Taskbar fungerar inte vid uppstart utav dator.

Permalänk

Taskbar fungerar inte vid uppstart utav dator.

Hej!

Igårkväll så lade jag märke till att min taskbar inte "kickade" igång när jag startar min dator. Jag kan använda min muspekare och öppna papperskorgen men när jag flyttar min muspekare till taskbaren så får jag den blåa symbolen som visar att det laddar.
Jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag senare den kvällen ändå skulle omformatera datorn. Nu dagen efter så har jag fortfarande samma problem.. Det ända jag kan se är Windows ikonen i vänsta hörnet samt klockan. Andra ikoner som t.ex. visar att man har internetanslutning dyker inte upp. Jag har försökt att hitta en lösning men inte lyckats. Ibland så fungerar det med att jag högerklickar på taskbaren eller så behöver jag trycka några gånger på windowsknappen.

Jag märkte även att det tog längre tid att omformatera än vad det har gjort i andra tillfällen. Har även lagt märke till att det tar en aning längre tid att starta datorn. Själva datorn är inte speciellt gammal, max 3 år och har för ungefär 6 månader sedan uppgraderat processor. Kan det vara så att datorn min börjar bli seg? Känns väldigt konstigt att en dator för lite mer än 20 tusen ska börja säcka ihop efter 3 år.

Alla tips uppskattas!
Simon.

Permalänk
Hedersmedlem

Det framgår inte av din berättelse om du ominstallerade datorn, men om problemet fortfarande är kvar efter en ominstallation så är det ju märkligt?

Men angående den här delen av frågan:

Citat:

Kan det vara så att datorn min börjar bli seg? Känns väldigt konstigt att en dator för lite mer än 20 tusen ska börja säcka ihop efter 3 år.

Nej. Datorer blir inte sega av sig själv efter ett tag. Det är inte så det fungerar. Möjligen på marginalen om det blir så mycket damm i datorn så att den inte kan kyla ordentligt. Möjligen blir program mer krävande över tid. Däremot så kan det samlas skräp i Windows-installationer över tid som segar ner eller skapar märkliga problem.

Annars, att taskbar inte dyker upp brukar kunna lösas genom att man startar om explorer. Så här:

1. Ctrl+Shift+Escape för att öppna Aktivitetshanteraren
2. Under fliken "Information" hitta explorer.exe och klicka Avsluta aktivitet, sedan Avsluta processen under frågan som dyker upp
3. Arkiv -> Kör ny aktivitet, mata in "explorer" i fältet och tryck OK

Permalänk
Avstängd

Har du installerat om och detta problem kvarstår så tyder det på problem. Min gissning är med lagringen. Antingen är din SSD på väg att fallera eller så är den så full att den inte kan jobba effektivt. Sen kan det förstås vara andra saker med, men utifrån informationen så bedömer jag det som mest sannolikt. Använd Windows verktyg för att kontrollera disken. Hittar den inget problem kolla minnena.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det framgår inte av din berättelse om du ominstallerade datorn, men om problemet fortfarande är kvar efter en ominstallation så är det ju märkligt?

Men angående den här delen av frågan:

Nej. Datorer blir inte sega av sig själv efter ett tag. Det är inte så det fungerar. Möjligen på marginalen om det blir så mycket damm i datorn så att den inte kan kyla ordentligt. Möjligen blir program mer krävande över tid. Däremot så kan det samlas skräp i Windows-installationer över tid som segar ner eller skapar märkliga problem.

Annars, att taskbar inte dyker upp brukar kunna lösas genom att man startar om explorer. Så här:

1. Ctrl+Shift+Escape för att öppna Aktivitetshanteraren
2. Under fliken "Information" hitta explorer.exe och klicka Avsluta aktivitet, sedan Avsluta processen under frågan som dyker upp
3. Arkiv -> Kör ny aktivitet, mata in "explorer" i fältet och tryck OK

Skrivet av snajk:

Har du installerat om och detta problem kvarstår så tyder det på problem. Min gissning är med lagringen. Antingen är din SSD på väg att fallera eller så är den så full att den inte kan jobba effektivt. Sen kan det förstås vara andra saker med, men utifrån informationen så bedömer jag det som mest sannolikt. Använd Windows verktyg för att kontrollera disken. Hittar den inget problem kolla minnena.

Ber om ursäkt för min otydlighet. Ja, jag omformaterade datorn den kvällen till den senaste Windows 10 versionen och problemet kvarstår. Jag kan inte öppna något program. Försöker öppna aktivitetshanteraren på alla sätt som går men det går inte heller. Lite tråkigt då jag hade tänkt ge bort datorn då jag ska köpa en ny.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimonKernel:

Ber om ursäkt för min otydlighet. Ja, jag omformaterade datorn den kvällen till den senaste Windows 10 versionen och problemet kvarstår. Jag kan inte öppna något program. Försöker öppna aktivitetshanteraren på alla sätt som går men det går inte heller. Lite tråkigt då jag hade tänkt ge bort datorn då jag ska köpa en ny.

Då instämmer jag nog i @snajks analys. Mest sannolikt SSD:n som är på väg att dö (spara inget på den SSD:n om du inte är säker...), men även möjligt att RAM:et är kasst.

Hade provat installera Windows på en annan SSD (eller t.o.m. en mekanisk HDD, bara för test, man vill ju inte köra på en sån...) i första hand.

Permalänk

Ska pröva installera Windows på en annan disk och se om problemet löser sig.
Tack för svaren!