är bilden helt fabrikerad eller så har de skickat på något annat vänster men försett mig med ett "tröstspårningsnumer". Skumma gärna igenom det jag rapporterat innan så upptäcker du att något skumt är på gång (=scam eller världens längsta fördröjning).

Onödig ton borttagen /Mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hursomhelst så har jag tidigare inte haft problem med UPS och/eller denna Kinasnubbe. Du tror inte jag har uppdaterat och spanat in det spårningsnummer sedan jag fick det 7:e december 2020?! Titta när jag skapade tråden. Inte så att jag började gnälla om detta 2020-12-08...

Det spårningsnumret - som jag suddat ut delar av - ger mig endast "Shipping ready for UPS" skapad för att skickas från Polen. Och därför undrar jag vad i h-v Kinasnubben spårar med som kan se helt annat?! Antingen är bilden helt fabrikerad eller så har de skickat på något annat vänster men försett mig med ett "tröstspårningsnumer". Skumma gärna igenom det jag rapporterat innan så upptäcker du att något skumt är på gång (=scam eller världens längsta fördröjning).

Säger UPS bara "Redo för UPS" med spårningsnumret som börjar på 1Z så har inte UPS fått paketet ännu. Så du får skriva tillbaka till snubben. Så ja, de kan ha gett dig ett fejkat spårningsnummer t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hursomhelst så har jag tidigare inte haft problem med UPS och/eller denna Kinasnubbe. Du tror inte jag har uppdaterat och spanat in det spårningsnummer sedan jag fick det 7:e december 2020?! Titta när jag skapade tråden. Inte så att jag började gnälla om detta 2020-12-08...

Det spårningsnumret - som jag suddat ut delar av - ger mig endast "Shipping ready for UPS" skapad för att skickas från Polen. Och därför undrar jag vad i h-v Kinasnubben spårar med som kan se helt annat?! Antingen är bilden helt fabrikerad eller så har de skickat på något annat vänster men försett mig med ett "tröstspårningsnumer". Skumma gärna igenom det jag rapporterat innan så upptäcker du att något skumt är på gång (=scam eller världens längsta fördröjning).

Skrivet av jnsson:

Säger UPS bara "Redo för UPS" med spårningsnumret som börjar på 1Z så har inte UPS fått paketet ännu. Så du får skriva tillbaka till snubben. Så ja, de kan ha gett dig ett fejkat spårningsnummer t.ex.

Paketet är inte i Polen än och det är först då UPS kommer in i bilden och det är spårbart. In transit betyder in transit, det är nog inget falskt över det. Det kan ta 2-3 månader om det skickas med båt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Paketet är inte i Polen än och det är först då UPS kommer in i bilden och det är spårbart. In transit betyder in transit, det är nog inget falskt över det. Det kan ta 2-3 månader om det skickas med båt.

Det är det jag säger, app UPS inte fått paketet, men enligt TS så har kinasäljaren sagt att hans paket kommit till Sverige, vilket om den hade gjort det så skulle UPS sidan visa det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är det jag säger, app UPS inte fått paketet, men enligt TS så har kinasäljaren sagt att hans paket kommit till Sverige, vilket om den hade gjort det så skulle UPS sidan visa det

Uppdateringen är ju "in transit", kan inte se att de sagt något annat. TS har dessutom postat en bild på att de inte kan spåra försändelsen.